تعداد بازدید : 678
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۴/۵
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۴/۵
کاربران آنلاین : 0
signco
۱۴۰۰/۴/۵ ۱۳:۲۲:۱۴
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۷/۲۴ ۰۸:۴۱:۴۰

نقشه مغزی چیست؟

(ویرایش)

 

نقشه مغزی نام دستگاهی است که توسط آن به بررسی امواج مغزی می پردازند. نام انگلیسی این دستگاه Quantitative ElectroEncephaloGraphy می باشد و به طور خلاصه به آن QEEG گفته می شود. از آنجایی که این دستگاه امواج مغز را از نظر کمی مورد بررسی قرار می دهد، به آن الکتروانسفالوگرافی کمی یا دستگاه نقشه برداری مغز نیز می گویند. در واقع می توان گفت این دستگاه نقشه مغزی همان نوار مغزی است که امروزه به شکل پیشرفته تر و با تکنولوژی قدرتمند تر درآمده و مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله از مقالات گروه تخصصی Healthy8 به بررسی دقیق تر دستگاه نقشه مغزی می پردازیم و توضیح خواهیم داد که نقشه مغزی چیست و چه کارکردی دارد.

لازم به ذکر است که شما می توانید برای خرید و یا فروش دستگاه نقشه مغزی در شیراز با کارشناسان فروش ما از طریق شماره تماس های 09010580038  و  09361098675 در ارتباط باشید.

 

نقشه مغزی نام دستگاهی است که توسط آن به بررسی امواج مغزی می پردازند.

 

کاربرد نقشه مغزی چیست؟

همان طور که گفتیم دستگاه نقشه مغزی برای بررسی فعالیت ها و عملکرد مغز مورد استفاده قرار می گیرد. این بررسی به صورت دیجیتالی انجام می گیرد و در نقاط مختلف مغز عملکرد آن را بررسی می کند. با بررسی امواج مغز و نحوه عملکرد آن توسط این دستگاه متوجه خواهیم شد که فعالیت های الکتریکی مغز در هر قسمت چگونه است و به عبارت دیگر در کدام قسمت مغز فعالیت الکتریکی کم و در کدام قسمت ان فعالیت الکتریکی زیاد انجام می شود. در نتیجه ی آن نیز نقاط قوت و نقاط ضعف هر قسمت از مغز مشخص شده و پی می بریم که مغز دارای چه نوع اختلال و بیماری است.

اختلالات و بیماری هایی نظیر بیش فعالی، کمبود توجه، استرس، اضطراب، افسردگی، وسواس، مشکلات یادگیری و ... را می توان توسط دستگاه نقشه مغزی تشخیص داده و درمان کرد.

 

دستگاه نقشه مغزی چگونه کار می کند؟

دستگاه نقشه مغزی دارای یک کلاه همراه با الکترود است که روی سر فرد مراجعه کننده قرار می گیرد. قبل از این که الکترود ها که امواج مغز را دریافت می کنند روی سر متصل شوند، محل اتصال به ژل مخصوصی آغشته می شود تا امواج مغز به درستی مورد بررسی قرار گیرند. فرد باید کاملا آرام و ثابت باشد و حرکات اضافی انجام ندهد. بسته به نیاز ممکن است از مراجعه کننده خواسته شود که متنی را بخواند و یا معادله ای را حل کند. در این مدت دستگاه نقشه مغزی به بررسی امواج مغز پرداخته و آن ها را ثبت می کند که این فرآیند ممکن است 10 تا 30 دقیقه به طول بیانجامد.

پس از ثبت امواج مغز، نرم افزار آن ها را به عدد تبدیل کرده و داده هایی را ارئه می دهد. این داده ها نیز پس از انجام محاسبات ریاضی روی آن ها، به صورت اطلاعات نرمال و قابل تفسیری در خواهد آمد. این اطلاعات به صورت حضور یا عدم حضور یکی از 5 موج مغزی (آلفا، تتا، دلتا، بتا، بتای بالا) نشان داده می شود و نوع اختلال یا بیماری مشخص خواهد شد.

 

دیگر محصولات ما:

نوروفیدبک در شیراز

 

منبع : گروه تخصصی healthy8

http://healthy8.ir/

 

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران