تعداد بازدید : 199
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۹/۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۹/۶
کاربران آنلاین : 0
دکتر فرزانه
۱۴۰۱/۹/۶ ۱۳:۱۸:۴۳
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۷/۴ ۱۲:۵۲:۲۵

دندان قروچه:

(ویرایش)

 

چه افرادی در معرض خطر هستند: فرد دارای عادت دندان قروچه (روی هم فشار دادن و ساییدن دندان‌ها یا براکسیسم) هر زمان در طول روز که مضطرب شود، دندان‌ها را روی هم فشار می‌دهد. به علاوه روکش یا پرکردگی جدید بلندتر از بقیه دندان‌ها یا وجود اختلال بایت نیز باعث دندان قروچه می‌شود. این عادت در بلندمدت ساییدگی سطح دندان را به دنبال دارد.
محافظ دهانی به صورت سفارشی برای بیمار ساخته می‌شود تا در طول خواب از دندان‌ها محافظت کند و مشکلات بایت را اصلاح کند. اگر اضطراب دلیل دندان قروچه باشد، راهی برای آرام کردن خود بیابید. مدیتیشن، مشاوره و ورزش استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.
بيماريهای دهان و دندان از شايع ترين بيماريهای عفوني انسان است. تغيير عادات و رژيم غذايي ، عدم رعايت بهداشت دهان و دندان بي توجهي نسبت به اهميت وسلامت دندانها از مهمترين علل ابتلا به بیماری های دهان است .

 

 


دندان قروچه در سنین ۴۰ – ۲۰ سال بیشتر دیده می شود اما  این مشکل فقط مختص بزرگسالان نیست، بلکه درکودکان نیز وجود دارد. مشخص شده حدود ۲۰ – ۱۵ درصد کودکان دندان قروچه دارند.
دندان قروچه در اطفال معمولاً در ۲ دوره زمانی بیشتر دیده می شود؛  در زمان رویش دندان های شیری و زمان رویش دندان های دائمی. اغلب کودکان بعد از این دو دوره عادت دندان قروچه را از دست می دهند.

در آن ها نیز همانند بزرگسالان، دندان قروچه بیشتر در موقع خواب دیده می شود و علت اصلی آن هم هنوز مشخص نیست اما در کودکان عواملی مانند تنفس دهانی، بزرگی لوزه، ابتلا به برخی بیماری ها، کمبود مواد غذایی، آلرژی، کرمک، اختلالات غدد و عوامل روانی مانند اضطراب را دخیل می دانند.

اگر دندان قروچه زود تشخیص داده شود، می توان با یافتن علت اولیه و رفع آن، این مسأله را نیز درمان کرد اما اگر دیر شده باشد, دندان قروچه به صورت یک عادت در خواهد آمد و حالا باید آن را با روش های اصلاح عاداتی، درمان کرد، در اینجا به چند روش درمانی اشاره می کنیم:
•   مکمل های غذایی
•  کنترل و درمان اضطراب
•  محافظ (گارد) دهانی ساخته شده توسط دندانپزشک
•راههای کمکی دیگر                                                                                                      

 

دندان قروچه یک عادت دهانی است که شامل فشردن و ساییدن دندانها بر روی هم می باشد.
این عادت اغلب در هنگام خواب رخ می دهد ولی برخی کودکان حین بیداری نیز این عمل را انجام میدهند.
در برخی موارد سایش بقدری شدید است که سلامت بافت عروق و اعصاب دندان به خطر می افتد و بیمار دچار گرفتگی عضلات صورت و درد در ناحیه مفصل فک میشود و همچنین دندان و ترمیم شکسته میشود.
علت قطعی این عادت مشخص نشده ولی تداخل های دندانی مانند ترمیم های بلند و یا وضعیت های غیر ایده آل روابط دندانی تحریک کننده است.
همچنین کمبود های تغذیه ای، آلرژیها و اختلالات غدد درون ریز در این امر تاثیرگذار هستند.
بیماریهای روحی-روانی، عصبانیت و استرس، مصرف الکل، تنباکو و کافئین هم جز علل شایع این عادت میباشند.
کودکانی که به بازیهای کامپیوتری عادت کرده اند و دچار هیجان برای برد در مسابقه هستند، همچنین کودکانی که در مدرسه با همکلاسیهای خود رقابت درسی دارند و در نهایت شرایط ناآرام در منزل به دلیل مشاجره های خانوادگی در بروز و تشدید این عادت نقش دارند.
در کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی شدید و اختلالات عضلانی-اسکلتی این عادت شایع است.        

 

قیمت ارتودنسی دندان در تهران

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران