تعداد بازدید : 698
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۴
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۶/۴
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۴۰۰/۶/۴ ۱۰:۵۲:۲۷
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

راه پله فرار چیست؟

(ویرایش)

در مواقع اضطراری مانند زلزله، آتش سوزی و… که حوادثی غیر قابل پیش بینی هستند که در هر لحظه و زمانی ممکن است رخ دهند مهم واکنش ما نسبت به این جوادث است باید چگونه باشد؟ اول اینکه باید تمامی موارد ایمنی را در ساخت و ساز در نظر بگیریم. یکی از همین مسائل ایمنی طراحی یک راه پله اضطراری می باشد. اما برای ساخت آن باید ابعاد پله فرار و استاندارد های طراحی آن را بدانیم. البته که برای طراحی و ساخت راه پله فرار باید از شرکت هایی که در زمینه ساخت این سازه فلزی فعالیت می کنند مشاوره بگریم. در ادامه با ما همراه باشید.

راه پله فرار چیست؟

راه پله ای است که معمولا در خارج از ساختمان برای نجات جان انسان ها در مواقع اضطراری نصب می گردد. خروجی مطمئنی است چرا که اگر طبق قائده و اصول ساخته گردد به راحتی می تواند پاسخگوی خروج افراد با ایمنی کامل شود. معمولا این راه پله را از فلزات می سازند حال از جنس های مختلف مانند: آهن، فولاد، استیل ، آلومینیوم. البته که این متریال در برابر آفتاب، بارش برف و باران، آتش سوزی و… بسیار مقاوم است. یکی از بهترین شرکت های طراحی سازه های فلزی تکنومتال است که با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می تواند پله ای فرار با کیفیتی عالی  را در اختیار شما قرار دهد.

 

ضوابط پله فرار شهرداری تهران

 

ضروریت ساخت پله اضطراری در چه ساختمان هایی است؟

اجرای راه پله فرار در ساختمان های بیش از 4 طبقه الزامی است و در آیین نامه مقررات ملی ساختمان آمده است اگر ارتفاع کف بالاترین طبقه از 15 متر بیشتر باشد ساختمان حتما به دو پله خروج نیاز دارد. البته راه های خروجی در ساختمان می تواند شامل 3 حالت باشد: اول آنکه یا دو راه خروج خارجی داشته باشد یا دو را خروج داخلی داشته باشد و یا یک راه خروج داخلی و یک خارجی داشته باشد. به طور کلی برای ساختمان هایی که در کوچه و خیابان های بسیار باریک قرار می گیرند که ماشین های امداد و نجات به سختی می توانند به آنها دسترسی داشته باشند اجرا پله های اضطراری بسیار ضروری است. در ادامه بیشتر در رابطه با ابعاد پله فرار و استاندارد های طراحی آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

ابعاد استاندارد درب پله فرار

 

ابعاد پله فرار

  • عرضی که برای این پله ها، پاگرد ها و تمامی دسترسی های خروج در طول مسیر در نظر گرفته می شود یکسان است و حداقل به اندازه 90 سانتی متر در نظر می گیرند. به علاوه شیب رمپ نباید بیشتر از 32 درجه باشد.
  • ارتفاع پله فرار نباید از 18 سانتی متر بیشتر در نظر گرفته شود و کفی پله های آن به اندازه 29 سانتی متر باشد.
  • در ساختمان های کوچک عرض قابل قبول پله 450 میلی متر است و ارتفاع پله 300 میلی متر، عرض پاخور آن به اندازه 150 میلی متر می باشد.
  • در ساختمان های استاندارد عرض قابل قبول برای پله 560 میلی متر، ارتفاع پله 230 میلی متر و عرض پاخور پله 230 میلی متر می باشد.

 

پله فرار چیست

 

ضوابطی برای ساخت پله فرار

  • منطق این نکته را بیان می کند که راه خروج اضطراری نباید به گونه ای باشد که از مکان هایی مانند آشپرخانه، سرویس های بهداشتی، رختکن ها، اتاق خواب و یا هر فضای دیگری که دارای درب است عبور کنیم.
  • اگر پله ی فرار قرار است از کنار پنجره عبور کند باید حد فاصلی به اندازه 1 متر در نظر گرفته شود.
  • اگر پله فرار قرار است دارای درب خروجی باشد باید حتما درب آن بیرون بازشو باشد و باید این راه پله در نزدیک ترین فاصله به درب خروجی قرار گیرند.
  • راه پله فرار باید بتواند از بالا پشت بام تا پایین ترین نقطه ساختمان را فرا بگیرد و از تمامی طبقات و نقاط ساختمان به این پله دسترسی داشته باشیم.
  • این پله ها نباید به صورت راه پله گرد ساخته شوند و باید مطابق با راه پله های مستقیم و رفت و برگشتی طراحی و ساخته شوند مگر طبق شرایط و ضوابط خاصی بتوان این نکته را ندید گرفت.
  • در صورت وجود شرایط به دلیل جنس فلزات که دارای سطحی لغزنده هستند مخصوصا در شرایط بارانی و برفی باید مسقف راه پله فرار را بسازند.

 

پله فرار فلزی

 

ساخت راه پله فرار

تمامی نکات و ضوابط گفته شده باید در کنار یکدیگر در ساخت راه پله اضطراری در نظر گرفته شود. این سازه از مهم ترین نکات ایمنی در ساختمان سازی می باشد و نباید از آن غفلت کنید. متاسفانه به دلیل عدم رعایت برخی نکات ایمنی مانند ساخت پله اضطراری سالانه بسیاری از افراد دچار ضرر های مالی و یا گاها جانی می گردند. حال اگر شما می خواهید قاعده ای اصولی را رعایت کنید پس می توانید از تکنومتال برای اجرای این راه پله کمک بخواهید. برای گرفتن مشاوره و دریافت آخرین قیمت می توانید با کلیک بر تکنومتال از طریق سایت با همکاران ارتباط برقرار نمایید.

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران