تعداد بازدید : 69
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۳/۲۵
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۲/۳/۲۵
کاربران آنلاین : 0
دکتر فرزانه
۱۴۰۲/۳/۲۵ ۱۲:۳۱:۱۴
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۷/۴ ۱۲:۵۲:۲۵

سیگار کشیدن و بهداشت دهان و دندان

(ویرایش)

سیگار منجر به مشکلات دندانی می شود، از جمله:

  • بوی بد دهان
  • تغییر رنگ دندان
  • التهاب منافذ غدد بزاقی روی سقف دهان
  • افزایش تجمع پلاک و  جرم روی دندانها
  • افزایش از دست دادن استخوان در فک
  • افزایش خطر لکوپلاکیا، لکه های سفید داخل  دهان
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه، یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان
  • تاخیر در روند بهبودی پس از کشیدن دندان، درمان پریودنتال یا جراحی دهان
  • میزان موفقیت کمتر در روش های ایمپلنت دنددان
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان

 

برای ارتباط با بهترین دکتر ایمپلنت دندان در تهران اینجا کلیک کنید

سیگار چگونه منجر به بیماری لثه می شود؟

 استعمال دخانیات و سایر فرآورده‌های تنباکو می‌تواند با تأثیر گذاشتن بر چسبندگی استخوان و بافت نرم به دندانها منجر به بیماری لثه شود . به طور خاص تر، به نظر می رسد که سیگار کشیدن  با عملکرد طبیعی سلول های بافت لثه تداخل دارد. این تداخل افراد سیگاری را مستعد ابتلا به عفونت‌هایی مانند بیماری پریودنتال می‌کند و همچنین به نظر می‌رسد جریان خون در لثه‌ها را مختل می‌کند - که ممکن است بر بهبود زخم تأثیر بگذارد.

 

آیا کشیدن پیپ و سیگار باعث مشکلات دندانی می شود؟

بله، مانند سیگار، پیپ و  سیگار برگ نیز منجر به مشکلات سلامت دهان و دندان می شوند. بر اساس نتایج یک مطالعه طولانی 23 ساله که در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر شده است ، سیگاری‌های سیگار از دست دادن دندان و از دست دادن استخوان آلوئولی ( از دست استخوان در استخوان فک که دندان‌ها را محکم می‌کند) با نرخ‌هایی برابر با افراد سیگاری تجربه می‌کنند. سیگاری‌های پیپ نیز مانند سیگاری‌ها خطر از دست دادن دندان را دارند. فراتر از این خطرات، سیگاری‌های پیپ و سیگار همچنان در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های دهان و حلق (گلو) هستند - حتی اگر استنشاق نکنند - و سایر عواقب دهانی - بوی بد دهان، دندان‌های لکه‌دار و افزایش خطر پریودنتال (لثه) ) بیماری.

 

آیا محصولات تنباکوی بدون دود ایمن تر هستند؟

خیر. مانند سیگار و سیگار، محصولات تنباکوی بدون دود (مثلاً تنباکوی انفیه و جویدن) حاوی حداقل 28 ماده شیمیایی هستند که نشان داده شده است خطر ابتلا به سرطان دهان و سرطان  گلو و  مری را افزایش می‌دهند . در واقع، جویدن تنباکو حاوی سطوح بالاتری از نیکوتین نسبت به سیگار است که ترک آن را دشوارتر از سیگار می کند. و یک قوطی انفیه بیشتر از بیش از 60 نخ سیگار نیکوتین می دهد.

تنباکوی بدون دود می تواند بافت لثه شما را تحریک کرده و باعث عقب نشینی یا کنده شدن آن از دندان ها شود. هنگامی که بافت لثه عقب می نشیند، ریشه دندان های شما آشکار می شود و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. ریشه‌های در معرض نیز حساسیت بیشتری نسبت به گرما و سرما یا سایر محرک‌ها دارند و باعث ناراحتی در خوردن و آشامیدن می‌شوند.

علاوه بر این، قندها که اغلب برای افزایش طعم تنباکوی بدون دود اضافه می شوند، می توانند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند. یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا نشان داد که جویدن تنباکو چهار برابر بیشتر از افراد غیرمصرف کننده در معرض پوسیدگی دندان است.

تنباکوی بدون دود نیز معمولاً حاوی شن و ماسه است که می تواند دندان های شما را فرسوده کند.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران