تعداد بازدید : 168
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۸/۲۲
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۸/۲۲
کاربران آنلاین : 0
روری
۱۴۰۱/۸/۲۲ ۱۲:۰۸:۴۳
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۸/۲۵ ۱۷:۲۱:۳۳

5 خطر اصلی الکتریکی چیست؟ ایمنی تابلو برق چگونه باید تامین شود؟

(ویرایش)

الکتریسیته می تواند باعث مرگ یا صدمات شدید مردم و آسیب رساندن به اموال شود. با این حال، می توانید اقدامات احتیاطی ساده ای را هنگام کار با برق و تجهیزات الکتریکی یا نزدیک آن انجام دهید تا به طور قابل توجهی خطر آسیب به شما، کارگران و اطرافیانتان را کاهش دهید. این بخش خلاصه ای از این اقدامات احتیاطی را ارائه می دهد.

خطرات چیست؟
خطرات اصلی کار با برق عبارتند از:

برق گرفتگی و سوختگی در اثر تماس با قطعات برقی
آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض قوس الکتریکی، آتش سوزی ناشی از تجهیزات یا تاسیسات الکتریکی معیوب
انفجار ناشی از دستگاه الکتریکی نامناسب یا الکتریسیته ساکن که بخارات یا گرد و غبارهای قابل اشتعال بانک خازنی را مشتعل می کند، به عنوان مثال در یک غرفه رنگ اسپری
شوک الکتریکی همچنین می تواند منجر به انواع دیگر آسیب شود، به عنوان مثال با ایجاد سقوط از نردبان یا داربست و غیره.

چکار باید بکنم؟
شما باید اطمینان حاصل کنید که یک ارزیابی از خطرات تابلو برق صنعتی الکتریکی انجام شده است که شامل موارد زیر است:

که ممکن است توسط آنها آسیب ببینند
چگونه سطح ریسک تعیین شده است
اقدامات احتیاطی برای کنترل آن خطر
ارزیابی ریسک باید نوع تجهیزات الکتریکی مورد استفاده، نحوه استفاده از آن و محیطی که در آن استفاده می شود را در نظر بگیرد.

باید مطمئن شوید که تاسیسات برقی و تجهیزات برقی عبارتند از:

مناسب برای استفاده مورد نظر و شرایطی که در آن کار می کند
فقط برای هدف مورد نظر استفاده می شود
در محیط مرطوب، تجهیزات نامناسب می توانند زنده شوند و اطراف خود را نیز زنده کنند. فیوزها، قطع کننده های مدار و سایر دستگاه ها باید به درستی برای مداری که محافظت می کنند رتبه بندی شوند. ایزولاتورها ایمنی تابلو برق و جعبه فیوز باید بسته و در صورت امکان قفل نگه داشته شوند.

کابل ها، دوشاخه ها، پریزها و اتصالات باید به اندازه کافی مستحکم باشند و به اندازه کافی برای محیط کار محافظت شوند. اطمینان حاصل کنید که ماشین آلات دارای یک کلید یا جداکننده قابل دسترس برای قطع سریع برق در مواقع اضطراری است.

نگهداری
تا آنجا که به طور منطقی امکان پذیر است، باید مطمئن شوید که تجهیزات و تاسیسات الکتریکی برای جلوگیری از خطر نگهداری می شوند.

کاربران تجهیزات الکتریکی، از جمله وسایل قابل حمل، باید بررسی های بصری را انجام دهند. تجهیزات را فوراً از استفاده خارج کنید و آن را بررسی کنید، تعمیر کنید یا آن را تعویض کنید اگر:

دوشاخه یا کانکتور آسیب دیده است
کابل با نوار تعمیر شده است، ایمن نیست، یا سیم های داخلی قابل مشاهده است و غیره
علائم سوختگی یا لکه وجود دارد (که بیانگر گرمای بیش از حد است)
تعمیرات فقط باید توسط یک فرد ذیصلاح (کسی که مهارت، دانش و تجربه لازم برای انجام ایمن کار را دارد) انجام شود.

بررسی های مکرر برای مواردی که احتمال آسیب دیدن آنها بیشتر است (به عنوان مثال ابزارها و تجهیزات الکتریکی قابل حملی که به طور منظم جابجا می شوند یا به طور مکرر یا در محیط های سخت استفاده می شوند) را بیشتر بررسی کنید. برای تجهیزات کمتر آسیب دیده (مانند رایانه های رومیزی و غیره) به بررسی های کمتری نیاز است.

بررسی‌های بصری معمولاً برای اقلام کوچک با باتری یا تجهیزاتی که از یک آداپتور برق کار می‌کنند (لپ‌تاپ یا تلفن‌های بی‌سیم و غیره) ضروری نیست. با این حال، آداپتور برق برای چنین تجهیزاتی باید به صورت بصری بررسی شود.

در نظر بگیرید که آیا تجهیزات الکتریکی، از جمله لوازم قابل حمل، باید به طور رسمی توسط یک فرد ذیصلاح بازرسی یا آزمایش شوند. همچنین در مورد فواصل زمانی که این کار باید انجام شود فکر کنید.

جزوه نگهداری تجهیزات الکتریکی قابل حمل در محیط های کم خطر می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا و چه زمانی دستگاه های قابل حمل را در محیط های کم خطر آزمایش کنید یا خیر.

تمهیداتی را برای بازرسی و آزمایش تاسیسات سیم کشی ثابت، یعنی مدارهای کنتور و واحد مصرف کننده تامین کننده کلیدهای چراغ، پریزها، تجهیزات سیمی (مانند اجاق گاز، سشوار) و غیره، به طور منظم انجام دهید تا احتمال خرابی کمی وجود داشته باشد. به خطر این کار معمولاً باید توسط یک فرد ذیصلاح، معمولاً یک برقکار، انجام شود.

چه زمانی فردی صلاحیت انجام کارهای برقی را دارد؟
در این زمینه، فرد شایسته کسی است که آموزش، مهارت و دانش مناسب برای انجام وظیفه برای جلوگیری از آسیب به خود و دیگران را داشته باشد.

یک کارآموزی برق که با موفقیت به پایان رسیده است، با برخی از تجربه های پس از کارآموزی، یکی از راه های نشان دادن صلاحیت فنی برای کار برق عمومی است.

کار تخصصی تر، مانند تعمیر و نگهداری اجزای تابلو برق فشار قوی یا اصلاح سیستم کنترل، احتمالاً به آموزش و تجربه بیشتری نیاز دارد.

نکات کلیدی که باید به خاطر بسپارید
اطمینان حاصل کنید که کارگران نحوه استفاده ایمن از تجهیزات الکتریکی را می دانند
اطمینان حاصل کنید که سوکت های کافی در دسترس هستند. با استفاده از آداپتورهای بدون فیوز، پریزهای پریز را بررسی کنید زیرا ممکن است باعث آتش سوزی شود
اطمینان حاصل کنید که هیچ کابل دنباله‌ای وجود ندارد که باعث زمین خوردن یا سقوط افراد شود
قبل از تمیز کردن یا تنظیم کردن وسایل برقی، آنها را خاموش و از برق بکشید
اطمینان حاصل کنید که همه به دنبال سیم‌ها، کابل‌ها یا تجهیزات برق در نزدیکی محل کار خود هستند و علائم هشدار دهنده خطرات ناشی از برق یا هر خطر دیگری را بررسی کنید. باید در اطراف کار بررسی شود، و به یاد داشته باشید که کابل های برق ممکن است در داخل دیوارها، کف ها و سقف ها (به ویژه هنگام سوراخ کردن در این مکان ها) و غیره باشند.
اطمینان حاصل کنید که هر کسی که با برق کار می کند مهارت، دانش و تجربه کافی برای انجام این کار را دارد. سیم کشی نادرست دوشاخه می تواند خطرناک باشد و منجر به حوادث مرگبار یا آتش سوزی شود
اگر تجهیزات به نظر معیوب هستند، فوراً استفاده از آن را متوقف کنید - آن را توسط یک فرد ذیصلاح بررسی کنید
اطمینان حاصل کنید که هر گونه تجهیزات الکتریکی که توسط کارمندان به محل کار آورده شده است، یا هر موردی که استخدام شده یا قرض گرفته شده است، قبل از استفاده از آن مناسب است و با نگهداری در صورت لزوم مناسب است.
استفاده از یک دستگاه جریان باقیمانده (RCD) بین منبع برق و تجهیزات را در نظر بگیرید، به ویژه هنگام کار در فضای باز، یا در یک مکان مرطوب یا محدود (به ایمنی الکتریکی در محل کار مراجعه کنید)
خطوط برق هوایی
از خطرات کار در نزدیکی یا زیر خطوط برق هوایی آگاه باشید. حتی اگر ماشین آلات یا تجهیزات به آنها برخورد نکنند، الکتریسیته می‌تواند از آنها عبور کند
هنگامی که تجهیزات (مانند نردبان، بازوی جرثقیل، بدنه کامیون یا تیر داربست) ممکن است بدون دریافت مشاوره به حداقل شش متر از خط برق برسد، زیر آنها کار نکنید. قبل از شروع هر کاری با مالک خط، به عنوان مثال شرکت برق، شرکت راه آهن یا اپراتور تراموا صحبت کنید.
کابل های زیرزمینی
همیشه فرض کنید کابل ها هنگام حفاری در خیابان، سنگفرش و/یا نزدیک ساختمان ها وجود دارند.
برای شناسایی محل قرارگیری کابل ها با شرکت های برق محلی و برنامه های خدماتی مشورت کنید

never give up
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران