تعداد بازدید : 107
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۸/۱۸
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۸/۱۸
کاربران آنلاین : 0
خانوم_معلم
۱۴۰۱/۸/۱۸ ۱۹:۴۴:۵۷
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۸/۱۸ ۱۹:۴۴:۵۸

حلال انواع چسب

(ویرایش)

انواع حلال چسب

به طور کلی حلال همانگونه که از اسمش هم مشخص است به ماده ای گفته میشود که قابلیت و توانایی حل کردن مواد مختلف و منحصر به فرد را در خودش دارد . حلال ها دارای انواع مختلفی می باشند و در شکل های گوناگون در بازار عرضه می گردند. اکثر حلال ها به صورت مایع هستند اما برخی از حلال ها شکل جامد و گاز هم دارند . امروزه آب و اتانول و استون جزئی از رایج ترین حلال های موجود در بازار هستند .

شاید برایتان جالب باشد که نام چند نمونه ی دیگر از حلال هارا بدانید وبا آنها آشنا شود که من در ادامه به این موضوع اشاره خواهم کرد :

متانول

بنزین

اتیل استات

آب

استون

هگزان

حال میخواهیم یک آشنایی با هر کدام از این حلال ها داشته باشیم

آب

آب نوعی حلال تقریبا قوی و بسیار کاربردی می باشد که میتواند مواد مختلف را درون خود حل کند .روش کار آب به عنوان یک حلال به این صورت است که یون ها و پروتئین هایی که در آب وجود دارد در سلول حل میشود . به وسیله ی آب ما میتوانیم برخی از صنایع شیمیایی مانند چسب های قوی و محکم از جمله چسب کازیین ،چسب نشاسته ،چسب اوره ،سریشم و حتی در مواردی رنگ لاستیک و الکل هارا پاک کنیم .کاربرد دیگر این حلال ها که آب هم جزشان است استفاده از آن ها در صنایع شیمیایی و دارویی و فرایند تصفیه می باشد .

 

متانول

نام دیگر متانول متیل الکل می باشد و ممکن است شما این حلال را با نام دوم خود نیز شنیده باشید . متانول یک نوع ترکیب آلی می باشد که امروزه در دسته بندی حلال های صنعتی قرار میگیرد . از متانول بیشتر در حل کردن موادی از جمله رزین ،رنگ و چسب و حتی جوهر استفاده می شد .

 

اتانول

این حلال جزو کاربردی ترین حلال ها می باشد زیرا در آزمایش های علمی اکثر اوقات نقش تعیین کننده ای دارد و اتانول توانایی حل شدن در آب و اتر را دارد و همین باعث می شود که در پاک کردن مواردی از جمله پلی وینیل اسات ،استر های رزینی ،رزین های کتونی و.... کاربرد منحصر به فردی داشته باشد .

آستون

نام دیگ حلال استون پروپانون می باشد .آستون از حلال هایی است که توانایی حل کردن هم ترکیبات قطبی  را دارد و هم ترکیبات غیرقطبی. آستون جزو حلال های پر کاربرد برای ترکیبات آلی از جمله بنزین و اتر می باشد . یکی دیگر از کاربرد های استون که احتمالا به گوشتان نخورده این است که حتی از این ماده ی حلال برای ساختن چسب های گوناگون ،تینر،جوهرچاپ و واکس و .... نیز استفاده می شود .

 

حلال چسب های مختلف

حلال چسب مایع

همانطور که خودتان می دانید چسب مایع دارای انواع زیادی می باشد که هر کدام از انواع آن دارای کاربرد متفاوتی است از جمله چسب های مایع میتوان چسب آپارات ،اپوکسی،سیلیکون ،آکواریوم ،پلی اورتان و رزین را نام برد .شاید برایتان جالب باشد که بدانید سرکه از بهترین و مهم ترین حلال های انواع چسب مایع است .

 

حلال چسب آکواریوم

در اکثر اوقات از چسب آکواریوم علاوه بر کاربرد اصلی ای که دارد به عنوان درزگیر و آب بندی کردن نیز ستفاده می شود .چسب آکواریوم دارای دو نوع می باشد نوع اول چسب آکواریوم معمولی و نوع دوم چسب آکواریوم ضد باکتری . همچنین رنگ های چسب آکواریوم متنوع می باشد و در رنگ های سفید و شفاف و رنگی در بازار عرضه می شود . تفاوت چسب اکواریوم معمولی و ضد باکتری در این می باشد که چسب ضد باکتری دیرتر کثیف و آلوده می شود و همچنین طول عمر بالاتری دارد .حلال چسب آکواریوم هم مانند چسب مایع میتواند سرکه باشد .

 

حلال چسب نواری

گاهی ممکن است در مواردی از چسب نواری استفاده کرده باشید که بعد از اینکه چسب را از آن قسمت کنده اید رد و جای چسب بر روی سطح مورد نظر باقی مانده است در این موارد اصلا نگران نباشید روغن مایع به عنوان حلال این چسب به کمک شما می آید .تنها کاری که باید انجام دهید این است چند قطره روغن را روی دستمال یا پنبه بریزید و قسمت مورد نیاز را با آن پاک کنید و در آخر با یک دستمال تمیز چربی را پاک کنید

حلال چسب قطره ای

چسب قطره ای از چسب های پرکاربرد امروزه می باشد و دلیل آن استحکام و بی رنگ بودن آن است از چسب قطره ای برای چسباندن قطعات  ریز فلزی ،شیشه ای ،پلاستیکی و ... استفاده می شود برای حل کردن و پاک کردن این چسب دو روش وجود دارد :اول اینکه به وسیله ی سرکه چسب را حل و پاک کنیم و یا از حرارت مستقیم استفاده کنیم مثلا شعله یا وسیله ای مانند سشوار را روی قسمت مورد نیاز بگیریم و چسب را پاک کنیم

حلال چسب ناخن مصنوعی

همانطور که قطعا به گوشتون خورده است برای پاک کردن لاک از روی ناخن و همچنین برای ازبردن چسب ناخن مصوعی بهترین حلال استون می باشد چون به دلیل قوی بودن توانایی این را دارد کاملا در چسب حل شود و آن را از بین ببرد .البته اگر استون در دسترس نبود به وسیله ی سرکه هم میتوانید چسب ناخن مصنوعی را نرم کنید . فقط چون سرکه نوعی اسید خورداکی است ممکن است به پوست دستتان آسیب برساند .

حلال چسب چوب

امروزه از چسب چوب در موارد زیادی از جمله ساختوسایل تزئینی و کار های خانگی استفاده می شود .برای پاک کردن چسب چوب اگر به تازگی چسب را زده باشید و هنوز سفت نشده باشد به راحتی می توانید چسب را به وسیله ی آب پاک کنید اما اکر چب استحکام پیدا کرده باشد و از زمان چسب کاری مدت زیادی گذشته باشد بهتر است از استون و سرکه استفاده شود .

حلال چسب حرارتی

همانطور که میدانید از چسب تفنگی یا همان حرارتی برای چسباندن پلاستیک و فوم و ... استفاده می شود حلال این چسب استون می باشد و با استون به راحتی پاک می شود .

حلال چسب کاغذ دیواری

ممکن است گاهی برای شما هم پیش امده باشد که قسمتی از کاغذ دیواری منزلتان پاره شده باشد و خودتان تصمیم به چسب زدن آن را داشته باشید . در ادامه ممکن است در برخی جاها چسب زیاد زده باشید و بخواهید آن قسمت را پاک کنید برای این کار کافی است کمی آب جوش را با مایع ظرفشویی و مقداری سرکه و یک قاشق جوش شیرین ترکیب کنید و محلول به دست آمده را در محل مورد نظر بمالید . محلول ابتدا چسب را کم کم نرم میکند و در آخر به طور کامل پاک میکند .

 

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران