آثار مضر آلودگی هوا بر باروری مردان

آلودگی هوا بر سلامت باروری مردان پیامدهای نامطلوب به جا می‌گذارد و موجب آسیب جدی سلول‌های جنسی در فرایند فیزیولوژیکی می‌شود.


 آثار مضر آلودگی هوا بر باروری مردان


یک مقام مسئول در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: آلودگی هوا بر سلامت باروری مردان پیامدهای نامطلوب به جا می‌گذارد و موجب آسیب جدی سلول‌های جنسی در فرایند فیزیولوژیکی می‌شود.
 مطالعات علمی در خصوص تاثیر آلودگی بر روند باروری زنان و مردان در استان مرکزی انجام نشده اما شواهد علمی نشان می دهد آلودگی هوا نقش مخربی در باروری مردان ایجاد می کند.
تداوم آلودگی هوا در مردان موجب کم شدن میزان جهش اسپرم می شود و راه مقابله و پیشگیری از این معضل استفاده مستمر از مواد حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های سی و دی است. وجود سرب و دی اکسید گوگرد در هوا در تنفس مردان باعث می شود تا شکل طبیعی اسپرم مردان تغییر کرده و بر روی حرکت اسپرم تاثیرات نامطلوب می گذارد.
از استعمال تنباکو، الکل، سیگار و مواد شیمیایی موجود در چسب، لاک، مواد رادیواکتیو، سموم کشاورزی، آفت کش و حشره کش ها دوری کنند و به ویژه در محیط های آلوده و شهرهایی که با معضل آلایندگی هوا دست به گریبان هستند.
مسئول مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: میزان آسیب پذیری سلول های جنینی در هنگام آلودگی هوا شدت پیدا می کند و به علت کامل نشدن سیستم دفاعی جنین تاثیرات غیرقابل جبرانی به وجود می آید.
زنان باردار و جنین آنان به شدت از آلاینده های خطرناک محیطی تاثیر پذیر هستند و باید در روزهایی که هوا شرایط ناسالم دارد از حضور درمحیط های باز شهری خودداری کنند و توصیه های بهداشتی و درمانی را جدی بگیرند.
آلاینده های هوا اعم از ذرات معلق و انواع گازهای سمی در شرایط هشدار، اضطرار، بحران و ناسالم از طریق تنفس به بدن مادر باردار وارد می شود و پیامدهای مخربی را بر جنین دارد.
در هشت هفته اول بارداری آلودگی هوا به علت ذرات معلق دی اکسید گوگرد و منواکسید کربن روی قلب جنین تاثیر می گذارد و منجر به ناهنجاری قلبی جنین می شود و همچنین در هشت تا ۱۲ هفته اول بارداری، چون مغز جنین در حال شکل گیری است احتمال دارد ضریب هوشی جنین تاثیرات جبران ناپذیری داشته باشد.
آلودگی هوا در تمام دوران بارداری برای مادر و جنین خطرناک است و در سه ماه دوم باعث ناهنجاری جنین و از ماه هشتم به بعد بارداری آلودگی هوا باعث کاهش وزن جنین می شود.

 

منبع: ایرنا

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران