تعداد بازدید : 872
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۴/۱۷
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۴/۱۹
کاربران آنلاین : 0
sdar
۱۴۰۰/۴/۱۷ ۱۰:۰۳:۲۰
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۴/۲۲ ۱۴:۴۷:۱۰

آگاهی از برند یا Brand Awareness چیست؟

(ویرایش)

در این مطلب قصد داریم به طور مفصل، راجع به Brand Awareness صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آگاهی از برند چیست؟

تصور کنید که قرار است خودتان را به فرد مهمی معرفی کنید. زمانی که شما خودتان را به کسی معرفی می­ کنید، دقیقاً سعی دارید او را با ویژگی­ های خود آشنا کنید، به طوری که شما را از دیگران متفاوت ببیند و دید مناسبی نسبت به شما در ذهن او پدید بیاید.

آگاهی از برند یا Brand Awareness نیز دقیقاً همین کار را می­ کند. شما قصد دارید با این کار، مخاطب هدفتان را با برندتان آشنا کرده و کاری کنید که او شما را متمایز با برندهای مشابهی ببیند که در زمینه شما فعالیت می­ کنند.

این موضوع به خصوص در مراحل اولیه کسب و کار اهمیت دارد. احتمالاً شما هم که به این موضوع رسیده باشید، بدانید که بخش زیادی از فعالیت ­های بخش دیجیتال مارکتینگ یک کمپانی یا کسب و کار برای آگاهی درست از برند است تا به این ترتیب مخاطبان زیادی را به سمت برند جذب کند.

آگاهی از برند، مقیاسی نیست که بتوان با عدد و رقم و به صورت کیفی آن را تحلیل کرد؛ اما در نظر داشته باشید که احتمالاً تمام تبلیغات و کمپین­ هایی که راه اندازی می کنید، به نوعی برای شناخته شدن برندتان در کنار هدف ­های دیگر شکل می­ گیرد. پس قدرت آن را دست کم نگیرید.

به بیان ساده ­تر، آگاهی از برند با مخاطب کاری می کند که او شما یا برندتان را جزئی از کار خود، عادت یا ترجیح خود بداند.

مثل اتفاقی که اپل در راستای آگاهی از برند خود انجام داد. به این صورت که آیفون دارها خود را متعلق به دست ه­ایی می­ دانند که برند اپل، آن را رقم زده است. این را می ­توانید در میان برندهای ایرانی نیز ببینید.

احتمالاً تبلیغ معروف عالیس را دیده باشید. همان تبلیغی که شاید بارها در ذهن مان هم خوانده ایم: دوغشو بدم … هلوشو بدم … خوب یا بد، هر زمان حتی در گفتگوهای محاوره هم به این تبلیغ بر بخورید، یاد برند عالیس خواهید افتاد. این دقیقاً همان اثر بخشی است که برند عالیس در ذهن مخاطبان جا انداخته است.

آگاهی در مورد برند باعث می شود، برندتان حرفی برای گفتن و شخصیتی برای عرضه داشته باشد. این موضوع را احتمالاً در برند” ریکا ” یا ” پپسی ” حس کرده باشید.

ریکا اسم محصول نیست. در واقع برند مایع ظرفشویی است. همانطور که پپسی یکی از برندهای نوشیدنی است؛ اما چه اتفاقی باعث شده که ما این دو را به عنوان محصول اصلی بشناسیم؟ این دقیقاً معجزه آگاهی برند است.

آگاهی از برند | آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

انواع آگاهی از برند

آگاهی برند از نظر سطح شاخص برند به دو دسته تقسیم می شود. یادآوری برند که بدون کمک به مخاطب بوده و شناخت برند که با کمک به مخاطب اتفاق می افتد. در ادامه هر دو نوع را بررسی می کنیم:

  • یادآوری برند ( Brand recall )

در این نوع، شما یک دسته بندی  را ارائه می ­دهید و به دنبال فراخوان ذهنی مخاطب هستید. برای مثال زمانی که از تولید کننده پوشاک زنانه یاد می­ کنیم، برندی در دسته بندی تولیدکننده های پوشاک زنانه به یاد شما می ­آید که روی برندینگ خود بیشتر کار کرده باشد. چند برند را در این حوزه می­ شناسید؟

اگر قرار باشد تولید کنندگان حوزه لبنیات را نام ببرید، چه برندهایی به خاطرتان می ­آید؟ کاله؟ میهن؟ پاک؟ این دقیقاً مفهوم یادآوری برند است.

  • شناخت برند ( Brand recognition )

این شاخص، قدرت شما را در تاثیرگذاری روی مخاطب برای انتخاب برند شما از میان برندهای مشابه بیان می‌کند. فرض کنید قرار است از قفس ه­ای، پودر ماشین لباسشویی انتخاب کنید. دست تان به سمت کدام نوع برند می رود؟ مثالی دیگر، زمانی که نام تولیدکننده موبایل می آید، برند جی ال ایکس بیشتر در نظرتان می آید یا برند اپل؟ مسلما اپل. قدرت برندسازی را می بینید؟

نقش آگاهی از برند در رونق کسب و کار

در صورتی که برندینگ مناسب داشته باشید، آگاهی مخاطبان را نسبت به برندتان افزایش دادید. در این زمان دیگر نیازی نیست مشتری را متقاعد کنید. چرا که او به شما وفادار بوده و به برندتان اعتماد دارد.

به این ترتیب  در میان برندهای مختلف، مشتری دست روی برندی می­ گذارد که می­ شناسد. این را مدنظر داشته باشید که کدام برند سریعتر در ذهن مخاطب شناخته می ­شود. در کنار ارزش ویژه ­ای که برند برای کسب و کار رقم می­ زند، به دنبال آن شاهد موارد زیر خواهید بود:

  • افزایش قیمت محصولات و خدمات
  • افزایش سود دهی برند
  • افزایش توان سرمایه گذاری و قابلیت گسترده شدن بیشتر برند
  • قابلیت سرمایه گذاری در نوآوری

البته آگاهی از برند به تنهایی کافی نیست، بلکه باید یک تجربه مثبت برای محبوبیت برای کاربر ایجاد کنید. زمانی که فرد از وجود برندی آگاهی می ­شود ابتدا آن را می­ شناسد و سپس اقدام به خرید آن می ­کند.

در صورتی که موفق شوید در کنار برندسازی، تجربه موفقی نیز برای کاربرانتان به وجود آورید، نه تنها وفاداری او را بیشتر می­ کنید، بلکه باعث می ­شود تا به واسطه بازاریابی دهان به دهان شما هم بیشتر شناخته شوید.

روش­ های افزایش آگاهی از برند

در ادامه، یکسری روش ­های افزایش آگاهی از برند را برایتان معرفی کردیم:

روش­ های افزایش آگاهی از برند | آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

  • شخص باشید! حتی اگر شرکت هستید.

همیشه در هر تبلیغی این را به خاطر داشته باشید که شما با یک انسان روبرو هستید که دوست دارد با یک انسان بحث کند نه شرکت خشک و رباتی؛ بنابراین به عنوان یک شخص که دارای احساس، علاقه مندی، سرگرمی و… است با مخاطبانتان صحبت کنید.

  • برند را اجتماعی کنید

همه انسان­ها چه درونگرا چه برونگرا نیاز به ارتباطات اجتماعی دارند. همنشینی با هم­ صحبت خوب لذت بخش است. پس به عنوان یک همنشین خوب، سعی کنید این لذت را به مخاطبان­تان القا کنید که شما برند اجتماعی هستید که از بودن و حرف زدن با آنها، لذت می ­برید.

در نظر داشته باشید اگر تنها هدفتان از ارتباط برقرار کردن، فروش محصول باشد، شما تنها یک شرکت خشک و خالی هستید. در حالی که با برندتان باید طوری باشید که انگار یک شخص هستید که هدفش پیدا کردن دوست است نه تارگت ماهیانه!

  • ارتباط دیجیتال مارکتینگ و آگاهی از برند

برای برندینگ باید صبر و پشتکاری طولانی به خرج دهید. آگاهی از برند در طول زمان اتفاق می­ افتد. یک شبه برند شما تبدیل به نایک یا آدیداس نمی­ شود. کمپین ­های مختلف، اقدامات بازاریابی و تبلیغات هدفمند، در عین حال پروموت کردن برند، می تواند به شما در برندسازی کمک کند.

بنابراین تمام کانال ها را در نظر بگیرید. تنها با تبلیغ در اینستاگرام، برند شما جایگاه خودش را در میان مردم کسب نمی­ کند. این مسیر، مستلزم طراحی استراتژی و چشم اندازی دراز مدت است. پس آماده پوشیدن کفش های آهنی باشید.

  • داستانی برای گفتن داشته باشید.

یکی از فوق العاده ­ترین و موثرترین روش ­های مارکتینگ، داستان سرایی است. مخاطبان عاشق دنبال کردن داستانها هستند.

زمانی که به برندتان شخصیت می ­دهید و داستان او را تعریف می­ کنید، آن را انسانی­ تر نشان می ­دهید. این داستان می ­تواند راجع به هر چیزی باشد که صادقانه و طبیعی بیان شده باشد. مطمئنا این قضیه برای مردم جذاب تر از آن است که سر نزده از آنها بخواهید به شما اعتماد کنند یا شما را دنبال کنند.

  • محتوای رایگان تولید کنید

این روزها که مردم بیش از پیش برای پرسیدن و حل مشکلات شان به گوگل پناه می­ برند، شما می ­توانید برای آگاهی از برندتان، به تولید محتوای رایگان روی آورید. به این ترتیب که راه حلی را برای مشکل مخاطب ارائه دهید و یا ایده­ هایتان را در زمینه کاری­تان بگویید.

  • اسپانسر شوید.

نه هر اسپانسری! شما می ­توانید با شرکت در ایونت ­ها یا الکامپ ­ها و هر رویدادی که در زمینه کاریتان برگزار می­ شود، شرکت کرده و اسپانسر شوید. به این ترتیب نام شما به گوش شرکت و مردم زیادی می ­رسد که اگر به صورت اصولی پیش رفته باشید، آنها را مشتاق به شناخت بیشتر شما می­ کند.

شما با کمک گرفتن از متخصصین حوزه ی دیجیتال مارکتینگ می توانید استراتژی مناسب برای کسب و کار خود را پیدا کنید و در مسیر آگاهی از برند خود قدم های موثری بردارید . در مورد آژانس های دیجیتال مارکتینگ  بیشتر بخوانید.

۱۴۰۰/۶/۱۶ ۱۷:۴۳:۰۹
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۶/۱۶ ۱۷:۴۳:۲۶
(ویرایش)

به نظر من مقاله خیلی خوبی نوشتید درباره آگهی از برند حیفم اومد که لینک یه منابع عالی که خیلی تونست بهم کمک کنه رو نزارم!
https://mahdiaraqi.com/brand-awareness/

مهدی عراقی سئو

https://mahdiaraqi.com/
۱۴۰۱/۴/۱۹ ۱۵:۰۷:۴۲
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۶/۱۵ ۱۶:۳۷:۵۰
(ویرایش)

آیا تا به حال به مشتریانی برخورد کرده اید که خود را دنبال کننده می دانند و به تولیدکنندگان مطمئنی شبیه اپل یا نایک اختصاص داده اند؟ این دستاوردی است که آگاهی مدل در حال رشد برای یک شرکت به ارمغان می آورد! شاخص "آگاهی از برند به کمک گوگل ادز" نشان می دهد که بازار هدف شما تا چه حد با مدل شما آشنا است و از آن آگاه است. تولیدکنندگان با آگاهی بیش از حد مدل اغلب با عناوینی شبیه به «تولیدکنندگان پرطرفدار» یا «تولیدکنندگان محبوب» شناخته می‌شوند. این شاخص به ویژه در مراحل اولیه رویداد یک شرکت، در تبلیغات و بازاریابی و معرفی خدمات و محصولات به مشتریان ضروری است.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران