تعداد بازدید : 331
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۲/۱۹
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۳/۱۶
کاربران آنلاین : 0
نیاز غنی
۱۴۰۱/۲/۱۹ ۱۸:۲۱:۲۹
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۷/۱۹ ۲۱:۰۱:۴۹

درمان دندان های بیرون زده با کامپوزیت

(ویرایش)

بیرون‌زدگی و بی‌نظمی دندان‌ها

بیرون‌زدگی و یا بی‌نظمی دندان‌ها در گستره‌های گوناگونی در افراد دیده می‌شود و این گستره می‌تواند از یک دندان تا تمام دندان‌ها را در برگیرد. تعداد زیادی از این موارد صرفاً در مسئله زیبایی چالش‌برانگیز بوده و تأثیر مستقیمی بر روی سلامت فرد ندارد.

اما در بعضی از موارد ممکن است شدت این بیرون‌زدگی یا بی‌نظمی به‌گونه‌ای باشد که سلامت دهان و دندان شخص به طور مستقیم تحت خطر قرار گیرد. برای مثال طبق تحقیقات انجام‌گرفته احتمال آسیب دندان در کودکان بالای ۶ سالی که دندان‌های آن‌ها بیش از ۳ میلی‌متر بیرون‌زدگی دارد، ۳ برابر دیگر کودکان است.

تأثیر این عامل به حدی است که اگر این بیرون‌زدگی از ۵ میلی‌متر بیشتر شود، این احتمال نیز دوبرابر خواهد شد. از دیگر خطراتی که این افراد را تهدید می‌کند می‌توانیم از احتمال گازگرفتگی زبان، آسیب به دندان‌ها و لثه، خلل در صحبت‌کردن و یا مشکل در تنفس نام ببریم.

مواردی همچون تجربه درد و سختی در جویدن و تغییر فرم صورت نیز گاهی اوقات در افرادی که به درمان این مشکل اقدام نمی‌کنند، دیده شده است. اما دقیقاً چه عواملی این قابلیت را دارند تا به بیرون‌زدگی یا بی‌نظمی در دندان یا دندان‌ها منجر شوند و آیا راهکارهای مقابله به انواع مختلف آن یکسان است؟

درمان بیرون‌زدگی دندان

امروزه راهکارهای مختلفی پیش روی افرادی که دچار بیرون‌زدگی و بی‌نظمی دندان هستند قرار دارد که هر شخص می‌تواند باتوجه‌به موقعیت خود از آن‌ها استفاده کند. هر فرد برای انتخاب مناسب‌ترین درمان باید عواملی همچون سن و وسعت این مشکل را در نظر داشته باشد تا در بلندمدت بهترین نتیجه حاصل شود.

می‌توان از رایج‌ترین روش‌های درمانی که شما می‌توانید از آن استفاده کنید به ارتودنسی و استفاده از کامپوزیت و لمینت اشاره کرد. عوامل اصلی که در چگونگی روند درمان هر شخص بیشترین تأثیر را دارد، تعداد و موقعیت دندان‌های منحرف شده و ریشه بروز آن در شخص است. اگر شما با چالش بیرون‌زدگی و بی‌نظمی دندان مواجه هستید، راهکارهای درمانی ذیل در اختیار شما قرار دارد.

کامپوزیت

در جواب این سؤال که آیا امکان درمان بیرون‌زدگی با کامپوزیت وجود دارد یا خیر باید گفت در مواردی که شدت بیرون‌زدگی و کج بودن دندان‌ها زیاد نباشد، شما می‌توانید از کامپوزیت برای برطرف‌کردن این مشکل استفاده کنید. البته به طور معمول این روش همراه با ارتودنسی موقت انجام شده تا بهترین نتیجه برای فرد حاصل شود.

در مواردی که میزان بیرون‌زدگی زیاد باشد، احتمالاً دندان‌پزشک ارتودنسی را گزینه بهتری برای شما خواهد دانست و استفاده از کامپوزیت و لمینت را به شما پیشنهاد نمی‌کند. زیرا فارغ از کیفیت موادی که برای کامپوزیت یا لمینت مورداستفاده قرار می‌گیرند، در صورت زیاد بودن کجی و بیرون‌زدگی دندان‌ها، کامپوزیت و لمینت دندان برای شما گزینه مناسبی نخواهند بود. در نتیجه کامپوزیت دندان را نمی‌توان جایگزین ارتودنسی در نظر گرفت.

در انواع جزئی بیرون‌زدگی و کجی دندان، دندان‌پزشک بعد از استفاده از بی‌حس‌کننده موضعی مقداری از سطح دندان را تراشیده تا کامپوزیت روی آن قرار گیرد و بعد از فرم دادن، دندان به خط طبیعی خود بازگردد. همچنین لمینت سرامیکی دندان نیز در این شرایط قابل‌استفاده است.

۱۴۰۱/۳/۱۶ ۱۳:۱۴:۳۹
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۵/۲۳ ۱۴:۵۷:۱۳
(ویرایش)

من مطلب بالارو خوندم، ولی با توجه به اینکه به خاطر پسرم، خیلی در این مورد مطالعه کردم و الان تحت درمان هست و من دارم این پروسه رو کامل و دقیق می بینم، بهترین راه حل برای رفع هرگونه ناهنجاری دندان، استفاده از ارتودنسی هست نه کامپوزیت، البته اشاره کردین که در مواردی که خیلی بیرون زدگی دندان شدید هست، کامپوزیت جواب نمیده ولی بازم به نظر من کامپوزیت فقط جنبه زیبایی داره نه درمانی، پس بهتره ارتودنسی واسه این نوع درمانها انتخاب بشه، که نوع و شدت و زمان درمان هم دکتر باید مشخص کنه، از جنبه هزینه هم که بررسی کنیم، بازم هم قیمت ارتودنسی دندان به صرفه تر از کامپوزیت هست، چون بیمار داره هزینه درمان دائمی و پرداخت می کنه و اگر همیشه بهداشت دهان و رعایت کنه، دیگه هیچ مشکلی برای دندونهای دائمیش بوجود نمیاد و زیباییش همیشگی هست.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران