تعداد بازدید : 202
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۴/۲۷
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۴/۲۷
کاربران آنلاین : 0
sepidnaz1
۱۴۰۰/۴/۲۷ ۱۸:۵۷:۰۶
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ۲۱:۱۶:۲۷

رابطه نفخ معده و قلب

(ویرایش)

غذای مصرفی یکی از دلایل اصلی نفخ معده است، اما اگر تجمع گاز معده ناشی از بیماری دیگری باشد، با درمان بیماری اصلی، می‌توان این مشکل را نیز برطرف کرد. 

گاهی میزان نفخ معده به حدی زیاد است که سبب تورم زیر سینه چپ و دردهایی شبیه به درد قلبی می شود. تیر کشیدن، درد قلب و گاهی حتی احساس تنگی نفس می تواند از همان نفخ معده باشد. این حالت مخصوصا در بیمارانی که دچار سندروم روده تحریک پذیر هستند، بیشتر دیده می شود.

در غیر این صورت با تغییر رژیم غذایی، تعدیل سبک زندگی یا مصرف داروهای بدون نسخه می‌توان  این گاز آزاردهنده را از بین برد. اگرچه روش‌های درمانی برای همه افراد یکسان نیست اما با کمی آزمون و خطا می‌توان راهی برای درمان این بیماری یافت.

رژیم غذایی برای درمان نفخ معده 

با تغییر رژیم غذایی می‌توان میزان تجمع گاز در معده را کاهش داد یا کاری کرد که سرعت حرکت آن در بدن افزایش یابد. با نوشتن غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنید و میزان نفخ معده پس از مصرف هرکدام از آنها، می‌توانید به پزشک در تعیین بهترین گزینه درمانی و اعمال تغییر در رژیم غذایی کمک کنید. 

باید مصرف برخی غذاها را قطع کنید یا سهم کمتری از آن‌ها بخورید. کاهش یا قطع مواد غذایی زیر می‌تواند به بهبود نشانه‌های تجمع گاز در معده کمک کند.

 غذاهایی با فیبر بالا

غذاهای پر فیبری که منجر به تجمع گاز در معده می‌شوند، شامل لوبیا، پیاز، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کاهو، گل‌کلم، مارچوبه، کنگر فرنگی، گلابی، سیب، هلو، آلو، گندم کامل و سبوس است. می‌توانید بررسی کنید که کدام ماده خوراکی تاثیر بیشتری روی تجمع گاز معده‌تان خواهد داشت.

می‌توانید برای چند هفته از مصرف غذاهای پر فیبر خودداری کنید و به تدریج مصرف آن ها را در رژیم غذایی خود بالا ببرید. با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که میزان غذاهای فیبرداری که مصرف می‌کنید، به اندازه کافی باشد.

 لبنیات

کاهش میزان مصرف محصولات لبنی می‌تواند نشانه‌های حاصل از تجمع گاز در روده را کاهش دهد. هم‌چنین می‌توانید از محصولات لبنی بدون لاکتوز استفاده کنید یا آن‌دسته از شیرهایی را مصرف کنید که حاوی لاکتاز هستند و به هضم غذا کمک می‌کنند.

ادامه مطلب و درمان نفخ معده را در سایت دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق مطالعه کنید.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران