تعداد بازدید : 376
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۳/۹
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۳/۹
کاربران آنلاین : 0
نیاز غنی
۱۴۰۱/۳/۹ ۱۸:۵۸:۲۳
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۷/۱۹ ۲۱:۰۱:۴۹

تکنیک‌ها و روش‌های کاشت ایمپلنت دندان کدامند؟

(ویرایش)

بی‌دندانی یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای دهان شما بیفتد. دندان یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است، از آن‌جایی که نقش بسزایی در زیبایی دارد و در لذت‌های اساسی زندگی مثل خوردن و ارتباط کلامی برقرار کردن نقش کلیدی ایفا می‌کند، وقتی یک فرد دندان خود را از دست می‌دهد، به دنبال روش‌های جایگزینی بی‌دندانی می‌گردد.

یکی از بهترین روش‌هایی که برای جایگزین کردن دندان از دست رفته‌ی خود می‌توانید استفاده کنید، ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان از مطمئن‌ترین، بادوام‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته است. روش‌های دیگری هم همچون بریج دندان و پروتزهای دندان وجود دارند، اما بهترین در میان آن‌ها ایمپلنت است. ایمپلنت انواع مختلفی دارد و کاشت آن با تکنیک‌های متنوعی انجام می‌شود.

چرا کاشت ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش‌ها ارجحیت دارد؟

ایمپلنت نه تنها به خوبی نقش دندان را بازی می‌کند و بسیار طبیعی عمل می‌کند، بلکه روشی مقاوم و محکم است، زیرا یک ریشه‌ی پیچ مانند درون استخوان دارد که آن را محکم سر جای خود نگه می‌دارد و سبب پایداری و موفقیت این روش می‌شود. تفاوت ایمپلنت با دندان طبیعی چیست؟

از طرفی، وجود این بخش ایمپلنت درون استخوان فک، از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می‌کند. اما ایمپلنت در کنار خوبی‌های فراوانی که دارد، معایبی دارد که آن‌ها برخواهیم شمرد.

مثلاً ایمپلنت روشی گران‌تر از سایر روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته است. یا این که ایمپلنت روشی زمان بر است و برای کسانی که می‌خواهند بلافاصله دندان از دست رفته‌ی خود را جایگزین کنند، مناسب نمی‌باشد.

تکنیک‌ها و روش‌های کاشت ایمپلنت کدامند؟

زمانی که ایمپلنت مناسب خود را پیدا کردید و انتخاب نمودید، وقت جایگذاری آن فرارسیده است. این که چه تکنیکی برای جایگذاری ایمپلنت شما استفاده شود، بستگی به شرایط شما و تشخیص دندان پزشک دارد. 

روش سنتی جایگذاری ایمپلنت

معمولاً روش سنتی جایگذاری ایمپلنت با ایمپلنت‌های اندواستیل سه جزئی انجام می‌شود. خود ایمپلنت شبیه یک پیچ است که شبیه به ریشه‌ی طبیعی دندان عمل می‌کند. این بخش طی جراحی درون استخوان فک قرار می گیرد. معمولاً برای هر دندان مصنوعی یک ایمپلنت وجود دارد. اما این نکته کاملاً بستگی به تعداد دندان‌هایی که فرد از دست داده است، دارد.

بخش میانی که اتصال دهنده‌ی ریشه به دندان مصنوعی است، پایه نامیده می‌شود. اباتمنت یا پایه به بالای ایمپلنت متصل می‌شود و تاج را بر روی خود نگه می‌دارد. تاج همان دندان مصنوعی می‌باشد که دیده می‌شود. بعد از کاشت ایمپلنت درون استخوان فک بیمار، چند هفته به بیمار وقت داده می‌شود تا استخوان او اطراف ایمپلنت را بگیرد و آن را در جای خود محکم نگه دارد. این روش معمولاً به گذر زمان زیادی نیاز دارد. این تکنیک می‌تواند برای بیمارانی که تعداد کمی از دندان‌های خود را از دست داده اند، روشی ایده آل باشد.

روش فوری کاشت ایمپلنت

در این روش، دندان پزشک بالافاصله بعد از کاشت ایمپلنت، دندان مصنوعی را بر روی آن سوار می‌کند. در روش سنتی کاشت ایمپلنت معمولاً نیاز به گذر زمانی قابل توجه برای بهبود استخوان و رشد آن اطراف ایمپلنت وجود دارد و سپس کراون یا تاج بر روی آن قرار داده می‌شود.

اما در روش فوری، همان روزی که ایمپلنت کاشته می‌شود، کراون یا روکش دندان نیز بر روی آن قرار می‌گیرد. کراونی که بر روی ایمپلنت قرار می‌گیرد معمولا از نوع موقتی است، بعد از ساخت کراون دائمی، با تاج اصلی جایگزین خواهد شد.

این روش به بیمار اجازه می‌دهد در یک روز ایمپلنت خود را داشته باشید و دندانش بر روی آن قرار بگیردکاشت فوری ایمپلنت برای کسانی مناسب است که استخوان کافی داشته باشند.

مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت‌ها به اندازه ی یک خلال دندان هستند. جایگذاری مینی ایمپلنت‌ها نسبت به سایر روش‌ها به تهاجم کمتری نیاز دارد و یک برش بسیار کوچک برای کاشت آن کافی است. معمولاً از مینی ایمپلنت‌ها برای حمایت پروتزهای فک پایین استفاده می‌شود.

اگر بیماری بیشتر یا تمامی دندان‌های خود را از دست داده باشد، می‌تواند از پروتز کامل دندانی استفاده کند. مینی ایمپلنت‌ها این امکان را برای بیمار ایجاد می‌کند که پروتز کامل او در جای خود ثابت بماند و حمایت بیشتری خواهد داشت. مقاله ایمپلنت برای افرادی که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند را مطالعه کنید.

مینی ایمپلنت‌ها به طور طبیعی نمی‌توانند جای یک ایمپلنت معمولی را پر کنند و برای یک یا تعدادی دندان از دست رفته کاشته شوند، زیرا تحمل فشار جویدن برای آن ها بیش از اندازه است.

همه بر روی ۴ ایمپلنت (all-on-4 implants)

این ایمپلنت‌ها می‌توانند برای بیمارانی مناسب باشند که همه یا تعداد زیادی از دندان‌های خود را از در فک پایین یا بالا را از دست داده باشند. این تکنیک می‌تواند با ۴ ایمپلنت تمامی دندان‌ها را در استخوان فک حمایت کند. این روش، تکنیکی فوق العاده است، اما برای همه‌ی بیماران کاربرد ندارد. دندان پزشک باید با دقت بیمار را بررسی کند تا بسنجد که روش برای او مناسب هست یا نیست.

کدام تکنیک بهتر جوابگوی نیازهای بیمار است؟

این که کدام تکنیک برای بیمار مناسب‌تر است و می‌تواند پاسخگووی نیازهای او باشد، باید بیمار توسط دندان‌پزشک به خوبی بررسی شود و معاینه‌ها و بررسی‌های دقیق به عمل آید تا نتیجه گرفته شود که کدام روش می‌تواند بهترین اثربخشی را برای بیمار داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با انواع ایمپلنت و انتخاب بهترین روش کاشت ایمپلنت دندان به مقاله روش‌های مختلف کاشت ایمپلنت دندان | انواع ایمپلنت در وب‌سایت دکنر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک مراجعه کنید.

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران