تعداد بازدید : 569
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۴/۵
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۴/۶
کاربران آنلاین : 0
نیاز غنی
۱۴۰۱/۴/۵ ۲۰:۱۴:۱۷
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۷/۱۹ ۲۱:۰۱:۴۹

آبسه دندان چیست؟ + علائم آبسه دندان

(ویرایش)

آبسه‌ی دندانی یک پاکت چرکی است که می‌تواند در هر کجای دندان ایجاد شود. این چرک‌ها به علت عفونت باکتریایی ایجاد شده‌اند. یک دندان آبسه کرده می‌تواند دردی با شدت متوسط تا شدید داشته باشید و این درد می‌تواند به گوش و گردن منتشر شود و اصلاحا تیر بکشد.

دندان آبسه کرده دندان خطرناکی است و باید درمان شود. درصورتی‌که این دندان را رها کنید و به فکر درمان سریع آن نباشید، می‌تواند به موقعیت خطرناکی مبدل شود و زندگی فرد را تهدید کند.

انواع مختلف آبسه‌ی دندانی کدام‌اند؟

آبسه‌ی دندانی باتوجه‌به محل ایجاد آن انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از؛

آبسه‌ی پری آپیکال

آبسه‌ی پری آپیکال به آبسه‌ای گفته می‌شود که پیرامون ریشه‌ی دندانی ایجاد می‌شود. در این آبسه تجمع چرک را در نزدیکی ریشه‌ی دندان مشاهده می‌کنیم.

آبسه‌ی پریودنتال

آبسه‌ی پریودنتال اطراف دندان رخ می‌دهد و تجمع چرک را در این نواحی مشاهده می‌کنیم. در واقع این آبسه تجمع چرک در بافت لثه در نزدیکی ریشه و دندان است. ممکن است به بافت‌های کناری و یا استخوان نیز منتشر شود.

آبسه‌ی لثه‌ای

این نوع آبسه همان‌طور که از اسم آن مشخص است در بافت لثه وجود دارد.

علائم آبسه کدام‌اند؟

از علائم مشخص دندان آبسه کرده درد ضربان‌دار در دندان و یا لثه‌ها است. درد معمولاً به طور ناگهانی آغاز می‌شود و به‌مرورزمان بدتر و بدتر می‌شود.

سایر علائمی که می‌تواند ما را به آبسه‌ی دندانی مشکوک کنند عبارت‌اند از؛

  • دردی که در فک، گردن و گوش منتشر می‌شود.
  • دردی که با درازکشیدن روی سطح صاف شدیدتر می‌شود.
  • دردی که حین جویدن و گاز زدن به وجود می‌آید.
  • قرمز شدن و ورم کردن صورت
  • لثه‌هایی که ورم‌کرده باشند و قرمز شده باشند.
  • حساس شدن دندان‌ها
  • دندان تغییر رنگ داده شده و یا لق شده
  • تنفس بدبو
  • احساس مزه در دهان (مزه‌ی اشتباهی)
  • ورم و درد حین لمس در غدد لنفاوی زیر فک و گردن
  • تب

اگر آبسه ناگهانی بترکد، احساس مزه‌ی بد در دهان و اما خلاصی ناگهانی از درد و ناراحتی را خواهید داشت. این مسئله به علت خروج چرک از آبسه است.

چه عواملی سبب ایجاد آبسه می‌شوند؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، باکتری‌ها تجمع پیدا می‌کنند و ایجاد آبسه می‌کنند. علل به‌وجودآمدن آبسه به محل ایجاد آبسه و نوع آبسه دارد. در ادامه به توضیح این مسئله می‌پردازیم؛

  • آبسه‌ی پری آپیکالباکتری‌ها از طریق یک حفره وارد پالپ دندان شما می‌شوند. پالپ بخش نرم و داخلی دندان شماست. این بخش از اعصاب، بافت پیوندی و رگ‌ها تشکیل شده است.
  • آبسه‌ی پریودنتالاین آبسه معمولاً در اثر بیماری‌های لثه‌ای ایجاد می‌شود اما آسیب و ضربه هم می‌توانند باعث آن شوند.
  • آبسه‌ی لثه‌ایدر این آبسه معمولاً یک جسم خارجی مثل پاپ‌کورن و یا بخش کوچکی از مسواک، آجیل و هر جسم کوچک دیگری می‌تواند وارد لثه شود و در زیر آن پنهان گردد.

برای مطالعه بیشتر درباره دلایل لق شدن دندان و روش‌های درمانی برای دندان لق به مقاله دلایل عفونت، آبسه کردن، لق شدن دندان + پیشگیری و درمان نوشته دکتر محمد نیکزاد دندانپزشک و جراح  مراجعه کنید.

۱۴۰۱/۴/۶ ۱۱:۰۸:۲۱
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۸/۲۹ ۱۷:۵۳:۱۱
(ویرایش)

اجاره لباس مجلسی:

 

به علت افزایش قیمت پارچه، دستمزد خیاط و دیگر مسائل، اجاره لباس مجلسی یکی از بهترین انتخاب های شما برای استفاده از انواع لباس مجلسی میباشد. فروشگاه اینترنتی شیک استایل این امکان را برای شما همراهان گرامی فراهم کرده است تا زیبا ترین و با کیفیت ترین لباس های مجلسی، لباس خواب، لباس شب و لباس مهمانی را خریداری نمایید. اجاره لباس مجلسی با کیفیت، زیبا و به روز با وجود کمترین قیمت برای مصرف کننده در بازار، فرصتی تکرار نشدنی است که فروشگاه اینترنتی شیک استایل در اختیار شما عزیزان قرار داده است. برای اجاره انواع لباس مجلسی میتوانید با ما در ارتباط باشید. رضایت شما دلیل خشنودی ماست.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران