تعداد بازدید : 81
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
کاربران آنلاین : 0
ghazalpanah
۱۴۰۱/۱۰/۱۶ ۱۶:۰۸:۵۶
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۰۱:۱۷:۴۱

چگونه تشخیص دهیم بواسیر داریم یا نه؟

(ویرایش)

picture

در میانسالی، هموروئید اغلب به یک شکایت دائمی تبدیل می‌شود. تا سن 50 سالگی، حدود نیمی از جمعیت یک یا چند مورد از علائم کلاسیک را تجربه کرده‌اند که شامل درد مقعدی، خارش، خونریزی و احتمالاً افتادگی (بواسیر که از کانال مقعد بیرون زده است).

اگرچه هموروئید خطرناک نیست، اما می‌تواند یک بیماری عود کننده و دردناک باشد. خوشبختانه، کارهای زیادی می‌توانیم در مورد هموروئید انجام دهیم. بواسیر زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی در داخل و اطراف مقعد و پایین رکتوم متورم و تحریک می‌شوند. علت این اتفاق ایجاد فشار اضافی روی این سیاهرگ‌ها است. هموروئید می‌تواند در داخل مقعد (داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد (خارجی) باشد.

افرادی که به بواسیر داخلی مبتلا می‌شوند معمولا دیرتر متوجه این بیماری می‌شوند، زیرا بواسیر داخلی در مراحل ابتدایی علامت خاصی ندارد و شاید مواجهه با خونریزی مقعدی از شاخص‌ترین نشانه‌های این نوع هموروئید باشد.

اما در مقابل می‌توان به بواسیر خارجی اشاره کرد که علائم آن معمولا آزاردهنده است و بیمار زودتر متوجه آن می‌شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به بواسیر هستند؟

بیماری هموروئید در بچه‌ها شایع نیست و ابتلا به آن معمولا در بزرگسالی اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین دلایلی که می‌تواند فشار زیادی در مقعد ایجاد کند و منجر به ایجاد بواسیر شود به شرح زیر است:

  • بارداری
  • نشستن طولانی مدت روی توالت
  • اضافه وزن و چاقی
  • رابطه مقعدی
  • انجام دادن کارهایی که باعث ایجاد فشار زیاد در در مقعد می‌شود، مانند بلند کردن اجسام سنگین
  • سابقه خانوادگی
  • یبوست یا اسهال طولانی مدت یا مزمن
  • سن بالا

دکتر متخصص هموروئید چه کسی است؟

قطعا داشتن بورد تخصصی جراحی در یکی از حوزه های زیر از مهم ترین فاکتورها برای انتخاب پزشک یا دکتر متخصص هموروئید شناخته می شود که باید در نظر بگیرید:

  • جراح عمومی
  • جراح متخصص گوارش

برای درمان بیماری بواسیر انتخاب بهترین پزشک متخصص در زمینه‌ تشخیص و درمان انواع هموروئید فوق العاده با اهمیت است و در روند درمان بیماری شما می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. انتخاب پزشک نادرست یعنی طولانی شدن روند درمان و به وجود آمدن مشکلات جدیدتر.

دکتر بواسیر که آگاهی و اطلاعات کافی را در زمینه تشخیص و شناخت انواع بیماری های مقعدی از جمله هموروئید دارد و با بهترین و به روز ترین روش‌های درمان آنها آشناست و سوابق درمانی موفقی در این زمینه دارد می‌تواند از بهترین گزینه ها برای مراجعه شما باشد.

clinicdarman.com

بواسیر چگونه تشخیص داده می شود؟

وجود خون در مدفوع می‌تواند نشانه‌ای از سایر اختلالات گوارشی مانند سرطان روده بزرگ باشد. مهم است که برای معاینه کامل به پزشک خود مراجعه کنید. برای مشاهده اینکه آیا هموروئید دارید یا خیر، پزشک ممکن است چندین آزمایش انجام دهد:

معاینه فیزیکی: این کار برای بررسی مقعد و راست روده و بررسی رگ‌های خونی متورم که نشانه هموروئید هستند انجام می‌شود. بواسیر خارجی معمولا به راحتی با معاینه فیزیکی قابل تشخیص است.

معاینه دیجیتال رکتوم (DRE): پزشک شما یک انگشت دستکش‌دار و چرب شده (روغن‌کاری شده) را وارد رکتوم شما می‌کند تا هرگونه مشکلی را بررسی کند.

معاینه با انگشت برای تشخیص

آنوسکوپی: یک لوله توخالی و منعطف همراه با نور در مقعد شما قرار می‌گیرد تا داخل مقعد برای احتمال وجود بواسیر داخلی بررسی شود.

پروکتوسکوپی: این روش هم مشابه آنوسکوپی است، اما پزشک می‌تواند کانال رکتوم را هم بطور کامل بررسی کند.

سیگموئیدوسکوپی: به کمک این روش می‌توان بخشی از روده بزرگ شما را بررسی کرد. سیگموئیدوسکوپی به تشخیص علت اسهال، درد شکم، یبوست، رشد غیرطبیعی و خونریزی کمک می‌کند.

یک لوله کوتاه، منعطف و روشن (سیگموئیدوسکوپ) از طریق رکتوم وارد روده شما می‌شود. این لوله هوا را به روده شما می‌دمد تا آن را متورم کند. این باعث می شود که داخل آن راحت تر دیده شود. در صورت نیاز می‌توان نمونه بافتی (بیوپسی) گرفت.

کولونوسکوپی: این آزمایش طول کامل روده بزرگ شما را بررسی می‌کند. از این روش برای بررسی هرگونه رشد غیر طبیعی، بافت قرمز یا متورم، زخم (زخم)، یا خونریزی استفاده می‌شود. یک لوله بلند، منعطف و نورانی به نام کولونوسکوپ در رکتوم شما قرار داده می‌شود تا پزشک بتواند پوشش روده بزرگ شما را ببیند و نمونه‌ای از بافت (بیوپسی) برای آزمایش آن خارج کند.

 

روش‌های درمان هموروئید

برخی از هموروئیدها را نمی‌توان تنها با درمان‌های محافظه کارانه کنترل کرد، چه به دلیل تداوم علائم یا بیرون زدگی هموروئید داخلی یا پیشرفت بیش از حد بیماری.

خوشبختانه، تعدادی از درمان‌های کم تهاجمی هموروئید در دسترس هستند که نسبت به عمل جراحی سنتی (هموروئیدکتومی) درد کمتری دارند و امکان بهبودی سریع‌تری را فراهم می‌کنند. این روش‌ها معمولاً در مطب جراح یا به صورت جراحی سرپایی در بیمارستان انجام می‌شود.

درمان هموروئید

آنچه خدا داده کاستی نمی پذیرد
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران