تعداد بازدید : 64
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۳/۲۵
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۲/۳/۲۵
کاربران آنلاین : 0
dralijafari
۱۴۰۲/۳/۲۵ ۰۹:۲۲:۳۳
آخرین حضور: ۱۴۰۳/۱/۳۰ ۰۹:۴۰:۳۷

دلایل جراحی اندوسکوپی هیپوفیز

(ویرایش)

 

جراحی آندوسکوپی هیپوفیز برای حذف انواع خاصی از تومورهایی که در غده هیپوفیز شروع به رشد می کنند انجام می شود:

  • تومورهای ترشح کننده هورمون این توده ها پیام رسان های شیمیایی ترشح می کنند که از طریق خون حرکت می کنند.
  • تومورهای غیر هورمونی این توده‌ها (که آدنوم‌های غیر عملکردی نیز نامیده می‌شوند) با جراحی برداشته می‌شوند، زیرا با افزایش اندازه ممکن است با فشرده‌سازی عصب بینایی باعث سردرد و اختلالات بینایی شوند.
  • تومورهای سرطانی این توده ها ممکن است با ترکیبی از جراحی، داروهای سرطان و درمان با اشعه ایکس درمان شوند.

قبل از جراحی اندوسکوپی هیپوفیز

برای ارزیابی قبل از جراحی باید به متخصص غدد مراجعه کنید. غدد درون ریز متخصصان پزشکی هستند که با غدد و هورمون ها سروکار دارند. همچنین قبل از جراحی بینایی خود را بررسی خواهید کرد. ممکن است نیاز به برخی اصلاحات هورمونی وجود داشته باشد که قبل از اینکه بتوانیم شما را برای جراحی مناسب بدانیم، باید انجام شود. برای ارتباط با بهترین جراح تومور نخاعی در تهران اینجا کلیک کنید

بی حس کننده:

جراحی آندوسکوپی هیپوفیز معمولاً با بیهوشی عمومی انجام می شود، بنابراین از شما خواسته می شود که بعد از نیمه شب شب قبل از عمل، خوردن و آشامیدن را متوقف کنید. ممکن است لازم باشد مصرف برخی از داروهایی که ممکن است باعث افزایش خونریزی در حین جراحی شوند را متوقف کنید. قبل از جراحی بدون اطلاع پزشک از داروهای بدون نسخه استفاده نکنید. ممکن است چندین آزمایش خون، آزمایش ریتم قلب و اشعه ایکس قفسه سینه انجام دهید. همه اینها قبل از جراحی بررسی می شود و باید توسط دکتری که بیهوشی می دهد معاینه شوید.

روش

این روش برای برداشتن تومور هیپوفیز در غده هیپوفیز انجام می شود. تومور با کار از طریق بینی می رسد.

برای شناسایی دقیق تومور از یک سیستم هدایت کامپیوتری و یک آندوسکوپ برای کمک به جراحی استفاده می شود. قبلاً این تومورها با استفاده از میکروسکوپ برداشته می شدند.

با کار از طریق یک سوراخ بینی، سوراخی در پشت بینی به داخل سینوس اسفنوئید، از طریق لایه ای از استخوان بین سینوس اسفنوئید و غده هیپوفیز ایجاد می شود تا به تومور دسترسی پیدا کند.

به اندازه ای که انجام این کار ایمن باشد، تومور برداشته می شود.

برای کمک به پر کردن سوراخ تومور ممکن است لازم باشد که تکه های کوچک چربی و سایر بافت ها را از طریق یک برش کوچک در ران یا روی شکم خارج کنید.

ممکن است از چسب دستمال کاغذی برای محکم کردن آنها در محل استفاده شود. این به جلوگیری از نشت مایع مغزی (مغزی نخاعی) کمک می کند.

بریدگی پا/شکم شما با بخیه بسته می شود و بینی با مواد اسفنجی بسته می شود.

آندوسکوپی-هیپوفیز

خطرات رویه

خطرات رایج عبارتند از:

  • رینوره CSF یا نشت CSF از مغز می تواند بعد از عمل از طریق بینی رخ دهد. این ممکن است نیاز به جراحی بیشتری داشته باشد. گاهی اوقات برای کاهش فشار مایع درون مغز نیاز به وارد کردن مجرای تخلیه نخاعی وجود دارد. در طول دوره ای که زهکشی وارد می شود، شما به تخت در یک موقعیت تقریبا صاف محدود خواهید شد.
  • عفونت/ مننژیت این ممکن است به آنتی بیوتیک و درمان بیشتر نیاز داشته باشد.
  • آسیب به قسمت های طبیعی غده هیپوفیز. آسیب به نواحی هیپوفیز که هورمون‌ها را ترشح می‌کنند ممکن است نیاز به جایگزینی هورمون بعد از جراحی داشته باشد.
  • دیابت بی مزه. آسیب به بخشی از غده هیپوفیز که به کنترل ادرار کمک می کند ممکن است منجر به تکرر ادرار و تشنگی شود.
  • خون ریزی. در صورت بروز خونریزی ممکن است نیاز به بازگشت به اتاق عمل برای جراحی بیشتر باشد. اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس یا ایسکوور) یا دی پیریدامول (پرسانتین یا آسانتین) استفاده کرده باشید، خونریزی شایع تر است.
  • آسیب بینایی یا نابینایی. این ممکن است قبل از جراحی وجود داشته باشد و ممکن است بهبود نیابد. این به دلیل نزدیکی اعصاب بینایی در بالای غده هیپوفیز است.

خطرات غیر معمول عبارتند از:

  • حمله قلبی به دلیل فشار بر قلب.
  • سکته مغزی یا عوارضی مانند سکته ممکن است رخ دهد که می تواند باعث ضعف در صورت، بازوها و پاها شود. این می تواند موقت یا دائمی باشد.
  • نواحی کوچک ریه ممکن است فرو بریزد و خطر عفونت قفسه سینه را افزایش دهد. این ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک و فیزیوتراپی داشته باشد.
  • افزایش خطر عفونت زخم، عفونت قفسه سینه، عوارض قلبی و ریوی و ترومبوز در افراد چاق.
  • لخته شدن در پا (ترومبوز ورید عمقی یا DVT) همراه با درد و تورم. به ندرت ممکن است بخشی از این لخته بشکند و به ریه برود.

خطرات نادر عبارتند از:

  • مرگ در اثر این روش بسیار نادر است.
https://dralijafari.com/
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران