تعداد بازدید : 60
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۴/۲۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۲/۴/۲۶
کاربران آنلاین : 0
dralijafari
۱۴۰۲/۴/۲۶ ۰۹:۵۳:۵۰
آخرین حضور: ۱۴۰۳/۱/۳۰ ۰۹:۴۰:۳۷

قبل از عمل گاما نایف چه اتفاقی می افتد؟

(ویرایش)

 

بررسی پزشکی

  • جراح مغز و اعصاب شما سابقه پزشکی شما را جمع آوری می کند و یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد. ممکن است تحت آزمایش های اضافی قرار بگیرید.
  • اگر یکی از موارد زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید: ضربان ساز قلب، گیره آنوریسم (مغزی)، پمپ دارویی کاشته شده، محرک عصبی کاشته شده، ایمپلنت های فلزی، فلز ناشی از ضربه، کاشت حلزون، سخت افزار تثبیت کننده ستون فقرات، بیماری شدید ریوی، ریفلاکس مری یا نمی توانید به مدت 30 تا 60 دقیقه روی پشت خود دراز بکشید.
  • اگر به هر دارو، لاتکس، نوار چسب، رنگ های کنتراست، ید یا بی حس کننده های عمومی یا موضعی حساسیت دارید یا به آن حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

خوردن، نوشیدن، دارو

  • بعد از نیمه شب شب قبل از عمل چیزی نخورید یا ننوشید (فقط برای روش های AVM).
  • داروهای صبحگاهی خود را با جرعه جرعه آب صبح روز درمان میل کنید تمام داروهای تجویز شده و بدون نسخه از جمله داروهای استنشاقی را با خود همراه داشته باشید.
  • برای ارتباط با بهترین جراح تومور مغزی در تهران اینجا کلیک کنید

آماده سازی مو، لباس

  • شب قبل از عمل گاما نایف پوست سر خود را بشویید. موهایتان را گشاد بپوشید. از گیره، سنجاق یا باند استفاده نکنید. سرت تراشیده نمی شود.
  • در روز عمل، کفش های لغزنده بپوشید. شلوار راحت، شلوار، دامن یا شورت؛ و یک پیراهن جلو دکمه دار یا زیپ دار با آستین های گشاد یا کوتاه. پیراهنی را که باید بالای سر خود بپوشید/درآورید نپوشید.

راننده

  • یکی از اعضای خانواده یا دوست باید شما را در روز عمل بیاورد و بعد از درمان شما را به خانه برساند. آنها لزوماً نیازی به ماندن در طول عمل ندارند.

جراحی گاما نایف چگونه انجام می شود؟

درمان گاما نایف شامل چندین مرحله است.

اگر سیستم Gamma Knife از یک قاب سر سفت خارجی استفاده کند یا از یک ماسک بدون فریم استفاده کند، مراحل اولیه متفاوت است. در صورت استفاده از قاب سر:

  • ابتدا یک قاب سر جعبه ای شکل روی سر شما قرار می گیرد. فریم سر از آلومینیوم ساخته شده و وزن آن کمتر از دو پوند است. قاب سر به عنوان یک "قاب مرجع" در برنامه ریزی درمان شما عمل می کند و در تراز نگه داشتن هدف در طول درمان دقیق ضروری است. جراح مغز و اعصاب شما قاب را قرار می دهد.
  • شما چهار تزریق بی حس کننده موضعی دریافت خواهید کرد، یکی در هر طرف پیشانی و دو تزریق در پشت سر. اینها قسمت هایی هستند که پین ​​های مخصوصی برای چسباندن قاب سر به جمجمه شما قرار می گیرند. ممکن است با سفت شدن پین ها فشاری احساس کنید، اما معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد. پس از قرار گرفتن قاب سر، یک پرتودرمانگر اندازه‌گیری سر شما را انجام می‌دهد. به طور معمول یک اسکن تصویربرداری، مانند سی تی اسکن یا اسکن MRI با قاب سر در جای خود انجام می شود. این اندازه گیری ها و اسکن ها برای برنامه ریزی درمان شما استفاده می شود.

سیستم های گاما نایف بدون قاب از ماسک ترموپلاستیک استفاده می کنند که روی صورت شما قرار می گیرد. سپس ماسک روی یک قاب موجود روی میز Gamma Knife محکم می شود. سر شما کاملاً ثابت نگه داشته شده است.

این مراحل باقی مانده برای هر دو سیستم مبتنی بر فریم و بدون فریم یکسان است.

  • ممکن است یک خط IV در بازوی شما وارد شود. این اجازه می دهد تا ماده حاجب (نوعی رنگ) برای توموگرافی کامپیوتری (CT) و/یا اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) شما تحویل داده شود. این اسکن ها و رنگ ها محل دقیق، اندازه و شکل تومور یا ضایعه ای که باید درمان شود را تعیین می کند. اسکن معمولاً حدود 30 دقیقه طول می کشد تا کامل شود.
  • خط IV همچنین می تواند برای ارائه مقدار کمی آرامبخش برای کمک به آرامش (در صورت نیاز) استفاده شود. اکثر بیماران در طول عمل بیدار هستند اما تحت آرامبخشی سبک هستند. در شرایط خاصی (معمولاً کودکان) از بیهوشی عمومی استفاده می شود.
  • بر اساس نتایج اسکن‌ها و سایر اطلاعات، جراح مغز و اعصاب، انکولوژیست پرتودرمانی و سایر اعضای تیم درمان شما را روی رایانه برنامه‌ریزی می‌کنند. آنها ناحیه(های) مورد درمان، دوز تابش و نحوه هدف قرار دادن ضایعه را برای بهترین نتایج تعیین خواهند کرد. در این مدت می توانید با خانواده یا دوستان خود در اتاق خود بمانید. برنامه ریزی کنید که چندین ساعت تا 12 ساعت را در مرکز درمان بگذرانید. تیم درمانی شما بر اساس شرایط منحصر به فرد شما تخمین دقیق تری به شما می دهد.
  • بعد، درمان شما شروع می شود. قاب سر یا ماسک بدون فریم شما به چارچوب میز گاما نایفی که روی آن دراز کشیده اید محکم می شود تا سرتان در طول درمان حرکت نکند. میز گاما نایف به آرامی وارد دستگاه گاما نایف می شود که تابش را ارسال می کند. تیم درمان در حین دریافت درمان بلافاصله در خارج از اتاق حضور خواهند داشت، اما شما دائماً توسط دوربین ها تحت نظر و نظارت خواهید بود. یک میکروفون در نزدیکی سر شما وجود دارد تا بتوانید در طول درمان به راحتی با کارکنان صحبت کنید.
  • اکثر درمان ها 30 دقیقه تا سه ساعت (برای خود درمان)، بسته به اندازه، شکل و محل ضایعه و تعداد دوزهای اشعه طول می کشد.
  • پس از درمان، میز از دستگاه خارج می شود و کارکنان وارد اتاق می شوند. قاب سر / ماسک و IV شما برداشته شده است.

بسته به نوع و اندازه تومور یا ضایعه، ممکن است به بیش از یک جلسه درمانی نیاز باشد. جراح مغز و اعصاب و/یا انکولوژیست رادیویی شما برنامه درمانی شما را با شما بررسی خواهند کرد.

https://dralijafari.com/
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران