تعداد بازدید : 714
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۴/۲۷
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۴/۲۷
کاربران آنلاین : 0
sepidnaz1
۱۴۰۰/۴/۲۷ ۱۹:۰۸:۳۶
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ۲۱:۱۶:۲۷

مراقبت های بعد از جراحی تیروئید (دوران نقاهت)

(ویرایش)

رعایت مراقبت های بعد از جراحی تیروئید  نقش به سزایی در روند بهبودی بیماران بعد از انجام جراحی تیروئید دارد و جراحان، بیماران را مستلزم به رعایت آن ها می دانند. در این مقاله با ما همراه باشید تا نکات ضروری از مراقبت های بعد از عمل تیروئید و دوران نقاهت بعد از عمل را در اختیارتان قرار دهیم.

همان طور که می دانید جراحی تیروئید به دلایل مختلفی انجام می شود و این دلایل ممکن است شامل حذف نودول های علامت دار تیروئید، حذف کیست های تیروئیدی که به طور مکرر عود می کنند، مدیریت گواتر، بیماری گریوز و نیز مدیریت یا درمان سرطان تیروئید باشد. هدف از عمل جراحی تیروئید از بین بردن بخشی یا تمام غده تیروئید است. بعد از عمل جراحی تیروئید، بیمار معمولا یک شب را در بیمارستان خواهد گذراند. 

ید درمانی بعد از عمل تیروئید

ید درمانی نوعی پرتودرمانی است که سال‌هاست برای درمان سرطان تیروئید مورد استقبال و استفاده قرار گرفته است. این روش درمانی کم خطر و مزایایی بسیاری برای بیمار دارد. ید درمانی بعد از جراحی تیروئید برای مقابله با سلول‌های سرطانی باقی مانده انجام می‌گیرد. سلول‌های تولید کننده هورمون تیروئید تنها سلول‌های بدن انسان هستند که ید موجود در مواد غذایی را جذب می‌کنند و از آن برای تولید و ساخت هورمون‌های غده‌ی تیروئید استفاده می‌کنند.

عوارض ید درمانی بعد از جراحی تیروئید

بعضی اوقات غده تیروئید بعد از درمان، مقداری تحریک پذیر میشود. این حالت معمولا بعد از چند روز از بین می رود. یکی از عوارض طولانی مدت و شایع درمان با ید رادیواکتیو کم کاری تیروئید می باشد، پس مهم است که یک ماه بعد از درمان یک آزمایش خون هورمون های تیروئیدی بدهید که در صورت ایجاد این عارضه سریع تر با داروی لووتیروکسین درمان شوید.

عوارض بعد از عمل تیروئید

پزشک جراح شما در رابطه با جراحی و علت انجام آن به شما توضیحاتی خواهد داد. مانند هر عمل جراحی دیگری، جراحی تیروئید نیز دارای خطرات و ریسک است. به عنوان مثال خطر خونریزی بعد از عمل وجود دارد، اما احتمال آن بسیار کم است. 

خطر عفونت به حدی پایین است که حتی گاها نیازی نیست به طور منظم و روزانه آنتی بیوتیک مصرف کنید. 

همچنین خطر صدمه رسیدن به اعصاب مهم گردن که به آن ها عصب های حنجره راجعه گفته می شود، بسیار پایین است. این اعصاب تارهای صوتی را کنترل می کنند.  آسیب دیدن این اعصاب می تواند بر صدای شما تاثیر بگذارد. 

غدد پاراتیروئید در نزدیکی غده ی تیروئید قرار دارند و ممکن است در طی عمل جراحی تیروئید، دچار آسیب دیدگی شوند. آسیب دیدن غدد پاراتیروئید می تواند به افت سطح کلسیم خون منجر شود. همچنین احتمال کمی وجود دارد که داروی بیهوشی روی شما تاثیر خوبی نگذارد.

با این حال، حدوداً احتمال بروز عوارض در عمل جراحی تیروئید بسیار کم است و معمولا نسبت به مزیت های به دست آمده درمانی آن ناچیز است. جراح شما قبل از انجام عمل جراحی این اطلاعات را با شما در میان خواهد گذاشت و به تمامی سوالات شما پاسخ خواهد داد.

اقدامات قبل از عمل تیروئید

پس از اینکه برای عمل جراحی شما برنامه ریزی شد، مقدماتی برای ارزیابی ها و آزمایش های قبل از عمل جراحی انجام می شود. آزمایش های قبل از عمل جراحی ممکن است شامل چند مورد نمونه گیری خون، تصویر اشعه ایکس از قفسه سینه و آزمایش EKG یا نوار قلب باشد.

پزشک شما دستور انجام این آزمایش ها برای شما تجویز خواهد کرد و محل انجام آنها را به شما خواهد گفت. اگر شما داروهایی مانند آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف می کنید، باید یک هفته قبل از عمل جراحی از مصرف این داروها خودداری کنید. شب قبل از عمل جراحی باید از خوردن غذا و آشامیدن مایعات پرهیز کنید و شب را خوب بخوابید.

مراحل انجام عمل جراحی تیروئید را میتوانید در سایت دکترتوفیق متخصص عروق بخوانید.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران