تعداد بازدید : 400
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۲۴
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۵/۲۴
کاربران آنلاین : 0
sepidnaz1
۱۴۰۰/۵/۲۴ ۱۴:۳۹:۲۵
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ۲۱:۱۶:۲۷

گرفتگی رگ گردن در سکته مغزی

(ویرایش)

بیماری شریان کاروتید، یا تنگی شریان کاروتید، به معنی باریک شدن عروق گردن است که معمولاً به دلیل رسوب چربی ایجاد شده و رگ های خونی که اکسیژن و خون را به مغز شما میرساند را مسدود میکند. این مشکل می تواند با تجویز دارو و تغییر سبک زندگی یا استنت گذاری درمان شود، و در صورت درمان نشدن نیز سکته مغزی بهمراه دارد. 

تنگی کاروتید چیست؟


گرفتگی عروق کاروتید بیماری است که در آن یک ماده مومی به نام پلاک در داخل شریان های کاروتید ایجاد می شود. دو شریان کاروتید معمولی، در هر طرف گردن وجود دارد که هر کدام از آن ها به شریان های داخلی و خارجی کاروتید تقسیم می شوند.

دو شریان کاروتید در دو طرف گردن هستند که خون غنی از اکسیژن را از قلب به مغز حمل می کنند. این شریان ها خون را به قسمت بزرگ مغز می رسانند. درصورتی که پلاک هایی در درون این شریان ها ایجاد شود عارضه گرفتگی عروق کاروتید رخ می دهد در نتیجه خونرسانی به مغز را با اختلال روبرو می کند.

تصلب شریان به دلیل تجمع کلسترول، چربی و دیگر مواد موجود در جریان خون مانند سلول‌های التهابی، مواد زائد سلولی، پروتئین و کلسیم در رگها ایجاد می‌شود. در گذر زمان، این مواد به دیواره‌های رگ می‌چسبند و  با هم ترکیب می‌شوند و ماده‌ای به نام پلاک تشکیل می‌دهند. ایجاد پلاک می‌تواند به باریک یا مسدود شدن شریان کاروتید منجر شود. اگر این وضعیت پیشرفته شود، می‌تواند فرد را در خطر سکته قرار دهد.
 

علائم گرفتگی عروق گردن چیست؟


ممکن است گرفتگی عروق گردن با سر درد، درد شدید در گردن که تا شانه‌ها و بازوان کشیده می‌شود و اختلال در حرکت گردن به چپ و راست باشد. این علائم ممکن است از چند روز تا حداکثر یک هفته باقی بمانند. درد گردن ممکن است از نظر شدت، خفیف تا متوسط بوده یا حتی می‌تواند دردی کاملاً ناتوان کننده داشته باشد.

اولین نشانه ها و علائم گرفتگی عروق می تواند از دوران نوجوانی شروع شود. اغلب تا زمانی که پلاک تشکیل شود یا جریان خون بسیار محدود شود، هیچ علائم گرفتگی عروق قابل تشخیص نمی باشد. معمولا چند سال طول می کشد تا علائم گرفتگی عروق، خود را نشان بدهند. علائم گرفتگی عروق بستگی به آن دارد که کدام شریان ها آسیب دیده باشند.

علائم ناشی از تنگی عروق کاروتیدی می‌تواند مشابه با بسیاری دیگر از مشکلات و بیماری‌های دیگر باشد. بنابراین همیشه با مشاهده ی هر علامت یا نشانه‌ی مشکوک با پزشک مشورت کنید.

بیماری شریان کاروتید در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد. بیماری ممکن است تا مدت‌ها بدون نشانه ادامه یابد تا زمانی که آنقدر پیشرفته شود که مغز نتواند خون کافی دریافت کند و منجر به سکته مغزی شود.

علائم سکته مغزی را میتوانید در سایت دکتر توفیق جراح عروق مطالعه کنید: https://dr-tofigh.com/1352

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران