تعداد بازدید : 700
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۸/۴
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۸/۴
کاربران آنلاین : 0
vian1400
۱۴۰۰/۸/۴ ۱۳:۲۲:۲۹
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ۱۴:۴۳:۱۰

باج دادن به کودک

(ویرایش)

 

نوعی دیگر از «اگر...آنگاه»های والدین زمانی است که به کودک می‌گوییم: «اگر این کار را انجام بدهی (یا انجام ندهی)...آن وقت به تو این...(جایزه) را می‌دهم.» مثلا «اگه غذاتو تا آخر بخوری ...آن وقت تو رو میبرم پارک» یا «اگه دیگه گریه نکنی...آن وقت بهت یه خوراکی خوشمزه میدم

این روش ممکن است به طور موقت تاثیرگذار باشد و کودک را برای رسیدن به اهداف فوری و کوتاه مدت تحریک کند. اما به ندرت او را به سوی تلاش های پیگیر و ماندگار سوق می‌دهد. این نوع گفتار ما به زودی به باج گرفتن، رشوه‌گیری و داد و ستد کودک منجر شده و او را به یک معامله‌گر تبدیل می‌کند و من بعد در ازای کارهای مثبت و یا کارهای مورد نظر والدین، تقاضای پاداش و جایزه کرده و به یک رشوه بگیر تبدیل می‌شود.

پاداش‌ها چه زمانی مفیداند؟

زمانی که از قبل خبر داده نشوند (اگر...آنگاه نباشد) و نشانگر قدردانی والدین و درک و شناخت آنها از یک کار مثبت مستمر که توسط کودک از قبل انجام شده، باشند.

بهترین روانشناس کودک در تهران

مثلا‌ کودک مدتی است که بعد از بازی

وسایل بازی‌اش را جمع می‌کند یا خودش به تنهایی غذایش را می‌خورد و... مادر یا پدر، یک هدیه (ترجیحا متناسب با آن موضوع) را به طور غافلگیرانه و با شادی به کودک اهدا کند؛ این کار به ماندگار شدن آن کار مثبت در کودک کمک زیادی می‌کند.

 

 

.

 

 

 

ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻣﺰﺍﺣﻢ ﺑﻪ ﺫﻫﻦ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺪ، ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﻱ ﺑﻠﻨﺪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ‏«ﺍﻳﺴﺖ‏» ﺑﺪﻫﻴﺪ. ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺧﻴﻠﻲ ﺳﺨﺖ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ، ﺍﻣﺎ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﺁﻥ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺣﻮﺍﺱ ﺷﻤﺎ ﭘﺮﺕ ﺷﻮﺩ .

 

ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﺴﺖ، ﭼﻨﺪﻧﻔﺲ ﻋﻤﻴﻖ ﺑﮑﺸﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻋﺎﺩﻱ ﺧﻮﺩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻴﺪ. ﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﻣﮑﺎﻧﺶ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ، ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﻴﺪ ﻳﻌﻨﻲ ﺍﮔﺮ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻫﺴﺘﻴﺪ، ﺑﻠﻨﺪ ﺷﻮﻳﺪ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻗﺪﻡ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﻭﻳﺪ. ﺳﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺷﻠﻮﻍ ﮐﻨﯿﺪ. ﮐﺎﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺯﯾﺎﺩ ﺭﺍﻩ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﺍﻡ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺧﻮﺩ ﯾﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻗﻀﺎﻭﺕ، ﭘﯿﺸﺪﺍﻭﺭﯼ ﻭ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻣﯽ ﺯﻧﻨﺪ .

 

 ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺯﯾﺎﺩ ﻭ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﻫﺎﯼ ﺳﺎﻟﻢ، ﻓﮑﺮ ﺷﻤﺎ ﺭﺍﺩﺭﮔﯿﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺎﻓﯽ ﺑﺎﻗﯽ ﻧﻤﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩ.

 

 

 

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران