تعداد بازدید : 62
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۹/۱۲
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۹/۱۲
کاربران آنلاین : 0
نیاز غنی
۱۴۰۱/۹/۱۲ ۱۹:۱۲:۴۷
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۷/۱۹ ۲۱:۰۱:۴۹

فرق ایمپلنت با تاج دندان (روکش) چیست؟

(ویرایش)

کسی که دندان خود را به طور کامل ازدست‌داده باشد، بهتر است از ایمپلنت دندان استفاده کند. ایمپلنت می‌تواند جایگزین فوق‌العاده‌ای برای دندان ازدست‌رفته باشد. اما اگر دندان در عین خوردگی و پوسیدگی زیاد، بازهم قابل حفظ کردن باشد، روکش بهترین انتخاب محافظت‌کننده برای شماست.

دندانی که اوضاع خوبی نداشته باشید و دیواره‌ی آن به‌شدت نازک باشد، با استفاده از روکش می‌توان عمر آن را به طرز قابل‌توجهی طولانی‌تر کرد. گاهی دندان با روکش بیشتر از ۷ سال عمر نمی‌کند، اما همین زمان هم باارزش است، زیرا دندان طبیعی شما حفظ می‌شود. درصورتی‌که به‌هیچ‌عنوان نتوان دندان را حفظ کرد، کشیدن آنان تنها راه باقی‌مانده است.

هزینه‌ای که در ایمپلنت پرداخته می‌شود بسیار بیشتر از روکش است. از طرفی برای جای‌گذاری ایمپلنت، انجام جراحی ضروری است. زیرا پیچ ایمپلنت باید درون استخوان فک قرار داده شود. این در حالی است که برای جای‌گذاری روکش بر روی دندان تراشیده شده، روکش با چسب مخصوصی بر روی دندان نازک شده قرار داده می‌شود.

در ایمپلنت تنها مرحله‌ای که یک دندان مصنوعی بر روی یک‌پایه می‌چسبد، هنگامی است که بعد از بهبودی ریشه‌ی ایمپلنت، پایه به آن متصل می‌شود و دندان مصنوعی یا کراون، بر روی آن قرار می‌گیرد.

ایمپلنت نیازمند استخوان فک کافی است. درصورتی‌که استخوان فک کافی نباشد، نمی‌توان از ایمپلنت استفاده کرد. مگر از طریق پیوند استخوان فک بتوان آن را تقویت کرد. اما کسانی که کاندید مناسب روش روکش هستند، اصلاً نیازی به پیوند استخوان و یا تقویت آن نیست. زیرا روکش تنها بر روی دندان قرار می‌گیرد. اگر دندان پایه‌ی مناسبی برای آن باشد، مسئله‌ی استخوان مطرح نیست.

کاربرد روکش دندان چیست؟

هنگامی که دندان می‌پوسد، پوسیدگی‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده را از دندان جدا می‌کنند و آن را با موادی چون کامپوزیت و یا امالگام پر می‌کنند. دندانی که دارای پوسیدگی عمیق باشد، به مقدار زیاد تراشیده می‌شود و دیواره‌ی آن نازک خواهد شد؛ بنابراین این دندان آسیب‌پذیر خواهد شد و نسبت به سرما و گرما به‌شدت تحریک‌پذیر می‌شود. روکش دندان می‌تواند بر روی دندان آسیب‌دیده قرار گیرد و از آن حمایت کند. همچنین کراون بر زیبایی دندان تأثیر می‌گذارد.

کاربرد ایمپلنت دندان چیست؟

همان‌طور که گفته شده، یکی از روش های جایگزینی دندان از دست رفته، ایمپلنت است. ایمپلنت یک پیچ تیتانیومی است که درون استخوان کاشته می‌شود و لثه روی آن بخیه زده می‌شود. با انجام این کار ایمپلنت به شکل یک ریشه‌ی طبیعی عمل می‌کند. بعد از مدتی استخوان به‌دور پیچ ایمپلنت رشد می‌کند و آن را حمایت می‌کند. درصورتی‌که استخوان به‌دور ایمپلنت رشد نکند، لق خواهد زد و شل باقی می‌ماند. در این حالت می‌گوییم که ایمپلنت شکست‌خورده است و باید خارج شود.

بعدازاین که ایمپلنت در جای خود محکم شد، پایه و سپس دندان مصنوعی بر روی آن قرار می‌گیرد و دندان ازدست‌رفته جایگزین می‌شود.

منبع: تفاوت ایمپلنت با تاج دندان نوشته دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران