تعداد بازدید : 335
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۳/۱۱
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۳/۱۱
کاربران آنلاین : 0
zibaaajan
۱۴۰۱/۳/۱۱ ۱۴:۴۱:۲۸
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ۱۴:۵۷:۰۲

چطور شغل مناسب پیدا کنم؟

(ویرایش)

شغل مناسب من چیست؟ همه ما از بچگی این دغدغه را داشتیم که وقتی بزرگ شویم چه کاره می شویم؟ پاسخ اکثر ما پزشکی، مهندسی، خلبانی و پلیس شدن بوده است. اما وقتی بزرگتر شدیم و با محدودیت هایی که برای هر یک در نظر گرفته شده  رو به رو شدیم ، کم کم دست مان آمد که این موضوع صرفا رویای بچگی است. پس اولین شغلی که از نظر مالی مناسب بود را می پذیریم و عطای شغل آرزوهای مان را به لقایش می بخشیم. اما آیا واقعا انجام دادن شغلی که دوستش نداریم، می تواند زندگی خوبی را برای ما ایجاد کند؟ این مطلب را دنبال کنید تا برای انتخاب شغل مناسب شما را راهنمایی کنیم.

وقتی بچه تر بودیم تصور جامعه از موفقیت یک فرد این بود که در شغل های خاصی مشغول بکار باشد و اگر هر یک از شغل های دیگر را انتخاب می کرد؛ هیچ امیدی نبود که در آینده روز خوش ببیند. اما کم کم تصورات جامعه به این سمت رفت که با انتخاب شغل های دیگر که به آنها علاقه مند هستیم هم می شود موفقیت های بزرگی را بدست آورد و قرار نیست همه دکتر و مهندس شوند.

افراد زیادی هستند که بعد از گذشت سالها از اشتغال به کار خود؛ نهایتا آن را رها کرده و به دنبال شغل مورد علاقه شان که در آن استعداد دارند می روند. آیا شما از شغلی که در آن مشغول هستید؛ لذت می برید؟ اگر نه!!! دست نگه دارید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید و دوباره اهداف تان را مرور کنید. همچنین اگر در ابتدای سن جوانی هستید و سردرگم هستید  که بهترین شغل برای شما چیست؟ توصیه می کنیم این مطلب را بخوانید و سپس برای ساختن آینده ای روشن برنامه ریزی کنید.

فاکتورهای مهم قبل از انتخاب شغل مناسب

  • باید ویژگی‌های شخصیتی ‌تان را بدانید. 
  • نقاط  قوت و ضعف ‌تان را بشناسید. 
  • در مورد هدف‌هایتان فکر کنید و تا حدودی بدانید در زندگی به کجا قرار است برسید؟
  • انگیزه‌هایتان را بشناسید .
  • با استعدادهایتان آشنا شوید.
  • مهارت‌ها و توانایی‌هایتان را پیدا کنید. 

بر اساس تیپ شخصیتی که دارید ( می توانید آن را از طریق تست های روانشناسی پیدا کنید)؛ شغل مورد نظر خود را بیابید. آمارها نشان می دهد اگر شغلی که انتخاب می کنید؛ با تیپ شخصیتی شما همخوانی داشته باشد؛ زمانیکه برای کار اختصاص می دهید؛ لذت بخش تر خواهد شد و در نتیجه منجر به افزایش رضایت شغلی می گردد. 

شناخت نیاز بازار و جامعه

بعد از آنکه توانایی های خود را پیدا کردید و براساس آن، لیستی از شغل های پیشنهادی که با آنها هم خوانی دارد را یافتید؛ بهتر است براساس نیاز بازار و جامعه بین آنها اولویت بندی کنید که کدام یک برای جامعه مفیدتر و مورد نیاز تر خواهد بود و سپس سایر گزینه هایی که در جامعه شما مورد استفاده نیست را کنار بگذارید. 

برنامه ریزی برای آینده

حال که شغل مناسب خود را انتخاب کردید؛ لازم است برای تخصص یافتن در آن زمینه برنامه ریزی کرده و از صاحب نظران مشورت بگیرید. پلن آموزشی خود را مشخص کرده و تعیین کنید از چه بسترهایی برای دستیابی به آنها باید کمک بگیرید. اگر شغل مدنظر شما نیازمند تحصیلات آکادمیک هست؛ پس برای رفتن به دانشگاه خود را آماده کنید. 

گاهی ممکن است شما شغلی را انتخاب کنید که نیازمند تخصص است و آموزش های تئوری تاثیر زیادی در موفقیت شما نخواهد داشت؛ در اینصورت بستر مناسب آموزش خود را پیدا کنید. 

دوره های آموزشی فنی 

اگر از آن دست افراد هستید که به کسب و کارهای فنی و مهندسی از جمله تعمیرات موبایل ؛ تعمیرات برد الکتریکی ؛ تعمیرات لوازم خانگی و غیره علاقه مند هستید، یکی از روش هایی که می توانید از آن استفاده کنید، گذراندن دوره های آموزشی هر یک از موارد قید شده در آموزشگاه است. برای این منظور لازم است شما دوره های آموزشی مربوط به شغل خود را در آموزشگاه های معتبر گذرانیده و یا اینکه بصورت کارآموزی یاد بگیرید.

دوراهی انتخاب آموزشگاه یا کارآموزی!!!

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما دغدغه ذهنی ایجاد کند، این است که بهتر است از طریق کارآموزی، آموزش خود را تکمیل کرده یا به سراغ آموزشگاه های معتبر برویم؟ ما در اینجا به مقایسه هر یک از این موارد خواهیم پرداخت:

کارآموزی عموما در کشور ما به این شکل است که شما در ازای آموزش هایی که دریافت می کنید؛ به صورت رایگان برای شخص یا شرکت کار می کنید. این موضوع سبب می شود به صورت دقیق وارد پروژه عملی شوید اما اگر با محدودیت هایی از سوی کارفرما رو به رو نشوید، مسیر آموزش خوبی را پیش خواهید برد. 

با این حال کارآموزی ممکن است شما را وارد حواشی کند که اصلا برای شما مفید نیست و به این شکل زمان خود را از دست بدهید. در این روش شما با آزمون و خطا، مسیر یادگیری خود را تکمیل می کنید.

اگر به دنبال یک آموزش سریع؛ مفید و حرفه ای هستید؛ بهترین راه استفاده از دوره های آموزشی حضوری و آنلاین آموزشگاه های معتبر است. در هنگام ثبت نام در رشته مورد نظر دقت کنید که آموزش به نحوی عملی و پروژه محور باشد تا بهتر یاد بگیرید. همچنین دریافت مدرک معتبر نیز می تواند به شما برای انتخاب شغل مناسب کمک کند.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران