عواقب خطرناک استراحت مطلق بارداری

اولین خطری که مادران باردار را در پی بی‌تحرکی تهدید می‌کند، خطر ابتلا به دیابت است،


عواقب خطرناک استراحت مطلق بارداری


بی تحرکی مادران باردار را معضل جدی بهداشتی در جامعه امروز عنوان کرد.

شیوا کاظمی بارداری را یک پدیده کاملا طبیعی دانست و اظهار کرد: هیچ مراقبت ویژه و اورژانسی در دوران بارداری نیاز نیست، مگر اینکه مادر از قبل بیماری زمینه‌ای داشته و یا با مشکلات دیگری مواجه باشد و بنا به تشخیص پزشک متخصص زنان و زایمان نیاز به مراقبت داشته باشد.

 در مواردی که مادر سالم است و مشکل خاصی ندارد، مراقبت خاصی هم نیاز نیست و مادر باردار به راحتی دوران بارداری خود را بدون مشکل سپری می‌کند.

متاسفانه شاهدیم در سبک زندگی امروزی، مادران باردار و بویژه مادرانی که برای اولین بار بارداری را تجربه می‌کنند روند زندگی خود را تغییر داده و تمامی حرکات خود را متوقف یا کم می‌کنند.

بسیاری مادران باردار پس از اطلاع از باداری خود به کندی راه رفته و بیشتر استراحت کرده و حتی کارهای معمولی و روزمره خود را نیز انجام نمی‌دهند.

کاظمی با بیان اینکه بی‌تحرکی مادران باردار به معضل جدی بهداشتی تبدیل شده است، گفت: این بی‌تحرکی خطرات بسیار جدی برای مادران و جنین آنها دارد که از آن بی‌اطلاع هستند.

اولین خطری که مادران باردار را در پی بی‌تحرکی تهدید می‌کند، خطر ابتلا به دیابت است، زیرا در دوران بارداری بدن مادر برای تامین نیاز جنین قند می‌سازد و زمانی که مادر مدام غذا مصرف کرده و حرکت نکند قند زیادی تولید شده که مصرف نمی‌شود و این قند تجمیع شده می‌تواند زمینه ساز ابتلا مادران باردار به دیابت شود.

همچنین این حجم زیاد قند از طریق بند ناف به جنین می‌رسد و موجب چاقی و درشت شدن جنین می‌شود و بعد از به دنیا آمدن نوزاد، جدایی از این منبع عظیم قند موجب می‌شود نوزاد با افت قند مواجه شده و احتمال به کما رفتن آن نیز وجود دارد.

 تهدید جدی دیگر در این زمینه را افزایش غلظت بیش از حد خون مادر و لخته شدن آن و افزایش احتمال بروز آمبولی عنوان کرد و افزود: در دوران بارداری به طور طبیعی خون مادر غلظت پیدا می‌‎کند، زیرا باید بتواند با افزایش حجم خون، نیاز جنین را تامین کند.

در  چنین شرایطی چنانچه مادر باردار حرکت نکند سرعت جریان خون که بر اثر افزایش غلظت کاهش پیدا می کند بیشتر افت کرده و در این حالت احتمال لخته شدن خون بویژه در اندام تحتانی افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند منجر به آمبولی شود.

در حال حاضر بی‌تحرکی موجب شده بسیاری مادران باردار درمان ضد انعقادی دریافت کنند و این امر چنانچه نیاز به سزارین اورژانسی پیدا کنند بسیار خطرناک است، زیرا خون بند نمی‌آید.

کاظمی با بیان اینکه بخور و بخواب مادران باردار خطرات چاقی برای آنها و جنین را به دنبال دارد، گفت: این چاقی می‌تواند زایمان را با مشکلات فراوان مواجه کرده و در صورت انجام سزارین خطر عفونت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

این همه مشکل در حالیست که با انجام حرکات معمولی و روزمره و نیم ساعت پیاده روی روزانه از بروز آنها پیشگیری کرد.

این فکر غلطی است که با دویدن، از پله‌ها بالا و پایین رفتن و راه رفتن تُند جنین سقط می‌شود و خودداری از این حرکات است که می‌تواند مادر و جنین را با مشکل مواجه کند.

زنان قدیمی کارهای بسیاری در طول روز انجام می دادند و به طور مثال همان جارو زدن دستی بهترین ورزش برای عضلات و انجام زایمان راحت آنها بود.

متاسفانه بسیاری از مادران باردار امروزی حتی کارهای معمولی و روزانه خانه را نیز از ترس اینکه اتفاقی برای جنین آنها نیفتد انجام نمی دهند و این در حالی است که عکس این موضوع صادق است و بی تحرکی می‌تواند به ضرر آنها و فرزندشان تمام شود.

 انجام ورزش حتی ورزشهای قهرمانی و کششی هم در دوران بارداری منعی ندارد و بنا بر خلقت خداوند جنین توسط خود بدن و عضلات آن محافظت می‌شود و مادران باردار می‌توانند به راحتی به کارهای معمولی و روزانه خود بپردازند.

در حال حاضر کلاسهای آمادگی زایمان در بیشتر مراکز بهداشتی و درمانی بصورت رایگان برگزار می‌شود که از مادران باردار می‌خواهیم در این کلاسها شرکت کنند.


منبع ایسنا

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران