تعداد بازدید : 324
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۲/۲۸
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۲/۲۸
کاربران آنلاین : 0
zibaaajan
۱۴۰۱/۲/۲۸ ۱۰:۲۸:۲۳
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ۱۴:۵۷:۰۲

مولتی متر چیست?

(ویرایش)

مولتی متر چیست ؟ انواع مولتی متر کدامند؟ چرا یکی از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات و دستگاه های اندازه گیری را، مولتی متر شکل داده است که امروزه در بسیاری از مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید تنوع بسیار بالایی از این تجهیزات را در ویترین فروشگاه های مختلف مورد مشاهده قرار دهید.

مولتی متر چیست

مولتی متر وسیله ایست جهت اندازه گیری میزان جریان الکتریکی، میزان ولتاژ و مقاومت در مدار الکتریکی. مولتی متر یکی از مهمترین ابزارهای اندازه گیری برای تعمیرکاران الکترونیکی و مهندسان می باشد.

از مهمترین کاربرد و موارد استفاده از این ابزار می توان به استفاده در تعمیرگاه ها، کارگاه ها و آزمایشگاه های برق اشاره کرد. اولین مولتی مترها به شکل آنالوگ تهیه و طراحی شده بودند که به آنها مولتی متر آنالوگ گفته میشود.

مولتی متر چیست – معرفی انواع مولتی متر

مولتی مترهای آنالوگ یک سری از محدودیت را نیز داشته اند. با پیشرفت فناوری، شما می توانید مدرن ترین و دقیق ترین انواع این ابزارهای اندازه گیری را در بازار مشاهده کنید که مولتی مترهای جدید از ویژگی های بسیار بی نظیری برخوردار هستند که از بارزترین این مشخصات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کالیبراسیون بسیار آسان
  • قابلیت اتصال به کامپیوتر
  • کاهش میزان خطای کاربر
  • افزایش میزان دقت اندازه گیری
  • امکان نمایش داده ها
  • افزایش سرعت راندمان در اندازه گیری
  • داشتن تنوع بسیار بالا

در ادامه مقاله ” مولتی متر چیست ” سعی بر آن داریم تا در مورد انواع مولتی متر و نحوه ی استفاده از این تجهیزات اندازه گیری، توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

نحوه ی استفاده از مولتی متر

آشنایی با طرز کار مولتی متر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد که برای این منظور می توانید در گام اول از قطع بودن جریان برق مطمئن بوده و سپس مراحل زیر را طی کرده و از این طریق اندازه گیری مدنظرتان را انجام دهید:

  • پورت های COM را به پروب های سیاه متصل کنید.
  • در این گام پروب VΩmA را به پروب های قرمز مولتی متر متصل کنید.
  • دستگاه را روشن نمایید و سلکتور آن را بر روی حالت پیوستگی یا همان اتصال قرار دهید.
  • اگر در مدار شما جریان وجود داشته باشد، در این صورت شما صدای بوقی از ابزار اندازه گیری مذکور خواهید شد و همچنین عدد صفر را بر روی نمایشگر دیجیتال مولتی متر مشاهده خواهید کرد.

آموزش تخصصی پیشنهادی ما به شما:آموزش تعمیرات برد

  • در صورت قطع بودن جریان الکتریکی، عدد ۱ را بر روی صفحه ی دیجیتال مولتی متر مشاهده خواهید کرد.
  • توجه داشته باشید که شما به کمک ابزار مولتی متر، می توانید به راحتی مقاومت جریان الکتریکی را نیز اندازه گیری کنید که در آن صورت بایستی سلکتور را به قسمت پایین بچرخانید.

نحوه ی استفاده از مولتی متر چگونه است

معرفی انواع مولتی متر

پس از معرفی اینکه مولتی متر چیست ، میخواهیم به بررسی انواع مولتی متر بپردازیم. در حال حاضر شما می توانید تنوع بسیار بالایی از مولتی مترها را در بازار مشاهده کنید که هر یک از آنها دارای ویژگی ها و قیمت متفاوتی هستند. شما نیز قبل از اینکه یکی از مناسب ترین و باکیفیت ترین انواع مولتی متر را تهیه و خریداری کنید، حتما راجع به انواع این ابزارهای اندازه گیری، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده و سپس با خیال راحت اقدام به ثبت سفارش داشته باشید.

توجه کنید که از مولتی مترهای مدرن و جدید استفاده کنید چرا که این مدل از ابزارهای اندازه گیری، دقت بسیار بالاتری را دارند. از مهمترین انواع مولتی متر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مولتی متر آنالوگ (عقربه ای)
  • مولتی متر دیجیتالی
  • مولتی متر رومیزی
  • مولتی متر انبری

مولتی متر آنالوگ (عقربه ای) چیست

یکی از قدیمی ترین انواع مولتی متر ها را، مولتی متر عقربه ای یا آنالوگ شکل داده است. این مدل از ابزارهای اندازه گیری، نزدیک یک قرن پیش طراحی شده و مورد استفاده واقع شده که شما می توانید مدل های بسیار متنوعی از این مولتی مترها را در بازار مورد مشاهده قرار دهید.

همچنین برندهای بسیار کمتری امروزه به دنبال طراحی مولتی مترهای آنالوگ هستند چرا که این ابزارهای اندازه گیری، دارای یک سری از محدودیت ها هستند که همین امر سبب شده تا افراد استفاده از این مدل مولتی مترها را در اولویت های خود قرار ندهند.

بی شک به دلیل ساختمان و طراحی بسیار ساده ی مولتی مترهای عقربه ای شکل، استفاده از این دستگاه ها نیز بسیار راحت تر می باشد. با این حال توصیه می کنیم که حتما مدرن ترین و دقیق ترین مولتی متر را تهیه کرده و آن را در حرفه ی مدنظرتان مورد استفاده قرار دهید.

مولتی متر آنالوگ چیست

نحوه خواندن ولتاز از مولتی متر آنالوگ

نحوه خواندن مولتی متر آنالوگ

مولتی متر دیجیتالی چیست

از دیگر بهترین و پرکاربردترین انواع مولتی متر ، می توان به مولتی مترهای دیجیتالی اشاره داشت که امروزه به یکی از پرفروش ترین انواع این ابزارهای اندازه گیری تبدیل شده است و شما می توانید با توجه به نیاز خود، بهترین و ایده آل ترین مدل این مولتی مترها را تهیه و خریداری کنید.

برندهای بسیار متعددی در زمینه طراحی و ساخت مولتی مترهای دیجیتالی در حال فعالیت هستند که شما می توانید با در نظر گرفتن قدرت مالی خود، یکی از بهترین این ابزارهای اندازه گیری را تهیه کرده و آن را مورد استفاده قرار دهید.

مولتی مترهای دیجیتالی از صفحه و نمایشگر دیجیتالی برخوردار هستند که شما می توانید اعداد مدنظرتان را به راحتی بر روی این صفحه مورد مشاهده قرار دهید. قدرت و دقت اندازه گیری مربوط به مولتی مترهای دیجیتالی بسیار بالا بوده به طوری که شما می توانید در بسیاری از مشاغل و حرفه های مدنظرتان، به راحتی از این ابزارهای اندازه گیری استفاده نمایید.

آموزش تخصصی پیشنهادی ما به شما: آموزش برق ساختمان

 

همچنین می توانید برای آشنایی با نحوه ی عملکرد مربوط به این ابزار اندازه گیری، به دفترچه راهنمای مربوط به این تجهیزات مراجعه کرده و دقیق ترین اطلاعات را به دست آورید. شما می توانید برای اندازه گیری میزان مقاومت و ولتاژ مربوط به یک مدار الکتریکی، به راحتی مولتی متر دیجیتال را مورد استفاده قرار داده و از بهترین کارایی این دستگاه نهایت استفاده را برای خود به ارمغان آورید.

مولتی متر دیجیتال چیست

نحوه ی استفاده از مولتی متر دیجیتال

معرفی بخشهای مختلف دیجیتال

مولتی متر رومیزی چیست

مولتی مترهای رومیزی یکی از بهترین انواع مولتی متر به شمار می آید به طوری که شما می توانید این مدل از ابزارهای اندازه گیری را به راحتی در آزمایشگاه های مختلف، مورد استفاده قرار دید.

البته در نظر داشته باشید که مولتی مترهای رومیزی یکی از بهترین مدل های مربوط به مولتی مترهای دیجیتالی بوده که از دقت بسیار بالایی در اندازه گیری برخوردار بوده و امروزه فروش زیادی را نیز داشته است.

طرز کار کردن با این مدل از مولتی مترها بسیار راحت تر بوده و شما می توانید برندهای زیادی از این مولتی مترها را در بازار مورد مشاهده قرار دهید.

مولتی متر رومیزی چیست

مولتی متر انبری (مولتی متر کلمپی) چیست

از دیگر بی نظیرترین و بهترین انواع مولتی متر را، مولتی مترهای انبری (مولتی متر کلمپی) شکل داده است که شباهت بسیار زیادی را به انبر دست داشته و به همین امر نیز به اسم مولتی مترهای انبری شناخته می شود.

استفاده از مولتی مترهای انبری (مولتی متر کلمپی) شکل بسیار راحت تر بوده به طوری که شما می توانید در شرایط بسیار مختلف، به راحتی اقدام به استفاده از این ابزار اندازه گیری نمایید. همچنین شما می توانید در صورت داشتن هرگونه سوالی راجع به نحوه ی استفاده از مولتی مترهای انبری، با دوستان حرفه ای و با تجربه ی ما در ارتباط بوده و راهنمایی های مورد نیاز را به دست آورید.

مولتی متر انبری (کلمپی) چیست

معرفی بخشهای مختلف یک مولتی متر کلمپی

نحوه صحیح کار با مولتی متر کلمپی

اجزای تشکیل دهنده انواع مولتی متر

هر یک از انواع مولتی متر ها، از یک سری اجزا و قسمت های بسیار مختلفی تشکیل شده اند که شما می توانید برای بهره مندی کافی از این ابزارهای اندازه گیری، با قسمت های مختلف مربوط به این دستگاه آشنا شوید.

اجزای تشکیل دهنده انواع مولتی متر

از مهمترین بخش ها و اجزای تشکیل دهنده انواع مولتی متر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صفحه نمایشگر: هر ابزار مولتی متر دارای صفحه ی نمایشگر بوده شما می توانید اعداد مدنظرتان را در این صفحه مورد مشاهده قرار دهید.
  • سلکتور یا دستگیره انتخاب: شما می توانید با حرکت دادن این قسمت از مولتی متر، به راحتی مقاومت، ولتاژ یا جریان مورد نظرتان را در مدار الکتریکی مورد اندازه گیری قرار دهید.
  • پورت: ترمینال های ورودی یا پورت ها به قسمت هایی اطلاق می شود که پراب ها به آن متصل می شوند.
  • پراب ها: توجه نمایید که هر مولتی متر دارای دو پراب بوده که یکی از این پراب ها دارای رنگ مشکی و دیگر رنگ قرمز دارد. البته توجه داشته باشید که رنگ مربوط به پراب ها تمایزی با یکدیگر ندارند.

نکات مورد توجه در استفاده از انواع مولتی متر

حال که در مورد انواع مولتی متر ها و مهمترین اجزای مربوط به این ابزارهای اندازه گیری از نزدیک آشنا شدید، می توانید با خیال راحت اقدام به خرید بهترین انواع این دستگاه ها نمایید. در استفاده از مولتی متر مدنظرتان به آیتم های زیر توجه کنید:

  • سلکتور را در جهت عقربه های ساعت حرکت دهید.
  • پیچ های تنظیم مربوط به دستگاه ها را مورد دستکاری قرار ندهید
  • برای اندازه گیری مقاومت مربوط به مدار الکتریکی، حتما از قطع بودن جریان اطمینان حاصل کنید.

منبع: آموزشگاه دوره های فنی

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران