تعداد بازدید : 656
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۷/۲۵
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۷/۲۵
کاربران آنلاین : 0
دختر هنرمند
۱۴۰۰/۷/۲۵ ۱۷:۲۱:۵۵
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۸/۳۰ ۱۶:۵۵:۰۸

کاربرد اوژنول در دندانپزشکی

(ویرایش)

کاربرد اوژنول در دندانپزشکی بسیار زیاد می باشد و جز یکی از پرکاربرد ترین مواد دندانپزشکی محسوب می شود. این ماده در دندانپزشکی بسیار مهم است و با توجه به اهمیت آن در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل کاربرداوژنول در دندانپزشکی را مورد بررسی قرار می دهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

اوژنول چیست؟

قبل از این که کاربرد اوژنول را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است که خود این ماده را بررسی کنیم. اوژنول با فرمول شیمیایی( (C10H12O2یا( CH3 C6 H3)، یک ماده سازنده فنلی فرار از اسانس گل میخک می باشد که از جوانه‌ها و برگ‌های گیاه اووژنیا به دست می‌آید و به طور معمول در اندونزی، هند و ماداگاسکار یافت می شود. این نام ظاهراً از نام علمی درخت میخک E. caryophyllata گرفته شده است که دارای برگ‌های بزرگ و جوانه‌های گل است که وقتی آماده جمع آوری می‌شوند به رنگ قرمز در می‌آیند.

ویژگی های اوژنول

همانطور که گفته شده کاربرد اوژنول در دندانپزشکی بسیار زیاد است و زینک اکساید اوژنول در سال 1890به طور گسترده در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفت. این ماده دندانپزشکی استحکام کمی داشته و حداقل اثر تحریک کنندگی را در بین سمان‌ها دارد ph آن به طور تقریبی ۷ بوده و اثر تسکین دهندگی روی پالپ دارد. اجزای اصلی این ترکیبات اکسید روی و اوژنول است. محصولات زینک اکساید اوژنول در انواع دو خمیری و پودری و مایع وجود دارند.

ویژگی های اوژنول

انواع مواد پرکننده دندان

به طور کلی مواد پر کننده دندان به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

از میان این سه مواد پرکننده دندان، کاربرد اوژنول از همه بیشتر می باشد. در واقع زمانی که دندان شما پوسیده می شود برای این که دندان کشیده نشود و بی نظمی در دندان های کناری به وجود نیاید، پالپ دندان را تخلیه می شود و با مواد ضد باکتری پر می شود. اگر می خواهید با بهترین مواد پرکننده دندان آشنا شوید به این مطلب مراجعه کنید.

انواع اوژنول

با توجه به کاربرد اوژنول این ماده مهم دندانپزشکی دارای سه نوع می باشد. اولین نوع آن به صورت دو خمیر و به عنوان سمان موقت کاربرد دارد. نوع دوم، برای پر کردن دائم و ترمیم دندان کاربرد دارد این نوع کمترین مقدار اسیدی بودن را در میان سمان ها دارد و به همین دلیل کمترین تحریک را بر روی پالپ دندان ایجاد می کند. نوع سوم این ماده دندانپزشکی از مدل پرکننده موقت و بیس حرارتی است و دارای اثر آرامبخشی است و به کاهش حساسیت کمک می کند. اگر نمی دانید سمان دندانپزشکی چیست؟ این مطلب را مطالعه کنید.

ویژگی های اوژنول

کاربرد اوژنول

  • از این ماده به عنوان محلول ضدعفونی کننده، ضد درد و التیام بخش در صنایع دارویی استفاده می شود .
  • این ماده مهمترین ماده تشکیل دهنده عصاره درخت میخک Eugenia Caryophylata است.
  • در دندانپزشکی از آن به عنوان ضد عفونی کننده و آرام کننده درد دندان استفاده می شود.
  • عضو دسته فنیل پروپانوئیدی از ترکیبات شیمیایی است.
  • یک مایع چرب و زرد کم‌رنگ است که از روغن ‌های آروماتیک استخراج شده است.
  • اوژنول همانند بی حس کننده های موضعی موجب مهار هدایت پیامها از گیرنده های حس درد به طور محیطی می شود.
  • با مهار التهاب و تاثیر بر مسیر درد به طور مرکزی موجب تسکین درد مزمن نیز می گردد.
  • این ماده یک فنیل پروپن است که یک گویاکول متصل به زنجیره است .

کاربرد اوژنول در دندانپزشکی

همانطور که گفته شد کاربرد اوژنول در دندانپزشکی بسیار زیاد است. در واقع این ماده به عنوان Base، سمان موقت، ترمیم موقت (پانسمان)، سمان دائم، ماده ثبت بایت، سیلر اندودنتیک، tissue management در درمان‌های پریودنتال و سمان تسکین دهنده در dry socket کاربرد دارد.

کاربرد اوژنول در دندانپزشکی

زینک اکساید اوژنول

پودر سمان زینک اکساید اوژنول نوع اول آن حاوی زینک اکساید ۶۹ % رزین ۲۹ % برای کاهش خاصیت شکنندگی و استات روی به عنوان تسریع کننده می‌باشد. مایع اوژنول یا مخلوطی از اوژنول و سایر روغن‌ها است. پودر در محیط مرطوب با اوژنول واکنش داده و تشکیل شلات بی‌شکلی از اوژنولات روی را می‌دهد. این نوع سمان ها از روغن‌هایی به جز اوژنول تشکیل شده‌اند و برای بیمارانی که به اوژنول حساسیت دارند بسیار کاربردی است.

نوع دوم سمان های زینک اکساید حاوی ۸۰% اکسید روی و ۲۰ % متیل متاکریلات یا الومینا در پودر و اوژنول و ارتو-اتوکسی بنزوئیک اسید در مایع می‌باشند. این نوع ماده دندانپزشکی آب و حرارت باعث می شود تا این ماده سریع تر سفت گردد.

نحوه کاربرد انواع اوژنول

کاربرد اوژنول بسیار زیاد است و هر کدام از این مواد دندانپزشکی دارای انواع مخلفی است و کاربرد های مختلفی دارد. ماده اوژنول نوع دوم به صورت پودر مایع عرضه می‌شوند. بطری پودر به آرامی تکان داده شده و پودر توسط پیمانه عرضه شده و مایع توسط قطره چکان قرار داده می‌شود. سپس بر روی اسلب شیشه‌ای یا پد کاغذی اصلاح شده، توسط یک اسپاتول فلزی مخلوط می‌گردند. این پودر به طور کامل وارد مایع می شود و برای سی ثانیه باید هم زده شود سپس در دهان بیمار به دلیل رطوبت و حرارت سخت می گردد. سمان‌های موقت به طور معمول به صورت سیستم دو خمیری عرضه می شود. طول‌های مساوی از خمیرهای بیس و تسریع کننده بر روی پد کاغذی یا اسلب شیشه‌ای قرار داده می‌شوند. رنگ این خمیر ها متفاوت است و مخلوط کردن تا زمان دستیابی به رنگ یکنواخت ادامه می یابد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با "کاربرد اوژنول در دندانپزشکی” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید

خلاق
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران