تعداد بازدید : 703
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۳۱
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۵/۳۱
کاربران آنلاین : 0
myblog
۱۴۰۰/۵/۳۱ ۱۱:۵۱:۵۱
آخرین حضور: ۱۴۰۳/۱/۲۹ ۱۷:۲۴:۰۵

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست و چرا به آن دچار می‌شویم؟

(ویرایش)

 

مواجهه با خونریزی مقعدی معمولا بسیار ترسناک است و افراد هنگام مشاهده خون دستپاچه شده و به بیماری های خطرناکی مثل سرطان روده مشکوک می شوند. اما در مواقع بسیاری علت خونریزی مقعدی بیماری های نشیمنگاهی مثل شقاق و بواسیر است که به راحتی درمان می شوند.

البته هرگز نباید درمان این عارضه ها با تاخیر انجام شود زیرا اگر خونریزی ادامه پیدا کند منجر به بروز مشکلات دیگر خواهد شد.

بواسیر یا هموروئید یکی از عارضه هایی است که ممکن است اولین نشانه آن خونریزی باشد و در مراحل ابتدایی علائم دیگری نداشته باشد.

در ادامه بررسی می کنیم که علت و علائم بیماری بواسیر چیست؟ همچنین به نحوه تشخیص و روش های درمان سریع بواسیر یا هموروئید خارجی و داخلی هم خواهیم پرداخت:

بواسیر یا هموروئید چیست؟

بیماری بواسیر (hemorrhoid) معمولا بر اثر افزایش فشار در ناحیه مقعد و رکتوم ایجاد می شود و تقریبا می توان گفت در سنین میانسالی این عارضه یکی از شکایات و ناراحتی های 50 درصد افراد است.

اگرچه هموروئید خطرناک نیست اما می تواند به مرور زمان پیشرفت کند و با ایجاد علائم آزاردهنده کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

به عبارتی در رگ های بخش انتهایی روده و در زیر غشای مخاطی، وریدها و بالشتک های خونی وجود دارد که نسبت به فشار بسیار حساس هستند.

شما زمانی به بواسیر مبتلا شده اید که این رگ ها بر اثر ایجاد فشار متورم یا دچار پارگی شوند. دقیقا شبیه ایجاد رگ های واریسی در پاها.

اگر عروق داخلی مقعد واریسی شوند هموروئید از نوع داخلی است، اما ایجاد آسیب در رگ های اطراف و بیرون مقعد منجر به بروز بواسیر خارجی خواهد شد.

نوع داخلی هموروئید دارای چهار درجه مختلف است که با توجه به شدت بیرون زدگی، گرید آن مشخص می شود.

در بواسیر درجه یک عروق واریسی هنوز از مقعد خارج نشده اند.

در گرید دو بیماری این عروق هنگام عمل دفع از مقعد بیرون می زنند اما بصورت خود به خود دوباره به داخل مقعد بر می گردند.

در گرید سه وریدهای بیرون زده برای بازگشت به داخل مقعد نیاز به وارد شدن نیروی خارجی مثل فشار انگشتان دارند.

اما در بواسیر درجه چهار علاوه بر اینکه شدت پرولاپس و بیرون زدگی بسیار زیاد است، این عروق به هیچ عنوان به داخل مقعد برنمی گردند.

نوع خارجی هموروئید می تواند به هموروئید ترومبوزه تبدیل شود که خون در داخل آن لخته می شود و معمولا بسیار دردناک است.

نشانه ها و علائم

علائم هموروئید داخلی و خارجی ممکن است متفاوت از یکدیگر باشند اما شایع ترین نشانه های این عارضه را مرور می کنیم:

  • ایجاد تورم و برآمدگی در اطراف مقعد
  • خونریزی مقعدی
  • خارش و سوزش ناحیه نشیمنگاه
  • احساس عدم دفع کامل مدفوع
  • درد زیاد در مقعد

چرا به این عارضه دچار می شویم؟

به نقل از سایت my.clevelandclinic.org همه افراد و در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند اما معمولا احتمال بروز آن در سنین میانسالی به دلیل ضعیف شدن عضلات لگن و عروق مقعد کمی بیشتر است. سایر عوامل تاثیرگذار در ایجاد بواسیر:

  • بارداری و زایمان در زنان
  • اضافه وزن و چاقی
  • اسهال و یبوست مزمن و طولانی
  • مصرف کم فیبر و مایعات
  • زور زدن بیش از حد در توالت
  • بی تحرکی و نشستن به مدت طولانی

تشخیص

اگر حتی یک یا چندمورد از علائم بالا را تجربه می کنید، وقت آن رسیده که برای تشخیص بیماری خود به دکتر مراجعه کنید. پزشک متخصص در ابتدا درباره سوابق بیماری شما و علائمی که چند وقت اخیر تجربه کرده اید از شما سوالاتی می پرسد.

سپس معاینه فیزیکی برای تشخیص وضعیت بیماری شما انجام می شود که در 90 درصد مواقع این عارضه با معاینه فیزیکی به راحتی قابل تشخیص است. اگر طی معاینه فیزیکی پزشک قادر به نشخیص عارضه شما نباشد، موارد زیر انجام می شود:

معاینه دیجیتال رکتوم: که طی آن پزشک با استفاده از دستکش، انگشت خود را داخل مقعد می برد تا در صورت وجود رگ های متورم آنها را احساس کند.

آنوسکوپی: روش دیگری است که یک لوله باریک که دارای یک چراغ است وارد مقعد می شود تا پزشک بطور کامل ناحیه رکتوم و پوشش دیواره مقعد را در مانیتور مشاهده کند.

سیگموئیدوسکوپی: هم مشابه روش آنوسکوپی است، اما این لوله کمی بلندتر بوده و با استفاده از آن نواحی انتهایی روده بزرگ و راست روده بررسی می شود.

 

این مطلب به نقل از مرجع تخصصی مقالات ایران است

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران