تعداد بازدید : 76
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۸
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۱۰/۸
کاربران آنلاین : 0
شهلین
۱۴۰۱/۱۰/۸ ۱۲:۱۲:۳۱
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ ۱۷:۴۰:۱۱

سنگ رومیزی چیست و چه کارردی دارد ؟

(ویرایش)

دستگاه سنگ رومیزی ابزاری برقی و کارآمد برای کارهای صنعتی و نیمه صنعتی می باشد و همچنین با این دستگاه می توان هر نوع قطعه ای را در ابعاد و اندازه ها سنگ زنی، شکل دهی و حتی تمیزکاری انجام داد. این دستگاه در صنایع مختلفی که نیاز به فرآیندهای سایشی، پولیش و تمیز کردن دارند استفاده می شود. در ادامه به بررسی کاربرد سنگ رومیزی می پردازیم.

این دستگاه در اندازه ها و قدرت های مختلف با مدل های مختلف از برندهای مختلف در بازار موجود است که هر کدام برای انجام کار خاصی طراحی شده اند. سنگ رومیزی در زمینه تراشکاری، پرداخت و سمباده کاری کاربرد فراوانی دارد و انرژی مورد نیاز موتور آن توسط نیروی برق انجام می شود. با راه اندازی چرخش این موتور با تعداد دور بسیار بالا توسط انواع دیسک هایی که روی آن بسته می شود، می توان از آن برای برش، تراش، پرداخت و پرداخت سطوح استفاده کرد.
کاربرد سنگ رومیزی
سنگ رومیزی ابزاری کاربردی برای استفاده در صنایع مختلف است. بیشترین کاربرد سنگ رومیزی صاف کردن سطح اجسام مختلف است. سنگ زنی یکی از کارهایی است که از زمان های بسیار قدیم برای ساختن سلاح و ابزار اولیه تا به امروز برای انجام کارهای مختلف تولیدی ساده یا پیچیده مانند تیز کردن لبه چاقو یا تولید پیشرفته ترین تلسکوپ ها مورد استفاده قرار می گرفت.

این کار بر کیفیت و دقت ابزارسازی تاثیر می گذارد، امروزه اولویت اول کیفیت تولید است که باعث پیشرفت صنعتی و افزایش صادرات می شود. بنابراین با استفاده از بهترین سنگ رومیزی صنعتی، در عملیات سنگ زنی که معمولا آخرین مرحله کار روی قطعه است، کیفیت سطح کار افزایش می یابد. پرداخت کار نیز با استفاده از دستگاه رومیزی انجام می شود.

بیشترین نوع دستگاه آسیاب موجود در بازار دو طرفه است یعنی دو طرف دستگاه دارای صفحه سنگی است که یک طرف آن سمباده نرم و طرف دیگر آن سنگ زنی است.

ضمناً نمونه های تولیدی برای پرداخت کاری ایجاد شده که یک طرف آن سنگ و طرف دیگر قلم مو و برخی از نمونه ها دارای شلنگ حکاکی می باشند. در صنعت نجاری از سنگ های رومیزی برای تیز کردن تیغه ها و سایر ابزارها نیز استفاده می شود.

استفاده از این دستگاه صنعتی فرآیند پیچیده ای ندارد و با نصب سنگ مخصوص کار و تراش می توان از آن استفاده کرد. از سنگ رومیزی برای ساخت ابزارهای برش و برش فلز، سنگ، سرامیک و کاشی استفاده می شود. چرخ های زاویه دار در سنگ رومیزی صنعتی با تعداد دور بالا در ثانیه باعث برش سریعتر و ظریف کاری بدون آسیب و ترک می شود. سنگ رومیزی صنعتی برای کارهایی مانند سنگ زنی، صاف کردن و برداشتن اجسام یا سطوح متعدد روی یک سطح صاف نیز استفاده می شود. دیسک های سنگ زنی در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام برای فرآیند خاصی مانند پولیش استفاده می شود. این سنگ به دلیل تعداد دورهای پرسرعت و دیسک زیاد آن به سنگ پولیش و پولیش معروف است. همچنین سنگ رومیزی به کمک دیسک های ساخته شده از ماسه نقش خوبی در فرآیند سمباده زدن دارد. بنابراین مهمترین کاربردهای سنگ پیشخوان عبارتند از:

شکل دادن به هر قطعه
انجام فرآیند سنگ زنی و پرداخت
تمیز کردن
برداشتن تراشه های اضافی از سطح قطعه
تیز کردن انواع ابزار برش مانند چاقو، تبر، تیغه برش و ...
اما چه عواملی بر کیفیت این دستگاه تاثیر می گذارد؟

عوامل موثر بر کیفیت سنگ رومیزی
دستگاه های سنگ رومیزی صنعتی در انواع، اندازه ها و نمونه های مختلف طراحی و تولید می شوند. استفاده از سنگ رومیزی به قدرت موتور و برند آن بستگی دارد. برای خرید هر نوع ابزار صنعتی یا خانگی باید به نکاتی توجه کنید تا انتخابی خوب و مناسب داشته باشید. در ادامه به بررسی عوامل موثر در کیفیت دستگاه سنگ رومیزی پرداخته ایم.

قطر سنگ
سنگ های رومیزی قطر سنگ های مختلفی دارند که هر چه قطر آن بیشتر باشد انجام کارهای بزرگتر با آن آسان تر است. پس در زمان خرید دستگاه باید به قطر سنگ و اینکه چه سایزی قطر سنگ را انتخاب کنید، دقت کنید.

سرعت محیطی سنگ
سرعت محیطی سنگ با سرعت برش برابر است. باید بدانید که هر چه سرعت محیطی سنگ بیشتر باشد ممکن است سنگ از محور اصلی خود جدا شده و در نهایت باعث شکسته شدن سنگ و پرتاب شدن آن به محیط شود که خطرناک است. پس در هنگام خرید این دستگاه به سرعت اطراف سنگ دقت کنید و با توجه به نوع کار خود سرعت استاندارد و مجاز را انتخاب کنید.

دقت محورهای ماشین
دقت هر دستگاه با دستگاه دیگر متفاوت است بنابراین باید با توجه به نوع کاربرد و میزان حساسیت دستگاه انتخاب کنید. واضح و بدیهی است که هر چه دقت دستگاه بیشتر باشد، لنگ دستگاه کمتر می شود.

سرعت دستگاه
سرعت دستگاه بر حسب دور بر دقیقه یا RPM محاسبه می شود که در مشخصات دستگاه مشاهده می کنید. سرعت دستگاه سنگ رومیزی به معنای همان تعداد دور سنگ در دقیقه است و هر چه سرعت بیشتر باشد کار سنگ زنی سریعتر انجام می شود.

اندازه دیسک
اکثر سنگ های رومیزی در صنعت دارای دیسک یا اندازه چرخ 15 یا 20 سانتی متری هستند. دیسک های 15 سانتی متری برای کار با سرعت معمولی کار سنگینی است که کارگاه های نیمه صنعتی از این دستگاه سایز دیسک استفاده می کنند. اکثر کاربران حرفه ای از دیسک های 20 سانتی متری استفاده می کنند زیرا برای کارهای سنگین کاربرد بیشتری دارند و نصب چرخ های سنگ زنی روی آن ها راحت تر است. بنابراین بهتر است اندازه دیسک را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

 قدرت موتور
قسمت اصلی هر نوع دستگاه قدرت موتور است که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد. قدرت موتور نیز بر حسب وات محاسبه می شود و می توانید آن را در مشخصات هر دستگاه بخوانید. کارایی میز به موتور آن بستگی دارد.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هر چه قدرت دستگاه آسیاب بیشتر باشد، کارایی دستگاه بهتر است، زیرا سرعت سنگ میز در حین کار کاهش نمی یابد و قدرت آن کاهش نمی یابد، بنابراین دستگاه از ابتدا تا انتهای کار خود با همین قدرت کار کنید. و قدرت اول ادامه دارد. برخی از دستگاه ها در زمان کارکرد موتور گرم می شوند زیرا قدرت موتور کم است و دستگاه باید مدت زمان کوتاهی استراحت کند و در نهایت این گرمایش طولانی مدت عمر دستگاه را کاهش می دهد.

برو کار کن نگو چیست کار
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران