تعداد بازدید : 100
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۸/۹
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۸/۹
کاربران آنلاین : 0
sahel_aramesh
۱۴۰۱/۸/۹ ۱۵:۲۳:۱۲
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۵/۱ ۱۶:۲۱:۱۳

آیا با انجام آی وی اف ivf باردار می شوم ؟

(ویرایش)

تاریخچه IVF ( آی وی اف)

لوئیز براون که در سال 1978 در انگلستان به دنیا آمد، اولین نوزادی بود که خارج از رحم مادرش تشکیل شد. در آن زمان لقاح آزمایشگاهی روشی ناشناخته و پیچیده بود اما چندین سال است که IVF یا In Vitro Fertilization به یکی از موثرترین راه های درمان ناباروری در جهان تبدیل شده است. به زبان ساده در آی وی اف تخمک و اسپرم در خارج از بدن مادر لقاح میابند. لقاح آزمایشگاهی تقریبا پیچیده است و از آن برای کمک به باروری یا جلوگیری از مشکلات ژنتیکی استفاده می شود. در طی IVF، تخمک های بالغ را از تخمدان ها می گیرند و با اسپرم در آزمایشگاه بارور می کنند. سپس تخمک بارور شده (جنین) به رحم منتقل می شود. یک دوره کامل IVF حدود سه هفته طول می کشد. گاهی اوقات این مراحل به بخش های مختلفی تقسیم می شوند و فرآیند ممکن است طولانی تر شود.

این روش را می توان با استفاده از تخمک و اسپرم خود زوج انجام داد یا IVF ممکن است شامل تخمک، اسپرم یا جنین از یک اهدا کننده شناخته شده یا ناشناس باشد. در برخی موارد، ممکن است از رحم جایگزین برای بارداری استفاده شود.

موارد تجویز آی وی اف

  • زنان(بالای ۴۰ سال) که مشکل نازایی دارند.
  • زنانی که لوله های فالوپ آن ها آسیب دیده یا مسدود شده اند.
  • زنانی که به آندومتریوز یا فیبروئید مبتلا هستند.
  • مردانی که با تعداد کم اسپرم یا سایر اختلالات اسپرم درگیر هستند؛ مانند اختلال در تولید یا عملکرد اسپرم، غلظت کمتر از حد متوسط ​​اسپرم، حرکت کم اسپرم (تحرک کم) یا ناهنجاری در اندازه و شکل اسپرم می تواند بارور کردن تخمک را برای اسپرم دشوار کند.
  • مشکل نازایی در اثر سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا سایر بیماری های تخمدان باشد.
  • خطر انتقال یک بیماری یا اختلال ژنتیکی از والدین وجود داشته باشد.
  • در مواردی که از اهداکننده تخمک یا اسپرم و رحم جایگزین استفاده می شود.
  • در ناباروری بدون دلیل یا غیرقابل توضیح به این معنی که با وجود بررسی علل شایع، هیچ دلیلی برای ناباروری پیدا نشده است.

درصد موفقیت IVF چقدر است ؟

سن یک زن عامل اصلی موفقیت IVF برای هر زوج است. مثلا، یک زن زیر 35 سال که از تخمک های خود استفاده می کرد، 37.6 درصد شانس تولد نوزاد به این روش را در سال 2018 داشت، در حالی که یک زن بین 41 تا 42 سال 11 درصد شانس داشت. میزان موفقیت با افزایش تعداد انتقال بالا می رود.

در برخی موارد همان بار اول بارداری صورت می گیرد، اما بسیاری از افراد برای باردار شدن به بیش از یک بار عمل IVF نیاز دارند. IVF قطعا شانس بارداری را افزایش می دهد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که صد در صد فرد باردار شود. زیرا بدن هر فرد متفاوت است و IVF به همه جواب نمی دهد.

در IVF به طور متوسط 70 درصد تخمک های بالغ بارور می شوند. به عنوان مثال، اگر 10 تخمک بالغ از رحم مادر گرفته شود، حدود 7 تخمک بارور می شوند. در صورت موفقیت، تخمک بارور شده به جنین تبدیل می شود. که این پروسه نیز جوانب مختلفی دارد.

اقدامات قبل از درمان ناباروری با IVF

قبل از شروع IVF حتما آزمایشات لازم را انجام دهید. برخی کارها کمک می کنند تا عمل IVF موفق باشد، مانند:

  • مشاوره با یک پزشک ماهر در زمینه نازایی و ناباروری
  • معاینه کامل رحم، تست پاپ اسمیر و ماموگرافی
  • بررسی دقیق اسپرم
  • غربالگری عفونت های مقاربتی (STIs) و سایر بیماری های عفونی
  • آزمایش ذخیره تخمدان، خون و ادرار
  • مصرف صحیح داروهای باروری
  • غربالگری بیماری های ژنتیکی
  • بررسی حفره رحم

آیا ای وی اف بار اول جواب میده؟

جواب این سوال بستگی به عوامل مختلفی دارد و کلا نمی توان گفت که حتما بار اول بارداری صورت می گیرد یا خیر. چون روش IVF تهاجمی و پرهزینه است معمولا به عنوان اولین راه برای درمان ناباروری به زوجین پیشنهاد نمی شود.عواملی مانند علت ناباروری، محل انجام آی وی اف، فریز یا تازه بودن تخمک، اهدایی بودن تخمک یا رحم جایگزین بر موفقیت IVF تاثیر می گذارند.

تعیین جنسیت با IVF

این امکان وجود دارد که جنسیت کودک را در IVF انتخاب کنند. قبل از اینکه جنین در رحم کاشته شود، می توان سلول های جنین را برای کروموزوم های نر یا ماده بررسی کرد (تست جنینی). زوج ها می توانند انتخاب کنند که فقط جنس مورد نظر را انتقال دهند.

هزینه بارداری به روش ivf 

هزینه های درمان ناباروری با ivf همیشه بالا بوده است. اما امسال سیاست های جدید از زوجین برای درمان نازایی حمایت می کنند. به طور کلی علت ناباروری، موقعیت مکانی کلینیک یا بیمارستان، تبحر پزشک نازایی و تجهیزات مورد استفاده در فرآیند IVF تاثیر بسزایی بر هزینه بارداری به این روش دارند.

معایب روش آی وی اف

شانس داشتن یک کودک سالم با استفاده از IVF به عوامل زیادی مانند سن والدین و علت ناباروری بستگی دارد. علاوه بر این، IVF روشی زمان بر، پرهزینه و تهاجمی است. اگر بیش از یک جنین به رحم منتقل شود، ممکن است منجر به چندقلو شدن بچه ها شود.

نکته آخر

پزشک متخصص نازایی بهترین کسی است که می تواند نحوه عملکرد IVF، معایب و درصد موفقیت این روش را برای هر زوج بیان کند. پس در صورتی که با روش های معمول نتوانستید باردار شوید و نیاز به کمک تخصصی در این زمینه دارید، حتما از یک پزشک متبحر برای درمان نازایی و در صورت نیاز انجام IVF کمک بگیرید.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران