تعداد بازدید : 558
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۲۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۵/۲۶
کاربران آنلاین : 0
banofereshteh
۱۴۰۰/۵/۲۶ ۰۳:۵۵:۱۷
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۶/۲۹ ۰۰:۴۶:۲۶

مایع منی چگونه تشکیل می شود؟

(ویرایش)

 تشکیل مایع منی

موارد زیر در تولید مایع منی دخیل هستند که با هم نگاهی به تک تک آن ها خواهیم داشت:

◼ اپیدیدیم و بیضه ها

بیضه ها بافت های مسئول تولید اسپرم هستند. اپیدیدیم لوله ای است که اسپرم را از بیضه ها به لوله منی بر بنام “واز دفران” منتقل می کند.

◼ کیسه های منی

این موارد بخش قابل توجهی از حجم مایع منی را تولید می کنند. این غدد موادی را ترشح می کنند که از نظر قندی به نام فروکتوز سرشار از مواد مغذی هستند و مواد مغذی را برای اسپرم فراهم می کنند.

◼ غده پروستات

این غده ماده شیمیایی به نام آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) تولید می کند و با تولید موادی خاص باعث ایجاد ماهیت ژله مانند در مایع منی می شود و به اسپرم اجازه می دهد در منی حرکت کرده و راحت تر به تخمک برسد.

◼ غدد موجود در مجاری ادراری

این غدد مسئول تولید ترشحاتی هستند که حرکت مایع منی را آسان تر می کند. هر کدام از این موارد بخشی از سیستم تولید مثل آقایان هستند و نقش خاصی را در ارضای فردو تولید مثل ایفا می کنند. با این که مایع منی معمولا سفید یا خاکستری است، ممکن است برخی آقایان منی زرد رنگ داشته باشند. اما فقط در مواردی که منی زرد رنگ نشانه تغییری ویژه در فرد باشد، باید به آن رسیدگی شود.

ژله ای بودن مایع منی

مایع منی تقریبا بلافاصله پس از خروج از بدن لخته می شود و یک مایع چسبناک و شبیه به ژله به وجود می آید. این ماده پس از ۵  الی ۴۰ دقیقه دوباره تبدیل به مایع می شود. شکل گرفتن گلبول های شبیه به ژله در مایع منی نشان دهنده مشکل باروری یا بیماری خاصی نیست.

عدم لخته شدن منی و سپس دوباره تبدیل شدن به مایع می تواند منجر به بروز مشکلات باروری در مرد شود. همانطور که گفتیم مایع منی باید بلافاصله پس از ارضای مرد تبدیل به ماده چسبناکی شود. میزان منی تولیدی در هر بار ارضای آقایان باید بین ۲ الی ۵ میلی لیتر باشد. تولید منی کمتر از ۱.۵ میلی لیتر (هیپوسپرمی) یا بیشتر از ۵.۵ میلی لیتر (هایپرسپرمی) ممکن است غیر عادی باشد.

مطالب بیشتر...

هر مردای را به همت میتوان تسخیر کرد.
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران