تعداد بازدید : 71
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۹/۲۱
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۹/۲۱
کاربران آنلاین : 0
سئو
۱۴۰۱/۹/۲۱ ۱۰:۲۸:۰۵
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۹/۲۷ ۱۳:۵۳:۲۸

علت اصلی سوختن پیکسل‌های صفحه نمایش چیست

(ویرایش)

پیکسل های صفحه نمایش LCD و همچنین LED و OLED به مرور زمان فرسوده می شوند و پدیده سوختن صفحه نمایش رخ می دهد. سوختن پیکسل و صفحه نمایش یک پدیده طبیعی است که در طول زمان رخ می دهد و این نگرانی و یک سوال بسیار مهم را ایجاد می کند: آیا یک صفحه نمایش بعد از چند سال استفاده دچار سوختگی پیکسل می شود؟ کدام فناوری از نظر سوختگی و دوام صفحه نمایش بهتر است؟

در این مقاله می‌خواهیم بحثی مختصر و مفید در مورد سوختن صفحه‌نمایش داشته باشیم و طول عمر نمایشگرهای OLED را با نمایشگرهای LCD قدیمی‌تر و ارزان‌تر مقایسه کنیم.

پیکسل یا صفحه نمایش سوخته چیست

کلمه "سوختن" به این معنی نیست که صفحه نمایش در اثر گرمای شدید یا آتش سوزی ایجاد شده است! سوخته اصطلاح «سوختن صفحه نمایش» یا «سوختن پیکسل» به این معنی است که قسمت یا قسمت‌هایی از صفحه نمایش رنگ‌ها را اشتباه نشان می‌دهد. البته صفحه نمایش طبق معمول کار می کند، اما پیکسل های کوچک مشکل ساز همیشه باقی می مانند و معمولا راه خاصی برای حل مشکل وجود ندارد. لطفاً توجه داشته باشید که مشکلات درایور کارت گرافیک و پردازنده گرافیکی نیز می تواند باعث نقص تصویر شود، اما با نصب درایور صحیح یا تعمیر مشکلات سخت افزاری کارت گرافیک می توان مشکل را برطرف کرد.

چگونه از سوختگی پیکسل جلوگیری کنیم

تاریخچه سوختن صفحه نمایش به دوران نمایشگرهای CRT برمی گردد. با گذشت زمان، اجزای فسفر ایجاد کننده روشنایی روشنایی خود را از دست می دهند و در نتیجه صفحه تاریک می شود. به دلیل ساختار متفاوت، پنل های LCD دیرتر می سوزند.

علامت اصلی سوختگی صفحه نمایش

در صفحه نمایش های ساخته شده با فناوری جدیدی به نام OLED، این مشکل بیشتر از صفحه نمایش های LCD است، اما در طولانی مدت و پس از استفاده طولانی مدت ظاهر می شود. همچنین، مشکل جزئی است و کاربر به راحتی متوجه آن نمی شود، مگر اینکه دقیقاً علائم سوختگی پیکسل را بداند به عنوان مثال، سوختن پیکسل اغلب در قسمت‌هایی از صفحه رخ می‌دهد که همیشه یک رنگ را نشان می‌دهند. به عنوان مثال می توان به بخش دکمه های کنترل اندروید اشاره کرد که شامل دکمه های Home، Back و Menu است.

چرا پیکسل ها سبز یا قرمز را بهتر نشان می دهند؟

دلیل فرسودگی پیکسل ها این است که ساب پیکسل ها (هر پیکسل شامل چندین زیرپیکسل است که هر رنگ را نشان می دهد) از نظر زمان استفاده با هم تفاوت دارند و با گذشت زمان برخی رنگ ها زودتر از بقیه رنگ ها محو می شوند و در نتیجه رنگ های پیکسل به اشتباه نمایش داده می شوند ممکن است Pixel burn-in ظاهر شود. به عنوان یک هاله یا رنگ تیره در قسمت هایی از صفحه نمایش و حتی پیکسل های خاص. اگر همه ساب پیکسل ها به دلایلی آسیب ببینند، پیکسل ها تیره می شوند و به راحتی می توانیم آنها را در پس زمینه سفید ببینیم.

در دراز مدت، نمایشگرهای OLED دارای رنگ سبز یا قرمز خواهند بود زیرا زیرپیکسل آبی سریعتر فرسوده می شود.

قسمت هایی از صفحه که همیشه رنگ خاصی را نمایش می دهند از زیرپیکسل های زیادی مانند قرمز، آبی یا سبز استفاده می کنند، بنابراین زیرپیکسل مورد نظر به سرعت تخریب و تیره می شود. در قسمت های دیگر صفحه، محتوا متفاوت و رنگارنگ است، بنابراین ساب پیکسل ها کمتر می سوزند. یکی از مزایای نوار وضعیت شفاف و نوار ناوبری در اندروید 5 به بعد این است که این دو قسمت همیشه رنگ خاصی را نمایش نمی دهند و پیکسل ها دیرتر می سوزند.

زیرپیکسل‌های آبی و در واقع نور آبی، توسط چشم انسان مبهم‌تر درک می‌شوند، بنابراین در انواع مختلف آرایش‌های ساب پیکسل، ساب پیکسل‌های آبی بزرگ‌تر برای افزایش عمر مفید صفحه نمایش در نظر گرفته می‌شوند. جریان مورد نیاز برای تامین روشنایی یکسان در زیر پیکسل آبی بیشتر است و راه دیگری برای ارائه همان روشنایی وجود دارد. فرسایش این ساب پیکسل بیشتر است زیرا جریان بیشتری مصرف می کند. به همین دلیل است که نمایشگرهای OLED به مرور زمان قرمز یا سبز می شوند.

روش‌های کاهش پیکسل و سوختن نمایشگر

راه حل اول این است که چگونه شرکت هایی مانند ال جی ساب پیکسل های آبی بزرگتر را می گیرند و طراحی می کنند. با این کار حداکثر روشنایی پنل OLED کمتر از نوع LCD خواهد بود، اما عمر مفید آن بیشتر از OLED معمولی خواهد بود.

راه حل زیر در طراحی سیستم عامل و اپلیکیشن ها گنجانده شده و مربوط به توسعه دهندگان اپلیکیشن می باشد. گوگل اصولی را برای کاهش حرارت صفحه نمایش بیان کرده است و سازندگان گوشی نیز راه حل های خاصی دارند. به عنوان مثال، گوگل در سیستم عامل Android Wear مخصوص ساعت های هوشمند، گزینه ای به نام محافظت جدید را در تنظیمات اضافه کرده است تا محتوای صفحه نمایش با گذشت زمان کمی تغییر کند و هماهنگ نباشد. ال جی همچنین راه حل مشابهی را در صفحه نمایش همیشه روشن برای گوشی های جدید خود قرار داده است.

چگونه از سوختن پیکسل ها جلوگیری کنیم؟

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که گاهی قرار گرفتن در معرض و گاهی اوقات کار در دمای بالا که می تواند ناشی از عواملی مانند داغ شدن بیش از حد باتری، تراشه یا استفاده در نور مستقیم خورشید باشد، باعث سوختگی نقاط می شود. راه حل در این مواقع استفاده درست از گوشی است. به عنوان مثال، زمانی که گوشی در حال شارژ است و بدنه به دلیل گرمایش تراشه مرکزی بسیار داغ می شود، بهتر است از انجام بازی های گرافیکی که کار زیادی از پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی و تراشه وای فای می گیرد، خودداری کنید. لطفا در هنگام شارژ شدن گوشی بازی ها و نرم افزارهای سنگین را اجرا نکنید!

برخی از برنامه‌ها در گوگل پلی آپلود می‌شوند و ادعا می‌کنند که پس از اتفاق افتادن پیکسل سوختگی را برطرف می‌کنند، اما در واقعیت، این برنامه‌ها سعی می‌کنند قسمت‌های دیگر صفحه را با رنگ قسمت آسیب‌دیده مطابقت دهند! برخی سعی می کنند با تغییر رنگ های مختلف پیکسل ها را احیا کنند که این ویژگی متفاوت است و ارزش آزمایش را دارد. در صورت سوختن پیکسل صفحه نمایش خود حتما از یک مرکز معتبر برای عیب یابی و تعمیر درخواست کمک کنید. مرکز تعمیرات مانیتور ال جی با داشتن کارشناسان متخصص، بهترین خدمات را در زمینه‌ی عیب یابی و تعمیر به شما مشتریان گرامی ارائه می‌دهد.

قوانین ساده برای کاهش آسیب و سوختگی صفحه نمایش

1- برای افزایش عمر باتری، عمر صفحه نمایش و عمر مفید گوشی، روشنایی صفحه را افزایش ندهید.

2- تنظیمات خاموش شدن خودکار صفحه پس از مدتی عدم فعالیت را بررسی کنید و زمان مورد نیاز برای روشن ماندن صفحه هنگام نمایش یک تصویر کوچک را کاهش دهید.

3- اگر در تنظیمات پوسته گوشی گزینه هایلایت وضعیت و کنترل پنل وجود دارد، این حالت را فعال کنید. اگر این گزینه در دسترس نیست، توصیه می شود سازنده دیگری را نصب کنید.

4- کاغذ دیواری تیره و حتی مشکی خالص را انتخاب کنید! اگر مشکی ترجیح داده نمی شود، هر از چند گاهی کاغذ دیواری را عوض کنید و از رنگ های متنوع تری به خصوص سبز یا قرمز استفاده کنید.

5- در صورت امکان کیبوردهای اندروید و iOS را تیره کنید. تم تیره در همه صفحه‌کلیدها موجود نیست، بنابراین توصیه می‌شود صفحه‌کلیدهایی را نصب کنید که مانند Google Gboard به خوبی کار کنند.

6- در صورت امکان، تم تیره یا سیاه را در برنامه های پرکاربرد، مانند برنامه نقشه در حین رانندگی و مسافرت، یا برنامه مرورگر برای وبگردی یا برنامه های خبرخوان و همچنین بازی هایی که می توانید برنامه اصلی را جایگزین کنید، روشن کنید. یکی دیگر که عملکردهای مشابهی دارد.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران