همهی ما بارها و بارها نام سئو را شنیده ایم؛ اما بسیاری از افراد نمیدانند سئو چیست و چگونه میتواند به موفقیت در کسب و کارهای آنلاین کمک کند. به دلیل همین اهمیت امروز تصمیم گرفتیم تا شما را با صفر تا صد سئو آشنا کنیم. پس تا انتها با جادو سایت همراه شوید.
سئو چیست؟
سئو به معنای بهینهسازی برای موتورهای جستجو و نمایش سایت در رتبههای برتر نتایج آن هاست. در واقع عبارت کامل آن search engine optimization است که به اختصار آن را SEO مینامند. بیایید با مثالی تعریف سئو چیست را شفافتر کنیم. فرض کنید که شما فروشگاه آنلاین لپ تاپ دارید. زمانی که کاربران عبارت خرید اینترنتی لپ تاپ را سرچ میکنند، لیستی از سایتهای برتر از نظر گوگل به وی نشان داده میشود. سایتهایی که بر روی بهینهسازی سایت خود کار کرده باشند، میتوانند رتبههای برتر این لیست را برای خود کنند و از رقبا پیشی بگیرند. حال که با تعریف سئو آشنا شدید، میتوانید به اهمیت سئو بیشتر پی ببرید.
با مشاوران ما تماس بگیرید
اهمیت سئو
هدف همهی وب سایتها فارغ از حیطهی فعالیت و نوع آن، دیده شدن توسط کاربران و مشتریان است. اگر شما بتوانید جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کنید، گام بزرگی در راستای فروش و کسب درآمد از سایت خود برداشته اید. بگذارید اهمیت سئو را تنها با این تحقیقی که بر اساس میلیاردها جستجو در سال ۲۰۲۱ شده است، به شما نشان دهیم.
۸۰ درصد کاربران بر روی لینکهای ۱، ۲ و ۳ نمایش داده شده در سرچ گوگل کلیک میکنند!
با همین یک جمله میتوانیم درک کنیم که چه تعداد مشتریان بالقوهای در انتظار ما هستند که کلید رسیدن به آنها تنها «سئو» است.
بخشهای مختلف سئو
فعالیتهایی که در راستای بهینهسازی موتورهای جستجو انجام میشوند به طور کلی در سه دستهی اصلی قرار میگیرند:
- سئو تکنیکال
- سئو داخلی
- سئو خارجی
برای آن که بتوانید در کلمات کلیدی هدف خود جایگاه بهتری را کسب کنید، باید به تمام فاکتورهای هر سه گروه توجه کنید. البته لازم به ذکر است که بیش از ۲۰۰ فاکتور مهم برای گوگل وجود دارد که همهی آنها در زیرشاخههای این ۳ گروه قرار میگیرند. در ادامه به بررسی کلی این سه بخش سئو میپردازیم.
سئو تکنیکال
اولین قدم در راستای بهینهسازی سایت، بررسی و تصحیح ایرادات احتمالی بخش فنی سایت است که به عنوان سئو تکنیکال شناخته میشود. البته همواره این مورد را در نظر داشته باشید که فعالیتهایی که از نظر گوگل غیر طبیعی به نظر برسند، جریمه خواهند شد. به زبان سادهتر یعنی نه تنها شما رتبهی خوبی نخواهید گرفت بلکه اثرات منفی این فعالیتها را بر روی سایت خود مشاهده خواهید کرد. بنابراین در انجام تکنیکهای سئو خارجی با احتیاط و دانش کافی عمل کنید.
در این بخش باید به پارامترهای متعددی توجه کنید که در ادامه لیستی از آنها را برای شما آورده ایم.
بهبود تجربهی کاربری (UX)
رفع کنیبالیزیشن صفحات
بررسی دسترسی رباتهای گوگل برای خزش در سایت
تصحیح لینکهای داخلی و خارجی شکسته
استفاده از پروتکل امن https
ساختار صحیح و کوتاه آدرس صفحات (URL)
ساخت نقشه سایت (SiteMap)
بهینه سازی فایل robots.txt
افزودن اسکیماهای مورد نیاز و structure data
بهینه سازی صفحه ارور ۴۰۴
سئو داخلی
همانطور که میتوان از نام این بخش حدس زد، سئو داخلی شامل فعالیتهایی است که در درون سایت شما انجام میشوند. بعد از آن که ساختار فنی کدها و سایت خود را بهینه کردید، باید به سراغ موارد کلیدی و مهم سئوی داخلی (on-page seo) بروید که در ادامه به اختصار به آنها اشاره کرده ایم.
- استفاده از کلمه کلیدی در آدرس صفحات (URL)
- به کار بردن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان صفحات
- استفاده از کلمه کلیدی در ۱۵۰ کلمه ی ابتدایی متن صفحات
- رعایت ترتیب تیترها و به کار بردن کلمات کلیدی در آنها
- کاهش حجم تصاویر و سایر پروندههای چندرسانه ای
- در نظر گرفتن تایتل و ویژگی alt برای تصاویر
- به کاربردن کلمات همخانواده و مرتبط با کلمهی کلیدی
- لینکسازی داخلی بین مقالات و صفحات سایت
- تولید محتوای یکتا و کاربردی به صورت منظم
- نوشتن توضیحات متا برای صفحات
سئو خارجی
سئو خارجی که از آن به عنوان off-page seo نیز یاد می شود،به فعالیت هایی بیرون از سایت شما اشاره دارد که از نظر گوگل مثبت شمرده میشوند. این فعالیتها بیشتر شامل لینکسازیهای طبیعی، رپورتاژ، فعالیت در شبکههای اجتماعی و برندسازی میشوند. اما لیست دقیقتری از معیارهای مهم در آن را میتوانید در زیر مشاهده کنید.
- ارزیابی بک لینکهای سایت به وسیلهی Google Search Console، MOZ و یا ahrefs
- بررسی و تحلیل بک لینک سایتهای رقیب
- اشتراک گذاری محتواهای تولید شده برای وب سایت در شبکههای اجتماعی
- نوشتن پستهای مهمان در سایت های پذیرنده مانند ویرگول
- خرید رپورتاژ در سایتهایی با موضوع کاری مرتبط
- تبلیغات در فضای آنلاین مانند گوگل ادز و سایر پلتفرمهای ایرانی مانند مدیا اد و یکتانت
- توجه به سئوی محلی (Local SEO)
ضرورت وجود متخصص سئو
همانطور که در این نوشتار دیدیم، پارامترهای متعددی برای ارزیابی توسط گوگل وجود دارد. اما صرفا با دانستن این پارامترها نمیتوانیم سایت خود را بهینهسازی کنیم. تمام این موارد دارای جزئیات و نکات مختلفی است که باید توسط متخصص انجام شود. گاهی تنها با یک اشتباه ممکن است به اعتبار دامنه، سایت و حتی برند خود آسیبی جدی وارد کنید.
بنابراین بدون دانش و تجربهی کافی به سراغ سئو سایت نروید و حتما از مشاورهی متخصصین مربوطه استفاده کنید. تیم متخصصین جادو سایت در تمام مسیر طراحی سایت و رسیدن سایت شما به موفقیت و کسب جایگاه بهتر در کنار شما خواهد بود. تنها کافیست از طریق یکی از راههای ارتباطی با ما در تماس باشید تا از مشاورهی رایگان تخصصی بهره بگیرید.
جمع بندی از سئو چیست ؟
سئو چیست ؟ سئو به زبان ساده یعنی بتوانیم جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کنیم تا مشتریان بیشتری به ما دسترسی داشته باشند. در این صورت درآمد سایت به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. سئو فرآیندی پیچیده و نیازمند صرف زمان و هزینه است. در این راه صبر را چاشنی تخصص و تجربه کنید تا راه برندسازی و افزایش درآمد برای شما هموار شود.