تعداد بازدید : 71
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۵/۲۲
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۲/۵/۲۲
کاربران آنلاین : 0
vian1400
۱۴۰۲/۵/۲۲ ۱۰:۱۳:۴۶
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ۱۴:۴۳:۱۰

آناتومی Introitus چیست؟

(ویرایش)

 

Introitus دهانه کانال واژن است. این یک کانال عضلانی است که از قسمت بیرونی اندام تناسلی زن تا دهانه رحم (انتهای پایین رحم) امتداد دارد. اینترویتوس در پشت فرج (آل تناسلی خارجی زن) قرار دارد. فرج دارای چین های داخلی و خارجی پوست گوشتی است. چین های داخلی پوست به نام لب های کوچک و چین های بیرونی پوست به نام لب های بزرگ شناخته می شوند. بنابراین موقعیت introitus بین لب های کوچک و درست زیر دهانه مجرای ادرار و کلیتوریس است. قبل از اولین دخول یا آمیزش جنسی، داخل رحم توسط یک غلاف نازک و سفت از بافت به نام پرده بکارت پوشیده شده است. پرده بکارت دست نخورده معمولاً به شکل نیمه ماه است و تنها بخشی از دهانه واژن را می پوشاند تا خون قاعدگی از بدن خارج شود.

کدام شرایط باعث باریک شدن انترویتوس می شود؟

تنگی واژن شرایطی است که باعث بسته شدن، باریک شدن یا از دست دادن انعطاف پذیری داخل و دهانه واژن می شود. معمولاً به دلیل جراحی واژن، به عنوان یک عارضه جانبی پرتودرمانی، و گاهی به دلیل تغییرات هورمونی در طول عمر رخ می دهد. باعث ایجاد بافت اسکار، خشکی واژن و از دست دادن تحرک بافت واژن می شود.

علت باریک بودن اینترویتوس چیست؟

علل باریک شدن داخل رحم از یک زن به زن دیگر متفاوت است. علل شایع به شرح زیر است:

  • اپیزیوتومی - بریدگی کوچک در دهانه واژن که توسط پزشک در هنگام زایمان ایجاد می شود، اپیزیوتومی نامیده می شود. در صورتی انجام می شود که مجرای زایمان به اندازه کافی بزرگ نباشد تا نوزاد را از طریق واژینال به دنیا بیاورد. اپیزیوتومی می‌تواند منجر به تغییر در شکل واژن یا بافت‌های اسکار و در نتیجه تنگی واژن شود.

  • پرتو درمانی - پرتودرمانی یک درمان استاندارد برای سرطان است. این به کشتن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد سلول های سرطانی جدید کمک می کند. اگرچه پرتودرمانی برای بقا بسیار مهم است، اما می تواند عوارض جانبی زیادی مانند تنگی واژن، مقاربت جنسی دردناک و غیره ایجاد کند.

  • جراحی ترمیمی واژن - این روش برای ایجاد واژن مصنوعی پس از واژینکتومی (برداشتن واژن) انجام می شود. این جراحی همچنین می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود که می‌تواند منجر به باریک شدن ناحیه داخلی شود.

  • هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH) - این یک بیماری نادر است که از ترشح برخی هورمون ها مانند آندروژن ها جلوگیری می کند. این می تواند مشکلاتی را با تشکیل اندام تناسلی ایجاد کند.

  • جراحی تغییر جنسیت - این جراحی زنان را به مرد (FTM) یا مرد را به زن (MTF) تغییر می دهد. در مورد MTF، یک واژن جدید با پوست آلت تناسلی ایجاد می شود. پس از عمل، واژن جدید نیاز به درمان دارد تا بافت واژن گسترش یابد و کشیده شود. اگر این درمان ها به درستی دنبال نشود، می تواند منجر به تنگی واژن شود .

علائم باریک اندرویتوس چیست؟

باریک شدن حفره داخلی می تواند علائم زیادی ایجاد کند که شامل درد شدید لگن، خشکی شدید واژن، آتروفی غیرطبیعی واژن ، نازک و حساس شدن بافت های واژن، ایجاد بافت اسکار و خارش یا ناراحتی می شود. همه این علائم می تواند بر زندگی جنسی زن تأثیر بگذارد. برای ارتباط با بهترین دکتر جراحی زیبایی زنان در تهران اینجا کلیک کنید.

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران