تعداد بازدید : 86
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۹/۱۸
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۹/۱۸
کاربران آنلاین : 0
ghazalpanah
۱۴۰۱/۹/۱۸ ۱۴:۱۴:۵۳
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۰۱:۱۷:۴۱

بیماری فیستول مقعدی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

(ویرایش)

فیستول مقعدی به عنوان یک تونل عفونی تعریف می‌شود که بین پوست و دهانه عضلانی انتهای مقعد به وجود می‌آید.اگر بیماری فیستول به موقع تشخیص داده نشود یا درمان نشود، عفونت مزمن شده و باعث آبسه‌های مکرر مقعدی می‌شود.

بیماری فیستول مقعدی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

فیستول مقعدی به عنوان یک تونل عفونی تعریف می‌شود که بین پوست و دهانه عضلانی انتهای مقعد به وجود می‌آید.اگر بیماری فیستول به موقع تشخیص داده نشود یا درمان نشود، عفونت مزمن شده و باعث آبسه‌های مکرر مقعدی می‌شود.

اگر بیماری فیستول به موقع تشخیص داده نشود یا درمان نشود، عفونت مزمن شده و باعث آبسه‌های مکرر مقعدی می‌شود. گاهی به دلیل علائم بالینی مشابه مثل خونریزی مقعدی و درد در حین حرکات روده، فیستول مقعدی اغلب با هموروئید اشتباه گرفته می‌شود که در نهایت منجر به استفاده از درمان‌های نامناسب می‌شود.

اگر علائم و نشانه‌های هشداردهنده فیستول مقعدی ظاهر شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید تا امکان تشخیص دقیق و درمان‌های مؤثر در زمان مناسب و قبل از پیشرفت بیماری و بروز عوارض را فراهم کند.

بیماری فیستول چیست؟

فیستول مقعدی اتصال یا تونلی است که بین انتهای روده (کانال مقعد) و پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود. اغلب می تواند به عنوان یک سوراخ کوچک در نزدیکی مقعد شما (جایی که مدفوع بدن از بدن خارج می‌شود) دیده شود.

فیستول با توجه به محل دقیقی که ایجاد می‌شود، انواع مختلفی دارد و به طور کلی می‌توان آن را به دو دسته فیستول ساده و فیستول پیچیده تقسیم کرد:

  • یک تونل ساده که کانال مقعد و پوست اطراف آن را به هم متصل می‌کند
  • تونل‌های پیچیده تر که در جهات مختلف منشعب می شوند
  • برخی از فیستول ها از طریق ماهیچه‌های اسفنکتری که مقعد را احاطه کرده‌اند، می گذرند. این ماهیچه‌ها مقعد را باز و بسته می‌کنند.

فیستول‌ها به ندرت خود به خود بهبود می‌یابند و معمولا جراحی تنها راه درمان آنهاست. با توجه به اینکه فیستول یک بیماری عفونی است، بهتر است در اولین فرصت برای درمان آن اقدام کنید. زیرا با تاخیر در درمان این عارضه و پیشرفت عفونت ممکن است تعداد مسیرهای فیستول بیشتر شود که در اینصورت درمان آن بسیار سخت تر و پیچیده تر خواهد بود.

علائم ظاهری فیستول مقعدی ممکن است به طور گسترده در افراد متفاوت باشد، در حالی که برخی ممکن است علائم متناوب را تجربه کنند. علائم و نشانه‌های رایج فیستول مقعدی عبارتند از:

 

  • ترشحات از دهانه فیستول در پوست اطراف مقعد، که ممکن است آن را به صورت یک سوراخ یا توده احساس کنید و چرک یا خون در آن وجود داشته باشد.
  • درد، ناراحتی و تورم در داخل و اطراف مقعد
  • خارش پوست یا تحریک پوست اطراف مقعد در اثر تخلیه
  • این علائم همیشه به دلیل فیستول مقعدی ایجاد نمی‌شوند، اما اگر آنها تجربه می‌کنید، برای تشخیص علت به پزشک مراجعه کنید.
  • آبسه های مقعدی مکرر که معمولاً با اجابت مزاج باعث درد می شود
  • تب، لرز و احساس خستگی کلی

yun.ir/kg64qc

آنچه خدا داده کاستی نمی پذیرد
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران