تعداد بازدید : 75
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۳
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۱۲/۳
کاربران آنلاین : 0
A00029
۱۴۰۱/۱۲/۳ ۱۴:۰۹:۰۷
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۳/۲۹ ۱۰:۲۰:۵۷

ریدایرکت چیست؛ 4 نوع پراستفاده آن را بشناسید!

(ویرایش)

زمانی که بخواهید اقدام به جابجایی سایت از یک آدرس به یک آدرس دیگر کنید به اصطلاح اقدام به ریدایرکت می کنید. به طور کلی در تعریف "ریدایرکت چیست" می توان گفت جابجایی سایت برای اطلاع بازدیدکنندگان، دیده شدن در جستجوی گوگل و کمک به سئو سایت است. در این مقاله به شما خواهیم گفت "ریدایرکت چیست" و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

ریدایرکت چیست؟

همانطور که می دانید آدرس وبسایت ها دارای URL است، گاهی به هر دلیلی تصمیم به جابجایی آدرس وبسایت دارید. در این شرایط شما باید بدانید ریدایرکت چیست. زمانی که از ریدایرکت استفاده می شود در واقع هدف جابجایی از یک URL  به یک آدرس دیگر است. این اقدام با عنوان تغییر مسیر یا ریدایرکت شناخته می شود. زمانی که شما از تغییر مسیر استفاده کنید به صورت خودکار کاربر از آدرس قبلی به آدرس جدید منتقل می شود.

از مزیت های ریدایرکت کردن ممانعت از سردرگمی کاربران و نیز بهینه ماندن تولید محتوا سایت است. زمانی که برای جابجایی آدرس سایت اقدام می کنید باید همه مواردی که به بهبود جستجوی سایت و نیز تبلیغات در گوگل را در نظر بگیرید. در واقع هدف اصلی از این جابجایی ها بهبود سئوی سایت است. اما در نظر بگیرید باید همه موارد را برای گم نشدن  سایت از دامنه جستجوی سایت لحاظ کنید. چرا که در صورت غفلت از این موضوع ممکن است کاربران خود را از دست دهید. برای پیشگیری از این موضوع می توانید از شگردهایی مانند استفاده از بسترهای موجود استفاده کنید. به طور مثال در صورتی که در بستر وردپرس وبسایت خود را راه اندازی کرده اید، سئو وردپرس را در محتواهای سایت مدنظر قرار دهید.

تمام نکاتی که لازم است برای سئو سایت مدنظر قرار دهید عبارت است از کلیدواژه ها، لحاظ کردن سئوی داخلی، سئوی خارجی، کلید واژه های مرتبط و... .

شاید برای شما سوال باشد که سئو خارجی چیست. به طور خلاصه می توان گفت سئوی خارجی عبارت است از  مجموع اقداماتی که برای دیده شدن سایت اما در فضایی بیرون از وب سایت مثل شبکه های اجتماعی و دیگر وبسایت ها صورت می گیرد. این اقدامات در نهایت بر بهبود نتایج موتورهای جستجو کمک می کند.

یکی دیگر از مواردی که باید با آن آشنا شوید دانستن اینکه cannibalization چیست. وبسایت هایی که هدف آن ها فروش محصول است کنیبالیزیشن را مورد توجه قرار می دهند. چرا که فروش برخی محصولات باعث دیده نشدن برخی محصولات دیگر می شود. در این صورت محصول دچار هم نوع خواری یا کنیبالیزیشن می شود. این موضوع زمانی رخ می دهد که از کلمات مشابهی در سئوی محتوای تولید شده استفاده می شود.

4 نوع پر استفاده آن کدامند؟

از انواع مختلفی از ریدایرکت برای وبسایت ها استفاده می شود که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مورد اول: 301 دائمی

این نوع از ریدایرکت برای تغییر جابجایی دائمی آدرس وب سایت استفاده می شود. گاهی نیز برای وبسایت های حذف شده مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود می توانید محتوای مشابه را در وبسایت های دیگر پیدا کنید.

در این حالت موتورهای جستجو  آدرس جدید را در صورت جابجایی سایت به فهرست جستجوهای کاربران در گوگل استفاده می کند. علاوه بر اینکه هر ارتباط و پیوندی در وب سایت جدید اشاره ای به آدرس قبلی داشته باشد در رتبه بندی سایت جدید لحاظ می شود.

مورد دوم: 302 موقت

از این ریدایرکت برای جابجایی موقت سایت ها استفاده می شود. یعنی برخی سایت ها به شکل موقت از یک آدرس جدید استفاده می کنند. این جابجایی موقت به بهبود سئوی سایت و جستجوی آن توسط کاربران کمک می کند.

مورد سوم: 307 موقت 

این نوع ریدایرکت نشان دهنده تغییر مسیر موقت آدرس است که روش و بدنه درخواست اصلی برای انجام تغییر مسیر مجددا استفاده می شود.

مورد چهارم:  308

از این نوع استفاده کمتری در مقایسه با دو مورد قبلی می شود. این ریدایرکت برای استفاده دائمی از آدرس جدید است و قرار نیست از آدرس قبل استفاده شود. در واقع کاربران بناست تنها آدرس جدید را مورد استفاده قرار دهند.

در نظر داشته باشید که مرورگرها تغییر مسیرهای 308 را در حافظه پنهان ذخیره می کنند.

نتیجه گیری

یکی از مهمترین اقداماتی که برای بهبود نتایج جستجو می توان برای وبسایت انجام داد، ریدایرکت کردن آن است. یعنی با ایجاد صفحات داخلی یا تغییر آدرس مخاطب را برای پیدا کردن محتوای مورد نیاز با خود همراه کنید. این موضوع تا حد زیادی می تواند بر بهبود جستجوی سایت در موتورهای جستجو تاثیر مثبت داشته باشد. البته اگر همه نکات مورد نظر را به درستی لحاظ کنید. در این صورت ریدایرکت کردن برای وبسایت شما بسیار موثر خواهد بود.

این اقدام مزیت هایی برای سایت دارد که مهمترین آن ها عبارت است از:

  • کمک به سئوی سایت و بهبود جستجو
  • پیشگیری از بروز افزایش بونس ریت سایت و خطای 404

 اما در شرایطی نیز نباید سایت را ریدایرکت کرد. شاید برای شما سوال باشد چرا؟

از آنجا که با انتقال سایت ممکن است کاربران آدرس شما را گم کنند از همین رو ممکن است بسیاری از مشتریان و کاربران وفادار خود را از دست بدهید. از همین رو گوگل نیز توصیه می کند تا حد امکان از جابجایی آدرس سایت استفاده نکنید. بلکه تلاش خود را بر بهبود متوا و لینک های مفید سایت متمرکز کنید.

شاید جالب باشد که بدانید شما می توانید زنجیره ای طولانی را برای انتقال سایت خود به کار بگیرید. ایجاد صفحات داخلی متعدد کمک می کند که موتورهای جستجویی مانند گوگل شما را در رتبه های مناسب جستجوی کاربران قرار دهد. مشروط بر اینکه کاربران تنها از یک مسیر انتقال مستقیم برای تغییر آدرس استفاده کنند.

در صورتی که سئوی سایت شما مناسب است بهترین کار عدم استفاده از ریدایرکت است چرا که ممکن است این کار نه تنها فایده ای برای سئو نداشته باشد، بلکه باعث سردرگمی کاربران سایت شود. با این وجود استفاده از ریدایرکت 301 شاید گزینه مناسبی برای وب سایت فروشگاهی یا شرکتی شما باشد.

 

منابع

https://yoast.com/what-is-a-redirect

 https://en.wikipedia.org/wiki/URL_redirection

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران