تعداد بازدید : 280
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۲/۵
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۲/۵
کاربران آنلاین : 0
نیاز غنی
۱۴۰۱/۲/۵ ۱۸:۳۱:۴۰
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۷/۱۹ ۲۱:۰۱:۴۹

دلیل شل شدن پیچ ایمپلنت چیست؟

(ویرایش)

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته است. کاشت ایمپلنت از طریق ایجاد یک برش در لثه و و قرار دادن پیچ تیتانیومی که در نقش ریشه‌ی دندان است، در استخوان فک صورت می‌گیرد.

بعد از قرار گیری پیچ ایمپلنت درون استخوان فک، استخوان به دور آن رشد می‌کند و آن را محکم در حای خود نگه می‌دارد. هنگامی که استخوان به دور پیچ رشد کرد و ایمپلنت در جای خود حمایت شد، یک کراون و یا تاج بر روی پایه‌ی آن قرار می‌گیرد و دندان از دست رفته جایگزین می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی های ایمپلنت دندانی در استحکام آن در جایگیری است.

گاهی این پیچ در جای خود محکم نیست. دلایل بسیاری برای شل شدن پیچ ایمپلنت وجود دارد که در این مقاله به بررسی دقیق آن‌ها می‌پردازیم. اگر می‌خواهید دلیل شل شدن ایمپلنت خود را بدانید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

علائم و نشانه‌های پیچ ایمپلنت شل شده کدام‌اند؟

در صورتی که ایمپلنت دندان شما شل شود، علائم و نشانه‌هایی خواهد داشت که می‌توانید به مشکل پی‌ببرید. برخی از این نشانه‌ها در ادامه آورده شده اند.

  • دندان مصنوعی شما در جای خود لق می‌زند و شل است.
  • در محل ایمپلنت احساس درد می‌کنید.
  • لثه‌های شما خونریزی می‌کنند و این اتفاق در محل ایمپلنت می‌افتد.
  • رنگ محل اطراف ایمپلنت شروع به تغییر می‌کند.

معمول‌ترین دلیل شل شدن پیچ ایمپلنت

یکی از مهم‌ترین و معمول‌ترین دلایلی که سبب ایجاد ناراحتی و شل شدن پیچ ایمپلنت در دهان می‌شود، جوش نخوردن استخوان به دور پیچ تیتانیومی ایمپلنت است.

همان طور که گفته شد، هنگامی که پیچ ایمپلنت درون استخوان فک قرار داده می شود، استخوان به دور آن رشد می‌کند و آن را حمایت می‌کند. گاهی ممکن است چنین اتفاقی رخ ندهد و بعد از مدتی، استخوان به دور پیچ ایمپلنت ایجاد نشود.

فرایند تشکیل و رشد استخوان به دور پیچ ایمپلنت استئواینتگریشن (استخوان سازی) نامیده می‌شود.

  • کسانی که از پیش استخوان کافی نداشتند، دچار این مشکل خواهند شد.
  •  افرادی‌که دارای بیماری‌های زمینه ای هستند و یا درگیر شیمی درمانی و پرتودرمانی شده‌اند، در این فرایند (استخوان سازی) دچار مشکل خواهند شد.

از این رو پیچ ایمپلنت دندان دچار شل شدگی می‌شود. در این موقعیت، ایمپلنت شکست خورده است و باید خارج شود.

دلایل شل شدن ایمپلنت که کم تر شایع هستند

از دلایل دیگری که ممکن است سبب شل شدن دندان جایگزین شده در دهان شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • شل شدن و لق شدن پایه یا اباتمنت؛

این مورد از ساده‌ترین دلایل شل شدن دندان در دهان است و می‌توان آن را به راحتی برطرف کرد. اباتمنت در واقع پایه‌ای است که پیچ ایمپلنت را به دندان مصنوعی که جایگزین دندان طبیعی است، متصل می‌کند. گاهی این پایه در جای خود محکم نیست و روکش دندان (کراون) بر روی آن لق می‌زند.

  • دلیل دیگری که ممکن است سبب شل شدن دندان در دهان شود و احساس ناراحتی برای شما ایجاد کند، وارد کردن آسیب فیزیکی به کراون است.

در صورتی که در کراون شکستگی و یا آسیب دیگری ایجاد شده باشد، در دهان لق می‌زند و این مسئله می‌تواند به اباتمنت و یا پیچ آسیب برساند. بنابراین سعی کنید هرچه سریع تر آن را برطرف کنید. این مشکل نیز به سادگی با جایگزین کردن و یا ترمیم کراون برطرف می‌شود.

این موارد از مشکلات ساده و سطحی شل شدن دندان در دهان هستند. شل شدن پیچ ایمپلنت جدی‌تر از این موارد است و می‌تواند باعث مخاطرات دیگری شود. بنابراین نیازمند پیگیری سریع می‌باشد.

دلایل اصلی شل شدن پیچ ایمپلنت

عواملی که می‌تواند سبب شل شدن پیچ ایمپلنت شود، زیاد نیستند اما می‌توانند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کنند.

عفونت

عفونت در محل ایمپلنت کاشته شده، پری ایمپلنتیتیس نامیده می‌شود که به معنی عفونت در محل و اطراف پیچ ایمپلنت است. در صورتی‌که در محل ایمپلنت میکروب‌ها شروع به رشد و تکثیر کنند، استحکام ایمپلنت دچار مشکل می‌شود و پیچ در دهان شل می‌شود.

بیماری‌های التهابی لثه

گاهی فرد دچار بیماری‌های التهابی لثه می‌شود. این بیماری ایجاد خونریزی، درد و تورم می‌کند. در صورتی‌که لثه دچار مشکل شود، ممکن است به استخوان نیز آسیب برساند. بیماری‌های لثه از بسیار مهم و مشکل ساز است. سلامت دندان ها به سلامت لثه و استخوان وابسته است.

اگر هر کدام از این موارد با مشکل مواجه شوند، در دراز مدت دیگری را مختل می‌کنند. در صورتی که بیماری التهابی لثه را درمان نکنید، به استخوان آسیب می‌رساند و باعث تحلیل و یا عفونت در استخوان و در نتیجه شل شدن پیچ ایمپلنت در محل خود شود.

برای مطالعه بیشتر در زمینه دلایل شایع و غیر شایع شل شدن پیچ ایمپلنت مقاله چه دلایلی باعث شل شدن ایمپلنت می‌شود؟ را در وب‌سایت دکتر محمد نیک‌زاد مطالعه کنید. در این مقاله با علائم عفونت ایمپلنت دندان و نحوه پیشگیری از شل شدن پیچ ایمپلنت اطلاعات مفیدی کسب خواهید کرد.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران