تعداد بازدید : 144
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۷/۹
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۷/۹
کاربران آنلاین : 0
karoo
۱۴۰۱/۷/۹ ۲۲:۰۵:۰۹
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۷/۹ ۲۲:۰۵:۱۱

چسب ها در دنیای مدرن

(ویرایش)

شاید تصوری که عده ای از چسب و کاربردهای آن داشته باشند بسیار ساده باشد این که مثلا: برای درست کردن کار دستی و … استفاده می شود یا نهایتا برای استفاده ی دانش آموزان و محصولات یا بسته بندی اقلام مختلف. اما چسب ماده ای است که امروزه در صنایع مختلف و بزرگ جای خود را باز کرده و به صورت گسترده ای حضور دارد و کارکرد های خاص خود را دارد که در این نوشتار سعی می کنیم تا حدی به آنها اشاره کنیم.

در صنعت بزرگ ساختمان سازی ، خودرو سازی ، کارگاه های تولیدی کوچک و بزرگ و برای بسته بندی، انواع چسب ها مانند چسب ساختمانی ، صنعتی و… حضور دارند .

اما قبل از آن نگاهی به تاریخچه ی این ماده بیندازیم:

تاریخچه چسب:

شاید به نظرتان چسب ماده ی شیمیایی و هدیه زندگی مدرن به بشر است .البته در مورد چسب های امروزی این مسئله تا حد زیادی درست است .اما انواع طبیعی آن که انسان ها با توجه به نیازشان از مواد طبیعی کشف کرده بودند و ساخته بودند به مدت ها قبل باز می گردد. شاید قرن ها قبل. قبل از این که خیلی از وسایل و ابزار آلات جدید و امروزی وجود داشته باشد چسب در زندگی آدمها حضور داشته است .

این نشان از اهمیت این ماده ی جادویی است که قدمت آن به اندازه ی حضور بشر در این کره ی خاکی است .انسان ها به دنبال ساخت چسب رفته اند چون به آن نیاز داشته اند ، چون بدون آن امورات زندگی شان به پیش نمی رفت .

وقتی به شکار می رفتند تا مایحتاج و غذای خود و خانواده شان را تامین کنند باید به وسیله ی چسب های طبیعی که خود ساخته بودند سنگ ها و تبرهای مخصوص را به نوک پیکان خود می چسباندند تا به وسیله ی آن بتوانند شکار کنند و بتوانند زنده بمانند تا دوام بیاورند و امروز نسل بشر ادامه پیدا کند و بتوانند تمدن خود را به پیش ببرند.

در واقع ما اگر توسط یک ماشین زمان به گذشته باز گردیم در هر دهه و قرنی یک سری از وسایل و ابزارآلات امروزی حذف می شود اما تنها ماده ای که حتی تا قرن ها قبل هم که به گذشته باز گردیم همراه بشر است و در واقع یار غار اوست و از زمان غارنشینی تا کنون حضور داشته است، چسب است.

البته ابزار شکار تنها کاربرد این ماده نبوده است بلکه در ابزار آلات جنگی هم از این ماده ی جادویی استفاده می کرده اند.

در پروژه های ساخت و ساز یونان و رم قدیم و برای چسباندن کاشی ها و مواد گوناگون از چسب استفاده کرده اند که آن قدر محکم و با استقامت بالا بوده که هنوز هم بعد از قرن ها باقی مانده است !

در مصر باستان هم برای ساخت پاپیروس و چسباندن آنها به یکدیگر از چسب استفاده می کرده اند.

جالب است که امروز هم موارد کاربرد چسب ها تا حد زیادی همین ها است هر چند که بسیار گسترده تر و حرفه ای تر شده است.

این اوضاع چسب و طرز ساخت آن از مواد طبیعی و دم دست تقریبا تا قرن بیستم ادامه داشت تا در سال ۱۹۳۰ و بعد از پیشرفت هایی که در علم شیمی به وجود آمده بود چسب های امروزی باز هم به صورت اتفاقی کشف و ساخته شدند.

جالب است که بدانید وقتی دانشمندان و شیمی دان ها مشغول مطالعه و تحقیق برای ابزار آلات جنگی بودند به طور اتفاقی و تصادفی چسب های امروزی را ساختند.

در این دوره با پیشرفت هایی که در علوم مختلف صورت گرفته بود جهش و انقلابی در این صنعت به وجود آمد و در واقع این ماده از آن زمان جای خود را در صنایع مختلف باز کردند و روز به روز حضور خود را گسترده تر و پر رنگ تر کردند .به طوری که امروزه حذف و نادیده گرفتن نقش انواع آنها در صنایع مختلف انکار ناپذیر است

انواع چسب:

امروزه انواع مختلف از این ماده در ابزار فروشی ها و حتی در سوپر مارکت ها وجود دارد که حتی گاهی ما را دچار سر در گمی می کند که کدامشان مناسب کار ما است .

بهتر است توجه کنید که برای هر کار و چسباندن مواد گوناگون چه محصولی مناسب است و اگر دقت کنیم و محصول مناسب را انتخاب کنیم نصف راه را پیموده ایم. هر چند که محصولات همه کاره هم در بازار موجود است که تقریبا برای چسباندن هر ماده ای با هر متریالی مناسبند.

انواع مختلف این محصول که این روزها عرضه میشوند عبارتند از:

  • همه کاره
  • فوم
  • تفنگی یا حرارتی
  • اپوکسی تک جزئی و دوقلو
  • قطره ای
  • یک دو سه و فوری
  • سیلیکونی یا چسب آکواریم
  • ماتیکی
  • چسب  بتن ، آهن ،سنگ ،چوب ، موکت ،کاشی
  • چسب پلی اورتان
  • همه کاره صنعتی و صنعتی

حتما هر کدام از شما با توجه به کارتان و حیطه ی شغلی یا علایق و خلاقیت هایتان تا کنون با یک یا چند تا از این محصولات سر و کار داشته اید.

اما همان طور که از نام محصولات مشخص است بیشترین کاربرد آنها در صنعت ساختمان سازی و ساخت و ساز است .

امکان ندارد ساختمانی ساخته شود و در یک یا چند مرحله از ساخت ساز از انواع آنها استفاده نشد.

با انواع جدید و قوی  هم که به بازار آمده اند صنعت ساخت و ساز چند مرحله به پیش رفته است و کارها خیلی سریع تر به پیش می رود و صد البته استحکام و استقامتی را که لازم است داراست.

هرآنچه که لازم دارید
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران