تعداد بازدید : 127
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۸/۱۸
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۸/۱۸
کاربران آنلاین : 0
maryam1234
۱۴۰۱/۸/۱۸ ۱۰:۵۷:۱۸
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۹/۲۳ ۱۴:۱۹:۵۵

روانشناس در مراکز ترک اعتیاد چه وظایفی دارد؟

(ویرایش)

عملا بدون مراجعه به مشاور و یا روانشناس متخصص ترک اعتیاد نمی‌توان به طور موثر، کاری برای اختلال مصرف مواد انجام داد. علت این موضوع این است که در مسیر دشوار و سخت ترک اعتیاد ممکن است دوره‌های عود و یا وسوسه‌ی دوباره‌ی مصرف مواد وجود داشته باشد. در این دوره ممکن است تغییراتی در ساختار خانواده ها، ساختار ارتباطات بین فردیِ فرد و یا شغل و محیط کار و ... رخ دهد، که برای افراد تحمل تمام این تغییرات ممکن است دشوار به نظر برسد. بنابراین روانشناس متخصص می‌تواند با تکیه بر تخصص و تکنیک های درمانی و از همه مهم‌تر رابطه‌ی درمانی مناسب، راه را برای فردی که تصمیم به تغییر دارد هموار کند.
در بعد جسمی به نظر می رسد افرادی که به ‌تنهایی سعی در ترک اعتیاد دارند، احتمالاً اطلاعات صحیحی از علائم روانی - جسمانی ترک و درد خماری ندارند. به همین دلیل تصمیم به ترک اعتیاد در منزل و یا خوددرمانی می گیرند که در نهایت با شکست مواجه می‌شوند.
دلیل دیگر مهم بودن روان درمانی افراد معتاد مربوط به مشکلات شخصیتی آن‌ها می باشد. در واقع اگر فرد معتاد به طور موفقیت آمیزی بتواند مواد مخدر را ترک کند، به دلیل رفع نشدن مشکلات شخصیتی به رفتار اعتیاد آور دیگری از جمله ارتباط های خارج از چارچوب خانواده و یا درگیر شدن زیاد با اطرافیان و بد خلقی های طاقت فرسا پناه می برد.


برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره ترک اعتیاد می توانید با مشاوران افرا کلینیک تماس بگیرید.
 021-44273757 ، 021-44273767

مشاور هر گونه تغییر روحی و یا بهبودی در روند درمان بیمار را ثبت و پیگیری می‌کند. هرگونه اختلالات درمانی و اقدامات لازم در جهت کاهش و از بین رفتن علائم ناراحت کننده‌ی جسمانی، روانی، مشکلات بین فردی و درونی افراد در طی دوره درمان اعتیاد و اعصاب و روان توسط تیم متخصص روانشناسی در این مراکز انجام می‌شود. درمان می تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد که غالباً به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند و در طول دوره بهبودی ممکن است تغییر کنند:
سم زدایی که تحت نظارت پزشکی انجام می‌شود. اگر چه لازم است اما این فقط اولین مرحله درمان است، داروهایی که مصرف مواد غیرقانونی را کاهش یا با آن مقابله می کنند برای برخی از افراد مناسب است همچنین این داروها ممکن است، برای هدف گیری اختلالات همزمان مانند اضطراب و افسردگی استفاده شود.
مرحله دوم درمان گرفتن مصاحبه بالینی برای تشخیص اختلال های همزمان با اختلال سوء مصرف مواد است و در مرحله سوم به کار بردن روش های درمانی از جمله رفتار درمانی شناختی (CBT) گروه درمانی، خانواده درمانی و آموزش مهارت‌های زندگی، از جمله مهارت‌های اشتغال است. مرحله چهارم پیگیری کردن افراد در دوره پس از ترک مواد است که اکثراً توسط یک راهبر انجام می‌شود.
باید به این نکته توجه داشت، برنامه های درمانی خوب از نظارت منظم بر پیشرفت فردی برخوردار است.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران