تعداد بازدید : 631
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۵
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۵/۵
کاربران آنلاین : 0
sepidnaz1
۱۴۰۰/۵/۵ ۰۲:۴۰:۵۷
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ۲۱:۱۶:۲۷

بیماری عروقی چیست؟

(ویرایش)

بیماری عروقی (واسکولار) به وضعیتی اطلاق می شود که شبکه عروقی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام دکتر توفیق، این شبکه همان دستگاه گردش خون شماست.  برخی از عروق موجود در این شبکه خون را از یک منبع به حرکت در می آورند. به عبارت دیگر، زمانی که قلب می زند، خون حاوی اکسیژن و مواد غذایی را توسط شریان ها از خود خارج می کند. در مقابل، خون بازگشتی از بافت که حاوی مواد زائد است، توسط وریدها به قلب باز می گردد.

عروق لنفاوی و گره های لنفاوی نیز جزوی از یک سیستم جداگانه بدن هستند که از شر سلول های آسیب دیده خلاص می شود. همچنین این اعضا در حفاظت بدن از عفونت ها و سرطان ها حائز نقش اند. این عروق مایعات را از بافت های سرتاسر بدن جمع کرده و در نهایت آن را به وریدهای زیر ترقوه ای می ریزند.

انواع بیماری های عروقی

۱- بیماری واریس

برخلاف شریان ها، وریدها، پرده مانند هایی، درون خود دارند که به آن ها دریچه های وریدی گفته می شود. زمانی که عضله اطراف ورید منقبض می شود، این دریچه باز شده و خون درون رگ جریان می یابد. در مقابل، وقتی که عضله شل می شود، دریچه نیز بسته می شود. در نتیجۀ این اتفاقات، جریان خون به صورت یک طرفه خواهد بود.

به وریدهایی که بدین شکل آسیب می بینند و خون درون آن ها جمع می شود، که به آن ورید های واریسی می گویند. این ورید ها به صورت تکه های کوچک قرمز یا بنقش در زانو، ساق یا ران ممکن است تظاهر یابند. این تظاهرات عنکبوت مانند وریدی، در اثر تورم عروق کوچکی به نام مویرگ ها پدید می آیند. در پایان روز کاری، فرد ممکن است احساس درد، خارش و یا تورم در ساق خود داشته باشد.

۲-آترواسکلروز عروق کرونر و عروق محیطی

شریان های کرونر مسئول خونرسانی به خود قلب هستند. از طرفی، شریان های محیطی خون را به سایر بافت ها و ارگان های بدن می رسانند. در هر دو گروه مذکور، چربی، کلسترول و سایر مواد در دیواره داخلی رگ می توانند انباشته شده و رسوبی به نام پلاک پدید آورند. با گذشت زمان این رسوب می تواند بیشتر شده و منجر به تنگی لومن شریان و صعب العبور شدن جریان خون گردد.

در نهایت، شریان به قدری تنگ خواهد شد که بافت ها نتوانند خون مورد نیاز خود را دریافت کنند. بسته به محل تشکیل این پلاک ها، علائم متفاوتی در بیمار می تواند ایجاد شود. وقتی که به قسمتی از بدن خون نرسد، بافت آن محل ممکن است بمیرد. وقوع چنین حادثه ای ممکن است با از دست دادن دست، پا و یا سایر ارگان های بدن همراه باشد.

۳- لخته شدن خون در پاها (وریدها)

به وضعیتی که خون در داخل یک ورید، که عموما در ساق، ران و یا لگن حضور دارد، لخته می شود، ترومبوز ورید عمقی (DVT) می گویند. در صورت کنده شدن این لخته و مهاجرت آن به عروق ریه، آمبولی ریه پدید می آید. در اصطلاح پزشکی به این لخته هایی که در ورید ها حضور دارند، ترومبوآمبولی وریدی (VTE) اطلاق می شود.

آسیب دریچه های وریدی و ترومبوز ورید عمقی همچنین می تواند منجر به انباشت طولانی مدت خون و در نتیجه ورم پا گردد. به این وضعیت، نارسایی مزمن وریدی گفته می شود. در صورت عدم درمان این بیماری، مایعات از داخل عروق به بافت اطراف (یعنی مچ و پا) نشت کرده و منتج به در هم شکنندگی و فرسایش پوست آن نواحی خواهد گردید.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران