تعداد بازدید : 337
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۲/۲۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۲/۲۶
کاربران آنلاین : 0
zibaaajan
۱۴۰۱/۲/۲۶ ۱۵:۴۹:۳۰
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ۱۴:۵۷:۰۲

آشنایی با آموزش لحیم کاری با هویه

(ویرایش)

آموزش لحیم کاری با هویه جزو مباحثی است که در دوره آموزش تعمیرات برد فنی پویان بطور کامل آموزش داده می‌شود. لحیم کاری در دمای نسبتاً پایین یعنی چیزی حدود ۴۰۰ درجه فارنهایت، در مقایسه با جوشکاری انجام می شود که در واقع مواد در آن با دمای بالا ذوب می شود. در آموزش لحیم کاری با هویه مواد پرکننده تبدیل به مایع می شود، قطعاتی را که با آنها در تماس است می پوشاند و سپس اجازه می دهد تا مواد ذوب شده سرد شود و به اصطلاح خود را بگیرد.

آموزش لحیم کاری با هویه

لحیم کاری فرآیند استفاده از مواد پرکننده یا مواد لحیم کاری برای اتصال قطعات فلزی به یکدیگر است. لحیم کاری در دمای نسبتاً پایین یعنی چیزی حدود ۴۰۰ درجه فارنهایت، در مقایسه با جوشکاری انجام می شود که در واقع مواد در آن با دمای بالا ذوب می شود. در لحیم کاری با هویه مواد پرکننده تبدیل به مایع می شود، قطعاتی را که با آنها در تماس است می پوشاند و سپس اجازه می دهد تا مواد ذوب شده سرد شود و به اصطلاح خود را بگیرد.

با سرد شدن مواد لحیم سفت می شود و دو قسمت مورد نظر به هم متصل می شوند. لحیم کاری راهی سریع برای اتصال انواع مختلفی از مواد، از لوله مسی گرفته تا شیشه های رنگی است. اگر بخواهید دو مورد را که به هم متصل شده اند جدا کنید، یک پیوند قوی رسانا که بین اجزا ایجاد شده را می توان دوباره گرم کرد و از بین برد. لحیم کاری با هویه برای اتصال قطعات و سیمهای الکتریکی عالی است و تقریباً در همه کارها و تعمیرات الکترونیکی استفاده می شود. در اینجا قصد داریم به نحوه لحیم کاری با هویه به روش اصولی که شامل اجزای الکتریکی و سیم است، بپردازیم.

آموزش لحیم کاری

لحیم کاری با هویه مانند بسیاری از مهارت ها، داشتن ابزار مناسب برای کار، بر کیفیت کار انجام شده تأثیر می گذارد. وقتی صحبت از لحیم کاری می شود، می توانید از ابزارهای زیادی استفاده کنید یا اینکه می توانید تنها چند ابزار ساده را از فروشگاه ابزار با هزینه نه چندان بالا خریداری کنید. روشهای زیادی برای لحیم کاری وجود دارد و شما باید از آنچه که مناسب کار شما است، استفاده کنید.

وسایل لحیم کاری با هویه

در ابتدا باید بدانید که برای ذوب کردن مواد به هویه و منبع حرارتی نیاز دارید، ترجیحاً دستگاه کوچکی که می تواند دما را به اندازه ۶۰۰ الی۸۰۰ درجه فارنهایت برساند، تهیه کنید. با توجه به این موارد طیف وسیعی از ابزارها و لوازم جانبی لحیم کاری وجود دارد که اگر قصد لحیم کاری را به طور مکرر دارید، می توانید از آنها استفاده کنید. شما برای شروع لحیم کاری با هویه به موارد زیر نیاز خواهید داشت.

وسایل لحیم کاری با هویه

  1. هویه لحیم کاری

اکثر افراد برای انجام لحیم کاری از هویه استفاده می کنند. این یک منبع حرارتی عالی است که به سرعت گرم و سرد می شود و می تواند دما را تقریباً ثابت نگه دارد. هویه لحیم کاری را می توان از مکان های مختلف خریداری کرد. هویه های لحیم کاری با توان کم ۱۵ الی۴۰ وات برای لحیم کاری اجزای روی برد مفید هستند، در حالی که هویه های لحیم کاری برای کارهای قوی تر با توان  ۶۰ الی ۱۴۰ وات به خوبی می توانند با مواد حجیم تر مانند سیم بلندگوی بافته شده ترکیب شوند. اگر از هویه لحیم کاری بسیار قوی روی برد استفاده می کنید، به این نکته نیز توجه داشته باشید که این نوع هویه ممکن است به قطعاتی که می خواهید روی آنها مواد لحیم کاری را ذوب کنید، آسیب برساند. برخی هویه ها دارای دمای کنترل شده و متغیر هستند و این نوع بهترین حالت کار با هویه است، زیرا می توانید حرارت را دقیقاً جایی که نیاز دارید تغییر کند تنظیم کنید اما این نوع هویه ها به طور قابل توجهی گرانتر از هویه های با دمای ثابت هستند. اگر قرار است برای لحظاتی کوتاه لحیم کاری با هویه انجام دهید، به هیچ وجه ضروری نیست که هویه با دمای متغیر را انتخاب کنید.

هویه لحیم کاری

  1. مواد لحیم کاری

انواع زیادی مواد لحیم کاری با هویه در فروشگاه ها در اختیار شما قرار می گیرد که متناسب با استفاده ای که دارید، کاربرد هر یک از آنها متفاوت است. آنها قطرهای متفاوتی دارند که از ۰.۲ اینچ تا مواد با قطر بسیار بیشتر که فقط در لوله مسی با مشعل بوتان استفاده می شود، در بازار موجود است. از لحیم نازک برای کارهای دقیق مانند قرار دادن مقاومت روی تخته مدار و لحیم ضخیم تر برای اتصال مواد حجیم تر مانند سیم بلندگو استفاده می شود. در بیشتر مواقع مواد لحیم کاری از ترکیب قلع و سرب ساخته می شود و بسته به نوع مواد لحیم مورد استفاده، حدود ۶۰ درصد قلع و ۴۰ درصد سرب در ترکیب آن وجود دارد. سعی کنید از مواد لحیم سرب دوری کنید و یا از آن کمتر استفاده کنید، زیرا سرب می تواند انواع عوارض ناخوشایند سلامتی را از نقایص مادرزادی تا آسیب های شدید رشدی و عصبی ایجاد کند.

مواد لحیم کاری

مواد لحیم کاری با هویه حاوی مقدار کمی نقره نیز می باشد. این امر دمای ذوب را کمی بالا می برد اما نقره به جریان لحیم کاری می تواند کمک کند و موجب ایجاد اتصال محکم تری شود. اگر نگران سوختن آن هستید، سعی کنید از لحیم کاری با نقره اجتناب کنید اما اگر فقط اتصالاتی را به سیم وصل می کنید یا با قسمت هایی سروکار دارید که به راحتی آسیب نمی بینند، این مواد لحیم کاری بسیار خوب عمل می کند. نکته مهم دیگری که باید در لحیم کاری با هویه به آن توجه داشته باشید این است که شما در حال استفاده از موادی هستید که در ترکیب آن از هسته رزین استفاده شده است. رزین هنگام لحیم کاری با هویه به عنوان یک شار عمل می کند و به اتصال بهتر کمک می کند.

  1. نکات لحیم کاری با هویه

در مورد دستگاه های لحیم کاری می توان گفت برای خرید آنها نیازی نیست به نکته خاصی توجه داشته باشید اما مهم است که تفاوت های آنها را بدانید و مطمئن شوید که از نوک مناسب برای لحیم کاری که انجام می دهید، استفاده می کنید. . برخی از هویه های با توان کمتر دارای نوک های مخروطی شکل برای کارهای دقیق هستند، در حالی که اکثر هویه های با توان بالاتر دارای نوک پیچ گوشتی تخت هستند که روی سیم ها به خوبی حرارت را منتقل می کنند.

نکات لحیم کاری با هویه

  1. نگهدارنده هویه و اسفنج تمیز کننده

داشتن جایگاهی امن برای قرار دادن هویه لحیم کاری در بین ابزارها، یکی از نکات مهم در حین لحیم کاری با هویه است. یک پایه می تواند هویه را با خیال راحت نگه دارد، در عین حال مکانی برای تمیز کردن نوک هویه از اضافات مواد لحیم کاری به حساب می آید. برخی از هویه های لحیم کاری دارای نگهدارنده مخصوص خود هستند. اگر دستگاه شما نگهدارنده ندارد، می توانید آن را به طور مجزا تهیه کنید. پایه برای یادگیری نحوه لحیم کاری با هویه ضروری نیست اما می تواند به کار شما کمک کند.

ابزار کار با سیم در لحیم کاری با هویه

مجموعه ای از ابزارها برای کار با سیم یا قطعات الکتریکی وجود دارد که می تواند به انجام لحیم کاری با هویه به طور تمیز کمک کند. برخی افراد حرفه ای از ابزار برش سیم، انبردست سوزنی و یک سیم برنده اتوماتیک استفاده می کنند که می توانند به ارائه یک کار بی عیب و نقص کمک شایانی کند. اگر می خواهید سیم زیادی را برش بزنید، سیم بر اتوماتیک بسیار کاربردی خواهد بود.

ابزار کار با سیم در لحیم کاری با هویه

ابزار کار با سیم در لحیم کاری با هویه

  1. گیرهایی برای نگه داشتن در لحیم کاری با هویه

گیره ها هنگام لحیم کاری با هویه بسیار به کار شما و نظم آن کمک می کنند. شما باید هنگام لحیم کاری با هویه، هویه را با یک دست و سیم لحیم را با دست دیگر نگه دارید، بنابراین واقعاً داشتن ابزاری دیگر برای نگه داشتن اجزایی که می بایست با آنها کار کنید، کمک می کند. در صورت نیاز می توانید از گیره تمساح، گیره ساده یا حتی چند نوار برای ثابت نگه داشتن سیم ها و قطعات استفاده کنید. اگر قرار است به طور مرتب لحیم کاری کنید، دست سوم به طور کلی یک سرمایه گذاری خوب است و اگر بخواهید یکی از آنها را انتخاب کنید، دستورالعمل های زیادی وجود دارد که ایده هایی برای بکارگیری آنها وجود دارد.

گیرهایی برای نگه داشتن در لحیم کاری با هویه

  1. فن در لحیم کاری با هویه

همانطور که می دانید لحیم کاری باعث تولید دود می شود و تنفس دود لحیم کاری با هویه چندان ایده خوبی نیست. سعی کنید حتماً یک سیستم تهویه و فن در فضای کار خود داشته باشید، چرا که می تواند به دور کردن دودهای اضافی در حین کار کمک کند و دید شما را هنگام کار کردن حفظ کند. اگر نمی توانید دودها را به خارج از منزل هدایت کنید، از فن داخلی همراه با فیلتر استفاده کنید. همچنین اگر به دنبال انتخاب ابزاری هستید که بتوانید آن را به درستی روی میز خود قرار دهید، از تکنولوژی روز برای این کار استفاده کنید و اگر تنها می خواهید یک لحیم کاری با هویه را به طور سریع انجام دهید، دودهای هویه به هیچ وجه شما را آزار نخواهند داد. هرکسی که لحیم کاری با هویه را به طور مکرر انجام می دهد، قطعاً باید یک فن برای این کار تهیه کند.

  1. عینک ایمنی در لحیم کاری با هویه

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که هنگام لحیم کاری با هویه از عینک استفاده نمی کنید. با کمی تحقیق و کار بیشتر در می یابید که داشتن یک عینک برای ایمنی چشمان شما چقدر می تواند کاربردی باشد. چرا که هنگام کار با مواد لحیم، تکه های ذوب شده مواد لحیم معمولاً از ناحیه لحیم کاری خارج می شوند و اگر در چشم شما فرود بروند، خارج کردن آنها کار راحتی نیست و باید به پزشک برای این کار مراجعه کنید.

عینک ایمنی در لحیم کاری با هویه

  1. اجزای لحیم کاری با هویه

شما می توانید سیم، اجزای الکتریکی مانند مقاومت و خازن، مدار، برد الکتریکی، الکترود، قطعات کوچک فلز و هر چیز دیگری که به نظرتان می رسد را لحیم کنید. نمی دانید آیا می توان آن را لحیم کرد یا خیر؟ آنها را امتحان کنید، چرا که هیچ یک از آنها منفجر نمی شوند.

ادامه مطلب: فنی پویان

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

خرداد 1403
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران