تعداد بازدید : 96
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۷/۲۳
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۷/۲۳
کاربران آنلاین : 0
niloofar.jb
۱۴۰۱/۷/۲۳ ۰۹:۴۶:۳۴
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۷/۲۳ ۰۹:۴۶:۴۱

انواع روش های مشاوره زوج درمانی چیست؟

(ویرایش)

زوج درمانی یکی از شاخه‌های اصلی روانشناسی است که تمرکز آن بیشتر بر روابط دونفره زن و مرد است. در این رویکرد درمانی، زوج درمانگر با شناسایی الگوهای ارتباطی و بررسی ساختار شخصیتی زوج، چرخه‌های ارتباطی را کشف و با دادن بازخوردهای مناسب، زوج را از آن آگاه می‌کند؛ در مرحله‌ی بعد زوج درمانی، با آموزش‌های مورد نیاز، زوج را برای یک ارتباط موثر و متناسب با نیازها و اهدافشان در زندگی مشترک آماده می‌کند.

روش هیجان مدار

زوج درمانگر با رویکرد هیجان مدار با افزایش شناخت هیجانات و احساسات به زوج‌ها کمک می‌کند تا بهتر بتوانند آنچه در ارتباط‌شان تجربه می‌کنند را به کلام آورند و این روش تاثیر زیادی بر روی روابط زوج می‌گذارد. چرا که تغییرات در سطوح عمیق هیجان و احساس اتفاق می‌افتد.

روش گاتمن

مشاوره زوج درمانی به روش گاتمن به زوج‌ها کمک می‌کند تا برای افزایش محبت، صمیمیت و احترام روی رابطه خود تمرکز کنند. وقتی زوجین احساس می‌کنند به بن بست رسیده است، این تکنیک‌ها به آنها کمک می‌کند تعارضاتشان را حل کنند. همچنین یاد می‌گیرند که یکدیگر را درک کرده، با آرامش در مورد مشکلات گفتگو کنند، نیازهای خود را بیان کنند، صادقانه درباره آرزوها و عقاید خود صحبت کنند و در نهایت اعتماد و تعهد در رابطه‌شان تقویت شود.

طرحواره درمانی

از آنجایی که بخش بزرگی از تعاملات ما از طریق یادگیری مشاهده‌ای در سنین پایین شکل گرفته است تعدادی از زوج درمانگرها با ریشه یابی این باورها و تجربیات عمیق در افراد به آنها کمک می‌کنند تا بهتر بتوانند رفتارهای سخت و غیر منعطفشان را در روابط پیدا کنند. درمانگر به زوج کمک می‌کند تا با شناسایی آنها و تشویقشان برای گفتگو در فضای امن جلسه، هم خود و هم همسرشان درک عمیق‌تری از رفتارهای یکدیگر پیدا کنند.

روابط موضوعی

در رویکرد روابط موضوعی زوج درمانگر به دنبال پیدا کردن الگوهای تکراری و غیر کارآمد در زوج‌هاست. برای مثال درمانگر سعی می‌کند از گزارش اتفاقات میان زوج‌ها، روشن کند هر کدام دیگری را جای کدام فرد مهم زندگی خود گذاشته و جدا از اتفاقی که رخ داده بر اساس الگوهای ثابت گذشته عمل کرده است.

روایت درمانی

یک درمانگر با رویکرد روایت درمانی از زوج می‌خواهد که مشکلات خود را به صورت روایت توصیف کنند. سپس به زوج کمک می‌کند تا قسمت‌های منفی داستان را دوباره بنویسند. با مشخص شدن یک مشکل، شخصی را مقصر نمی‌داند بلکه کمک می‌کند، زوج دیدگاه جدیدی در مورد موضوع گزارش داده به دست آورند. روایت درمانی به زوج کمک می‌کند تا مشکلات خود را از زوایای مختلف مشاهده کنند.

روانشناسی مثبت

زوج درمانگر با رویکرد مثبت بر احساسات مثبت، بر نقاط قوت شخصیت و نهادهای سازنده تأکید می‌کند تا این تصور را که خوشبختی از عوامل مختلف ذهنی و عاطفی ناشی می‌شود، تقویت کند. درمانگر زوج کمک می‌کند تا لحظات خوش را در هنگام وقوع شناسایی کنند. از طریق این نوع درمان، زوجین یاد می‌گیرند که بر احساسات مثبت تمرکز کرده و در لحظه فعلی زندگی کنند. به نظر بسیاری از زوجین، روانشناسی مثبت آزادکننده و شادی آور است.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران