تعداد بازدید : 701
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۲۵
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۲/۱۲
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۴۰۰/۵/۲۵ ۱۲:۲۱:۳۰
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

اشنایی با تجهیزات نورپردازی در عکاسی

(ویرایش)

تجهیزات نورپردازی عکاسی یکی از مهم ترین بخش های عکاسی آتلیه ای می باشد و برای افرادی که در این رشته به صورت حرفه ای فعالیت می کنند یا قصد دارند آتلیه عکاسی بزنند بسیار مهم می باشد. ر این مقاله قصد داریم تا به طور کامل تمام ابزار و تجهیزات لازم برای تامین نور در عکاسی را مورد بررسی قرار دهیم. برای اشنایی با این ابزار های کاربردی در ادامه مطلب همراه ما باشید .

اهمییت تجهیزات نورپردازی عکاسی

در واقع تجهیزات نورپردازی نقش اساسی و کلیدی را در عکاسی ایفا می کند. عدم نور کافی در صحنه مورد نظر می تواند پروژه را مختل کند. دلیل ساخت نور های مصنوعی هم ، این موضوع عدم نور کافی بود. در واقع اگر صحنه و مکان مورد نظر دارای نور مناسب و کافی نبود عکاس باید از آن صحنه چشم می پوشید یا ناگزیر عکسی بی کیفیت را به ثبت می رساند.

اهمییت تجهیزات نورپردازی عکاسی

اصول نورپردازی در عکاسی چیست؟

همانطورکه گفته شد، نورپردازی در عکاسی بسیار مهم می باشد. در واقع تنها داشتن دوربین عکاسی حرفه ای برای عکاس شدن کافی نمی باشد و شما باید اصول نورپردازی را بدانید. البته دوربین های عکاسی شما دارای ابزارهایی برای نورپردازی هستند که به مثلث نورپردازی مشهور هستند.

این مثلث شامل ایزو، دیافراگم و شاتر می باشد. اما باید این نکته را بدانید که برای ثبت تصاویر با کیفیت تر باید از تجهیزات نورپردازی استفاده کنید. در واقع تجهیزات نورپردازی عکاسی به شما این امکان را می دهد که تا در محیط های بسته به مانند آتلیه های عکاسی، تصاویر زیبا به ثبت برسانید.

سافت باکس

یکی از ابزار لازم که جز تجهیزات نورپردازی عکاسی می باشد. وظیفه این ابزار کاربردی نرم کردن نور می باشد. به این معنا که نوری که از فلاش استودیویی به سافت باکس تابیده می شود، پراکنده و نرم شده و سپس به سوژه تابیده می شود.

رنگ داخل سافت باکس ها به طور معمول نقره ای، سفید یا طلایی که هرکدام کاربرد مخصوص خودشان را دارند. رایج ترین مدل سافت باکس که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، مدل نقره ای رنگ آن می باشد که نور را تا حدود 100 درصد بازتاب می دهد.

سافت باکس

اکتاباکس

یکی دیگر از تجهیزات نورپردازی عکاسی، اکتاباکس می باشد که دسته ای از سافت باکس ها هستند. این نوع ابزار ها هم می توانند نور فلاش استودیویی، فلاش اسپید لایت را نرم کرده و میزان کنتراست عکس را پایین بیاورند.

نوع دیگری هم از اکتاباکس ها موجود است که به نام اکتاباکس زنبوری است که شکل هندسی و منظم داشته و نور را بر روی سوژه متمرکز می کند. اکتاباکس میزان ملایم کردن نور را بیشتر ا چتر عکاسی و سایر سافت باکس‌ها انجام داده و سایه‌های نرم تری نسبت به سافت باکس مدل چهار ضلعی ایجاد می‌کند. از اکتاباکس‌ها در عکاسی صنعتی، تبلیغاتی و پرتره می‌توان استفاده کرد که بیشترین کاربرد را در عکاسی صنعتی دارد.

پانتوگراف

احتمالا در آتلیه و استودیو عکاسی یک میله ریل مانند دیده ایید که از سقف آویزان باشد و قابلیت جمع و باز شدن داشته باشد و برایتان سوال باشد که این میله نامش چیست و چه کاربردی دارد؟ در واقع این میله همان پانتوگراف می باشد. از این وسله برای اتصال نور و نورپردازی در تمام نقاط محیط استفاده می شود. این وسیله نوعی جایگزین سه پایه برای فلاش ها به حساب می آید.

پانتوگراف

خیمه نور

یکی دیگر از تجهیزات نورپردازی عکاسی ، خیمه نور می باشد که احتمالا نام آن را شنیده ایید. بعد از سافت باکس این ابزار جز مهم ترین تجهیزات عکاسی می باشد. این ابزار برای عکاسی تبلیغاتی بسیار کاربرد دارد. منظور از عکاسی تبلیغاتی عکاسی از محصولات برای مجله ها و طراحی انواع لوگو ها است. همچنین برای عکاسی از ظروف شیشه ای،‌ بلورین یا سفال لعاب دار برای انتشار انعکاس نور از سطوح به کار می رود.

چتر نور

در این ابزار نور به داخل سطح چتر تابیده می شود و باعث می شود بازتاب نور ملایمی ایجاد کند. از این وسیله برای متمرکز کردن نور بر روی سوژه و بازتاب کمتر نور به اطراف آن استفاده می شود. چتر نور به دو دسته تقسیم می شود چتر رفلکتور و چتر دیفیوزر. چتر رفلکتور، سطح خارجی چتر سیاه رنگ و بخش داخلی آن طلایی، سفید یا نقره ای رنگ می باشد. اما در چتر دیفیوزر، سطح داخلی و خارجی هر دو سفید رنگ می باشند.

چتر نور

شیدر

شیدر ها در دهانه تجهیزات نورپردازی عکاسی قرار می گیرند که باعث هدایت و کنترل نور می شوند. اطراف شیدر چهار دریچه قرار دارد که با باز و بسته کردن هرکدام از دریچه ها شدت نور یا نحوه نورپردازی را تعیین می کند. شیدر مدل رنگی هم وجود دارد که با استفاده از آن می توان نور تابیده شده بر روی سوژه یا بک گراند را تغییر دهید.

مگالایت

مگالایت ها ابزارهایی مانند سافت باکس ها ولی با سایزهای بزرگ هستند که در سقف آتلیه ها نصب می شوند و برای عکس های صنعتی بزرگ مانند عکاسی از خودروها مورد استفاده قرار می گیرد.

کلام آخر

در این مقاله مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات نورپردازی عکاسی را معرفی کردیم و به بررسی هر کدام پرداختیم. همانطور که گفته شد نورپردازی در عکاسی بسیار مهم است و باید ابزار لازم و مناسب برای تامین نور مناسب را داشته باشید. شاپ هشت و چار یکی از ارائه دهنده گان تجهیزات فیلم برداری و عکاسی می باشد که با مراجعه به وبسایتشان می تواند با انواع ابزار و تجهیزات عکاسی آشنا شوید.

 

ارام با پشتکار زود رنج
۱۴۰۱/۲/۱۲ ۲۱:۱۸:۱۱
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۳/۹ ۱۳:۰۱:۱۱
(ویرایش)

کاش یک آمووزش از نحوه فیلمبرداری و تنظیمات اون برای کسانی که می خوان برای مشاغلی مثل لوله بازکنی ستارخان فیلم تهیه کنند، به مشکل نخورند.

۱۴۰۱/۲/۱۲ ۲۱:۱۹:۰۴
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۳/۹ ۱۳:۰۱:۱۱
(ویرایش)

کاش یک آمووزش از نحوه فیلمبرداری و تنظیمات اون برای کسانی که می خوان برای مشاغلی مثل لوله بازکنی ستارخان فیلم تهیه کنند، به مشکل نخورند.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران