تعداد بازدید : 360
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۲/۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۲/۶
کاربران آنلاین : 0
zibaaajan
۱۴۰۱/۲/۶ ۱۱:۵۱:۵۷
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ۱۴:۵۷:۰۲

میکروپروسسور چیست؟ معرفی کاربردها و نحوه عیب یابی میکروپروسسورها

(ویرایش)

میکرو پروسسور یا همان ریز پردازنده قطعه ای است که می تواند محاسبه و منطق را پردازش کند، میکروپروسسور ها فقط می توانند اطلاعاتی که باینری هستند یعنی  ۰,۱ هستند را دریافت کنند و آن ها را پردازش کند. برای میکروپرسسور معانی مختلفی در نظر گرفته اند گروهی می گویند یک کامپیوتر شخصی رو میزی و یا یک کامپیوتر بسیار کوچک و هم چنین گروهی دیگر هم کامپیوتری بر روی یک تراشه می نامند. این واژه ی میکروپروسسور توسط شرکت Intel  در صنعت نیمه هادی به وجود آمد، شرکت Intel واژه ی میکرو پروسسور را برای تشریح مجتمع ماشین حساب گونه ی چهاربیتی که به تازگی طراحی کرده بودند استفاده کردند. اکنون میکرو پروسسور به آی سی هایی گفته می شود که ساختار یک میکرو کامپیوتر را تشکیل می دهد به عنوان مثال کامپیوتر شخصی  IBM بر اساس میکروپروسسور Intel 8.88 و اپل مکینتاش بر اساس موتورلا ۶۸۰۰۰ ساخته شده اند.

میکروپروسسور چیست؟ معرفی کاربردها و نحوه عیب یابی میکروپروسسورها

 

تکنیک پردازش توزیع شده

برخی از سازندگان به کاربردن و استفاده از چند میکروپروسسور در یک کامپیوتر را سودمند و نتیجه بخش می دانند، یکی از میکروپروسسور ها را می توان در صفحه کلید برای کنترل آن، دومی برای انجام دادن عملیات ورودی و خروجی، سومی هم برای کنترل کردن وسایل ذخیره سازی انبوه ( دیسک گردانها) و چهارمی هم به عنوان پروسسور اصلی سیستم می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، به این تکنیک، پردازش توزیع شده و یا    Distributed Processingمی گویند. برخی از تراشه های پروسسور ادعا را دارند که به تنهایی یک میکرو کامپیوتر یک تراشه ای هستند،  زایلوگ Z-80 که شامل واحد پردازنده مرکزی CPU با یک حافظه ی از قبل برنامه ریزی شده می باشد که شامل حافظه ی چرکنویس  Scratch pad برای ذخیره سازی  موقت نتایج مدار منطقی است که برای ارتباط با پایانه کامپیوتر، نرم افزار، سیستم عامل و هم چنین سه دریچه ورودی/خروجی برای کنترل سخت افزاری می باشد.

میکروپروسسور چیست؟ معرفی کاربردها و نحوه عیب یابی میکروپروسسورها

سازمان داخلی میکروپروسسور

سازمان داخلی یک پروسسور را میتوان از مدل برنامه نویسی میکروپروسسور متوجه شد، یک برنامه ی میکروپروسسور باید به صورت عالی منظم ساماندهی شود در این برنامه باید ستون های گفته شده در زیر را مورد توجه قرار داد و آن ها را در نظر گرفت:

  1. آدرس : کد منتج ( کد منتج که شکل دودویی یک برنامه ی کامپیوتری در حال اجرا می باشد)
  2. برچسب: آپ کد ( آپ کد اسم کوتاه یک دستورکامپیوتری است که نوع کاری را که باید انجام شود را تعیین میکند)

 

عیب یابی میکروپروسسور

تمام دستوراتی که CPU میتواند آن را در وهله ی تشخیص دهد و سپس اجرا کند، کل دستورالعمل های یک میکروپروسسور است اگر قسمت سخت افزاری دچار مشکلاتی شد برای عیب یابی آن ابزار هایی مانند پروپ لاجیکی، اسیلو سکوپ، انواع مولتی متر ، تحلیل گر امضا و تحلیل گر منطقی وجود دارد. از پیچیده ترین ابزارهای عیب یابی میکروپروسسور ابزار تحلیل گر لاجیکی می باشد ولی برای اینکه استفاده از آن تاثیر گذار باشد باید سیستمی که درحال بررسی شدن است را خوب بشناسیم و هم آن تحلیل گر را.

میکرو پروسسسور اطلاعاتی که پردازش شده را  در داخل حافظه ی موقت بارگذاری می کند و این اطلاعاتی را که پردازش شده اند را به خروجی برای نمایش انتقال می دهد، نکته ای که قابل توجه است این است که همان قدر که سرعت میکروپروسسور بالا و یا بیشتر باشد میکروپروسسور هم با سرعت بیشتری می تواند به داده ها واکنش نشان دهد. نکته ی مهم تری که درباره ی آن وجود دارد این است که باید به وسیله ی لوله های کوچک آب و یا هیت سینک ها دمای میکرو پروسسور ها را پایین بیاورید دلیل این کار هم این است که چون وقتی میکروپروسسور تحت فشار باشد دمای آن بالا می رود و نهایتا منجر به سوختن میکروپروسسور می شود پس باید به حرارت آن ها توجه زیادی کرد.

میکروپروسسور چیست؟ معرفی کاربردها و نحوه عیب یابی میکروپروسسورها

 

میکروپروسسور در اصل یک مدار مجتمع بسیار پیشرفته می باشد  و در داخل آن میلیون ها ترانزیستور وجود دارد، وجود همین ترانزیستور در میکروپروسسور است که به آن اختیار انجام کارها را به تنهایی می دهد و به همین دلیل است که ترانزیستور ها موتور محرک میکروپروسسور است. از زمانی که میکروپروسسور تولید و به بازار عرضه شد تمامی شکل های محاسباتی در دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و آن هم به دلیل پیشرفته بودن آن است.

مقاله پیشنهادی ما به شما: انواع خازن

 

میکرو پروسسورها (Microprocessor) وقتی برای اولین بار به بازار عرضه شدند به عنوان مکمل CPU بودند اما با گذشت زمان آن به یک پردازنده ی تک و قوی تبدیل شد. اگر بخواهیم دورنمایی از فناوری و تکنولوژی میکروپروسسور ها داشته باشیم می توانیم به طور قاطع بگوییم که همه ی CPU های امروزی میکروپروسسور هستند اما نکته ای که وجود دارد این است که همه ی CPU ها میکروپروسسور نیستند.

 

کاربرد های میکرو پروسسور

  • کارت های هوشمند
  • کارت های هوشمند و یا میکرو پروسسوردار: کارت های هوشمند که متشکل از یک قسمت پلاستیکی هستند که در داخل آن ها یک چیپ میکروپروسسور قرار گرفته است و اطلاعات لازم درون آن قرار می گیرد میزان و اندازه و هم چنین متنوع بودن اطلاعات بستگی به این دارد که چیپ داخل چه توانایی هایی دارد. کارت های هوشمند مانند کارت های تماسی و ترکیبی میکروپروسسور دار هستند. مزایای استفاده از این کارت های میکروپروسسودار نسبت به کارت های مغناطیسی این است که سرعت ذخیره سازی بالایی دارند و هم چنین ایمنی بالا و اینکه ذخیره سازی اطلاعات هزار مرتبه بیشتر از کارت های مغناطیسی است.
  • کنترل فرکانس
  • کنترل فرکانس: ۵۲۰ که یک دستگاه فرکانس معمولی و متوسطی می باشد قابل کنترل است در واقع توسط میکروپروسسور این دستگاه کنترل می شود.

منبع: فنی پویان

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران