تعداد بازدید : 298
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۴/۵
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۴/۵
کاربران آنلاین : 0
zibaaajan
۱۴۰۱/۴/۵ ۱۶:۰۹:۱۳
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ۱۴:۵۷:۰۲

کسی میدونه ترایاک چیه؟ همون تریاکه؟

(ویرایش)

ترایاک چیست ؟ تکنولوژی ساخت وسایل برقی و الکترونیکی در سال های گذشته پیشرفت زیادی داشته است. منشاء این پیشرفت ها در برد دستگاه می باشد که می تواند فرامین و دستورات را با قابلیت اطمینان بیشتری به قطعات مکانیکی دستگاه منتقل کند.

یکی از نتایج این پیشرفت ها، ترایاک ها، اپتی تریاک ها و اپتی کوپلرها می باشند. اما ترایاک چیست ؟ این قطعات در صنعت ساخت بردهای الکترونیکی کاملا نوظهور هستند و توانسته اند درجه اطمینان عملکرد دستگاه را افزایش و درصد سوختگی و آسیب به دستگاه به خصوص CPU ها را به شدت کاهش دهند.

در این مقاله قصد داریم به پاسخ سوال ترایاک چیست بپردازیم و ساختار و کاربردهای آن را شرح دهیم. همچنین در ضمن این مقاله به اپتی کوپلر، اپتی ترایاک و ساختار و کاربردهای آنها نیز اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

ترایاک چیست ؟

در این بخش به بحث ترایاک چیست می پردازیم. ترایاک یا تریاک را در مدار با Tr نمایش می دهند و از خانوده ترانزیستورها می باشد. نماد این قطعه الکترونیکی مانند دو دیود برعکس می باشد که در واقع یک قطعه سه پایه می باشد. پایه های این قطعه با G (که نشان دهنده Gate می باشد) و همینطور A1 و A2 نشان داده می شوند. البته در برخی منابع پایه های A1 و A2 با MT1 و MT2 نمایش داده می شوند.

ترایاک یا تریاک جزو قطعاتی می باشد که بوسیله آن می توانید مصرف کننده AC را قطع و وصل کنید. ترایاک یک قطعه سه پایه است و از لحاظ چهره ظاهری هیچ فرقی با ترانزیستور ندارد. البته همانطور که در شکل زیر مشخص است، Gate در سه پایه ترایاک از سمت راست شروع می شود.

به هر مقداری که پایه Gate تحریک شود خروجی ولتاژ کم و زیاد می شود.

مقاله پیشنهادی: دیود هرزگرد چیست

کاربردهای ترایاک (تریاک)

پس از پاسخ به سوال ترایاک چیست به کاربردهای ترایاک می پردازیم. یک از کاربردهای ترایاک در جاروبرقی می باشد. هیچ نوع جارو برقی با هر مدل و برندی که باشد بدون ترایاک کار نمی کند. یکی دیگر از کاربردهای ترایاک در داخل چایساز می باشد. دمای چایساز می تواند با کم و زیاد شدن تنظیم شود که نشان دهنده این است که قطعه ترایاک درون آنها وجود دارد و با کم و زیاد کردن ولتاژ این عمل را انجام می دهد.

یکی دیگر از کاربردهای ترایاک داخل پنکه است. تنظیم سرعت چرخش پره های پنکه به کمک قطعه ترایاک صورت می گیرد. از دیگر کاربردهای ترایاک می توان چراغ های خواب را نام برد. داخل قطعه دیمر که می توان بوسیله آن نور چراغ خواب را کم و زیاد کرد، حتما یک قطعه ترایاک وجود دارد. هر وسیله ای که 220 ولت باشد و شدت ولتاژ قسمتی از آن را بتوان با کم و زیاد کردن تنظیم کرد از قطعه ترایاک در آن استفاده شده است.

در لوازم خانگی ترایاک ها با شماره های زیر بیشترین کاربرد را دارند که البته رایج ترین آنها مورد اول یعنی BTA 16 می باشد.

ادامه مقاله ترایاک چیست؟

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران