تعداد بازدید : 299
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۲/۱۰
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۲/۱۰
کاربران آنلاین : 0
nikabanoo
۱۴۰۱/۲/۱۰ ۱۶:۵۱:۰۴
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۲۸ ۱۷:۱۵:۲۸

ویروس اچ پی وی چگونه سبب زگیل تناسلی می شود؟

(ویرایش)

ویروس اچ پی وی چیست؟
اچ پی وی نوعی ویروس از خانواده ویروس های عفونی و مقاربتی بوده که در اثر تماس فیزیکی و جنسی افراد به یکدیگر منتقل می گردد.
ویروس پاپیلومای انسانی یا همان hpv دارای 100 تیپ مختلف بوده که هرکدام دارای عوارض و علائم مربوط به خود می باشند. برای مثال ابتلا به اچ پی وی می تواند تمامی ناحیه تناسلی، دهان و گلو را به خود ابتلا کرده و فرد را به خطرات جدی مواجه نماید.
بسیاری از افرادی که از نظر جنسی فعالیت دارند، ممکن است به این ویروس مبتلا شده و مشکلات و عوارضی چون زگیل تناسلی، سرطان آلت تناسلی یا گردنه رحم را تجربه کنند. البته برخی افراد نیز در صورت ابتلا به اچ پی وی هیچگونه علائمی نداشته و ویروس تنها در بدن آنها سکونت دارد.

نحوه انتقال ویروس پاپیلوم انسانی چگونه است؟
اصلی ترین راه انتقال ویروس اچ پی وی، تماس فیزیکی به پوست آلوده به اچ پی وی می باشد. به طور کلی افرادی که دارای فعالیت جنسی می باشند، در خطر ابتلا به این بیماری قرار داشته و در معرض این بیماری قرار دارند. البته راه های انتقال به غیر از این روش جنسی نیز وجود دارد که فرد می تواند به ویروس اچ پی وی مبتلا شود.
انتقال ویروس اچ پی وی از طریق غیر جنسی نیز امکان پذیر است. این شیوه انتقال از طریق پدر و مادر به فرزند بوده و می تواند نوزاد را مادرزادی به اچ پی وی دچار کرده باشد. بارداری، زایمان، اسپرم آلوده از دیگر روش انتقال ویروس hpv می باشند.
برخی از دیگر شیوه های انتقال اچ پی وی عبات اند از:

داشتن شرکای جنسی متعدد
داشتن سیستم ایمنی بسیار ضعیف
داشتن زخم یا منطقه آسیب دیده
عدم استفاده از کاندوم
زایمان های متعدد
داشتن رابطه جنسی مقعدی

علائم اچ پی وی در مردان و زنان
زمانی که فرد به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا می گردد، وابسته به نوع سیستم ایمنی که دارد و نوع ویروس که از کدام 100 تیپ موجود آن باشد متفاوت است. برای مثال علائم ناشی از ویروس اچ پی وی ممکن است تا مدتی در بدن از خود علائمی نشان نداده و خاموش باشد. اما زمانی که علائم آن شروع می شود، بیماری هایی چون زگیل تناسلی و انواع سرطان های زنانه و مردانه به وجود آید.

عوارض
اچ پی وی دارای عوارض بسیار بوده که فرد در هنگام مبتلا شدن به آن، تجربه خواهد نمود. برخی از بیماریها مانند سرطان گردن رحم بسیاریا زگیل تناسلی بسیار دردناک هستند.

برخی از شایع ترین عوارض ویروس اچ پی وی عبارت اند از:

زائده هایی چون زگیل بر روی ناحیه تناسلی
سرطان مقعد در مردان
سرطان گردنه رحم
رشد تومور در ریه ها و مجرای تنفسی

زگیل تناسلی
زگیل تناسلی شایع ترین بیماری ناشی از ویروس اچ پی وی است که 50 درصد از افرادی که از نظر جنسی فعالیت دارند، به آن مبتلا می شوند. بروز زگیل های گوشتی ریز یا درشت در نواحی آلت تناسلی، واژن و وابسته به فعالیت جنسی فرد در گلو و دهان از نشانه های این بیماری بسیار دردناک می باشند. این زگیل ها به شدت قابل انتقال بوده و اگر به موقع درمان نشود ممکن است فرد را بسیار تحت تاثیر قرار دهد.
درمان این عارضه ها با لیزر امکان پذیر بوده و از عود دوباره آنها جلوگیری می نمایند.

سرطان دهانه رحم
رحم عضو حیاتی و مورد نیاز برای سلامتی خانمها به شمار می رود. زمانی که سلولی غیر طبیعی در این ناحیه رشد نماید فرد با تغییر بافت سلول های رحم روبرو شده و در نتیجه سرطان دهانه رحم رخ می دهد. خونریزی، درد، ترشح و… از علائم این بیماری که در اثر ویروس اچ پی وی به وجود می آیند می باشد.

بارداری و حاملگی
به طور کلی ویروس اچ پی وی بر روند بارداری اثر گذار نیست. اما عارضه ای که افراد را به خود نگران می کند انتقال ویروس به کودک است. پاپیلوتوماز تنفسی یکی از بیماری هایی است که در اثر وجود این ویروس در دستگاه تنفسی کودک رشد نموده و او را با مشکلات تنفسی مواجه می نماید.

منبع: clinicjarahi.ir

born to die
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران