تعداد بازدید : 523
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۱۷
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۵/۱۷
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۴۰۰/۵/۱۷ ۱۲:۱۲:۰۴
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

(ویرایش)

آشنایی با کاربرد بن فایل و تجهیزات دندانپزشکی

یکی از رشته های مهم پزشکی، دندانپزشکی می باشد که جز رشته های حساس و مهمی می باشد.  ابزار و تجهیزات دندانپزشکی بسیار زیاد و مهم می باشد. در این مقاله قصد داریم تا یکی از ابزار مهم دندانپزشکی را معرفی کنیم و بررسی کنیم. در این مقاله شما را با کاربرد بن فایل دندانپزشکی آشنا می کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

حتما به دندانپزشکی مراجعه کردید صدا هایی همچون صدای مته و دستگاه ساکشن را شنیده ایید، این ها بخشی از ابزار دندانپزشکی به حساب می آیند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

معرفی دستگاه ساکشن

دستگاه ساکشن در دندانپزشکی برای تخلیه هر آنچه در دهان می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. خیلی ساده بخواهیم توضیح دهیم، کاربرد این دستگاه به مانند جاروبرقی می باشد و آب و مایعات داخل دهان بیمار را در زمان معاینه خالی می کند. قدرت مکش در این دستگاه متفاوت است و بستگی به درمان دندان دارد.

معرفی دستگاه ساکشن

آینه دندانپزشکی

از دیگر تجهیزات دندانپزشکی به حساب می آید که باعث دید دندانپزشک به تمام دندان های بیمار می شود. در واقع آینه دندانپزشکی دارای دو کاربرد می باشد، کاربرد اول آن بررسی داخل دهان و دندان و معاینه قسمت های پشتی دندان می باشد. کاربرد دوم آن جابه جا کردن زبان در جهت های مختلف بدون این که نیاز باشد با انگشت یا دست این کار انجام شود.

آینه دندانپزشکی

انبرک دندانپزشکی

این ابزار نقش یک کاوشگر برای پیدا کردن بیماری  را دارد. انبرک دندانپزشکی هم جز تجهیزات مهم دندانپزشکی می باشد. کاربرد آن برای پیدا کردن پوسیدگی دندان و بیماری های لثه استفاده می گردد.

 

اسکیلر

این ابزار برای پاک کردن جرم و پلاک دندان ها در حجم وسیع کاربرد دارد. در واقع این ابزار دنداپزشکی برای افرادی که نیاز به جرمیگری دندانی دارند مورد استفاده قرار میگیرد.

اسکیلر

دریل دندانپزشکی

یکی از تجهیزات دندانپزشکی بسیار مهم، دریل دندانپزشکی می باشد. این ابزار به عنوان یکی از ابزار های ترسناک در دندانپزشکی محسوب می شود و به طور حتم صدای آن را در دندانپشکی شنیده ایید. این ابزار به طور معمول با سرعت 250 دور در دقیقه می چرخد. قبل از انجام دریل از بی حسی استفاده می شود.

سرنگ دندانپزشکی

تزریق دارو های بی حسی توسط سرنگ دندانپزشکی استفاده می شود و به طور معمول سوزن این نوع سرنگ ها از سرنگ معمولی بلند تر می باشد. برخی از سرنگ ها هم در دندانپزشکی موجود است که برای شست شو استفاده می شود. برای آشنایی با انواع سرنگ های دندانپزشکی به مطلب“معرفی انواع سرنگ دندانپزشکی” مراجعه کنید.

معرفی بن فایل

یکی دیگر از تجهیزات دندانپزشکی، بن فایل می باشد که برای جراحی های افزایش طول تاج بسیار مناسب است. از دیگر کاربرد های این ابزار صاف کردن زبری استخوان می باشد و برای برداشتن لج های استخوانی هم کاربرد دارد. بن فایل جز ابزار های مهم و پر کاربرد در دندانپزشکی است. جنس آن استیل ضد زنگ است و حتی برای برداشتن استخوان نکروزه در سطوح اینترپروگزیمالی هم مناسب می باشد.

معرفی بن فایل

کاربرد های کلی بن فایل دندانپزشکی

  • مناسب در جراحی های افزایش طول تاج
  • برای صاف کردن زبری استخوان
  • جهت برداشتن لج های استخوانی
  • مناسب برای برداشتن استخوان نکروزه در سطوح اینترپروگزیمالی

معرفی قالب های دندانپزشکی

برای دندان های گاهی لازم است که از روکش یا محافظ دندانی استفاده شود و برای انجام این کار دندانپزشک دندان های شما را قالب می گیرد. این نوع قالب ها به شکل فریم هایی هستند که با یک ماده نرم پوشیده می شود و سپس در دهان قرار می گیرد و در مرحله بعد از بیمار خواسته می شود دهان خود را برای دقایقی ببندد، با انجام این مراحل قالب دندانی شما آماده است. قالب دندان هم جز تجهیزات دندانپزشکی مهمی به حساب می آید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “آشنایی با کاربرد بن فایل و تجهیزات دندانپزشکی ” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران