تعداد بازدید : 714
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۱۱/۶
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ۱۵:۰۶:۱۰
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

کاربرد واسکازین خودرو

(ویرایش)

واسکازین خودرو یا همان روغن گیربکس برای صحیح کارکردن خودرو ضروری است. برای انتخاب واسکازین مناسب باید اطلاعات کاملی در این مورد داشته باشید. به همین دلیل در این نوشته تمامی اطلاعات لازم در مورد واسکازین خودرو را بیان و بررسی می کنیم.

واسکازین خودرو چیست؟

واسکازین همان روغن جعبه دنده است و یکی از مهم ترین روغن های مورد استفاده در خودرو می باشد. به طور کلی می توان گفت که این روغن برای کارایی مناسب گیربکس و دیفرانسیل مورد استفاده قرار می گیرد. مواد افزودنی مخصوصی در روغن دنده یا همان واسکازین خودرو وجود دارد تا بتواند از چرخ دنده ها و سایر متعلقات جعبه دنده محافظت کند.

این نوع روغن ها دارای طبقه بندی های مختلفی هستند. اساس طبقه بندی آن ها نیز ویسکوزیته (گرانروی SAE) و سطح کیفیت (API) آن ها می باشد. ویژگی های مخصوص این روغن سبب می شود تا با فلزات موجود در جعبه دنده مانند آلیاژهای مس و فولاد کاملا سازگاری داشته باشد. البته باید بدانید که نوعی از این روغن ها هست که با نام MTF شناخته می شوند. از این نوع روغن ها تنها برای جعبه دنده‌های دستی و دیفرانسیل‌ها استفاده می شود. در واقع MTF مخفف Manual Transmission Fluid است.

ATF نیز نوعی دیگر از روغن های دنده است که برای جعبه دنده های اتوماتیک ساخته شده است. ATF مخفف Automatic Transmission Fluid می باشد.

کاربرد واسکازین خودرو چیست

کاربرد واسکازین خودرو چیست

کاربرد و وظیفه واسکازین خودرو چیست؟

کاربرد اصلی واسکازین یا روغن دنده، روانکاری چرخ دنده‌های گیربکس های دستی و اتوماتیک است. البته در زمان خرید واسکازین یا همان روغن دنده باید توجه داشته باشید که واسکازین گیربکس های دستی با گیربکس های اتوماتیک تفاوت دارد. حتما باید روغن گیربکس مخصوص را تهیه کنید.

رنگ واسکازین

همان طور که می دانید روغن دنده از نظر ظاهری مانند روغن ترمز و روغن موتور، روغنی یک دست و صاف است و بویی مانند بوی نفت دارد. زمانی که این روغن بوی روغن سوخته دهد، لازم است که روغن دنده یا همان روغن گیربکس را تعویض کنید. واسکازین خودرو اغلب به رنگ قرمز تولید می شود. اما زمانی که نیاز باشد روغن دنده را تعویض کنید رنگ آن به رنگ قهوه ای تغییر پیدا می کند. رنگ روغن گیربکس هایی که مخصوص جعبه دنده های اتوماتیک ساخته می شوند متفاوت از روغن گیربکس های جعبه دنده های دستی است.

بهترین واسکازین

بهترین واسکازین

چه زمانی باید واسکازین خودرو را تعویض کنیم؟

با توجه به برخی علائم می توانید زمان تعویض واسکازین با روغن گیربکس را تشخیص دهید. تعویض به موقع واسکازین فواید زیادی دارد که برخی از این فواید عبارتند از:

  • روان کار کردن گیربکس
  • حرکت روان چرخ دنده ها
  • بهبود عملکرد جعبه دنده
  • بالا بردن طول عمر قطعات جعبه دنده
  • بهبود عملکرد گیربکس و دیفرانسیل
  • کاهش سر و صدا
  • کم کردن فشار روی موتور خودرو
  • کاهش درجه حرارت جعبه دنده
  • کاهش خوردگی قطعات جعبه دنده
  • و ….

برخی از مواردی که روی زمان مورد نیاز تعویض واسکازین خودرو تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • نوع روغن دنده
  • شرایط آب و هوایی
  • نوع جعبه دنده خودرو
  • و ….

اصولا گفته می شود که بهتر است همزمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، روغن گیربکس نیز تعویض شود. یکی از مهم ترین علائم نیاز به تعویض روغن گیربکس، نشتی این روغن است. اگر متوجه نشتی روغن از خودرو شدید باید به مواردی مانند محل نشت مایع، رنگ، بو، غلظت و … توجه کنید.

واسکازین خودرو اصولا از قسمت جلو یا وسط خودرو نشت می کند. علاوه بر این، عملکرد ضعیف و کند گیربکس نیز از جمله علائمی است که توجه به روغن گیربکس را هشدار می دهد. این مشکل معمولا زمانی پیش می آید که سطح روغن دنده کم شده باشد. در صورتی هم که روغن دنده تمام شود، دیگر گیربکس به طور کامل کار نخواهد کرد. در صورت کلی می توان گفت که باید بعد از هر پنجاه هزار کیلومتر رانندگی کردن، روغن دنده تعویض شود.

در ضمن به یاد داشته باشید که سخت جا رفتن یا جا نرفتن دنده نیز می تواند یکی از علائم نیاز تعویض روغن دنده باشد. کمبود روغن گیربکس، کیفیت پایین، غلظت نا مناسب روغن دنده و … می توانند از جمله دلایل ایجاد این مشکل باشند.

کاربرد واسکازین در گیربکس های اتوماتیک چیست؟

همان طور که می دانید گیربکس های اتوماتیک به صورت هیدرومکانیک عمل می کنند. در واقع فشار روغن دنده، نیروی ایجاد شده در موتور را به چرخ ها می رساند. بر روی واحد الکترونیکی گیربکس (EGS) نرم افزاری نصب شده است که کنترل اعمال قسمت های مختلف جعبه دنده را بر عهده دارد. تعویض دنده در این خودروها توسط تغییر مسیر و کنترل فشار جریان واسکازین خودرو انجام می شود.

چه افزودنی هایی در روغن گیربکس استفاده می شود؟

افزودنی‌های خوردگی و اکسیداسیون:  وجود این افزودنی ها سبب می شود تا مقاومت فلزات  در برابر خوردگی شیمیایی و اکسیداسیون کاهش پیدا  کند.

افزودنی کاهنده نقطه سیلان: این افزودنی سبب کاهش نقطه انجماد واسکازین خودرو می شود. به این ترتیب روغن دنده در دماهای پایین هم به خوبی کار می کند.

افزودنی‌های ضد سایش، ضد ترک و EP: وجود این نوع از افزودنی ها سبب کاهش اصطکاک بین قطعات فلزی می شود و به این ترتیب طول عمر قطعات را افزایش می دهد.

زمان تعویض واسکازین

زمان تعویض واسکازین

قیمت واسکازین

همان طور که توضیح دادیم واسکازین خودرو نقش مهمی در عملکرد جعبه دنده دارد. به همین دلیل باید به طور مرتب علائم مربوط به نیاز داشتن تعویض این مایع را بررسی کنید. در صورت نیاز نیز باید در اسرع وقت روغن گیربکس یا همان واسکازین را تعویض کنید تا صدمه ای به قطعات مختلف جعبه دنده وارد نشود. موارد مختلفی روی زمان تعویض روغن دنده تأثیر می گذارند. اما به طور کلی بهتر است با هربار تعویض دیسک و صفحه کلاچ، روغن گیربکس یا همان واسکازین را نیز تعویض کنید.

در صورت نیاز می توانید با خیالی آسوده از سایت فروشگاه یدک مدرن خرید کنید. یدک مدرن ارائه دهنده انواع لوازم یدکی با کیفیت بالا و قیمت مناسب می باشد. انواع لوازم یدکی خودروهای داخلی و خارجی را می توانید از یدک مدرن تهیه کنید. قیمت واسکازین و سایز لوازم یدکی را نیز می توانید در سایت یدک مدرن مشاهده کنید.

 

ارام با پشتکار زود رنج
۱۳۹۹/۱۱/۶ ۰۸:۴۴:۲۲
آخرین حضور: ۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۲۲:۵۶:۳۰
(ویرایش)

با گذشت سالها و مایل ها حرکت دراتومبیل شما، این غیر معمول نیست که موتور با گذشت زمان شروع به از دست دادن مقدار کمی روغن کند. با این حال، از دست دادن خیلی سریع روغن می تواند به مشکلاتی منجر شود. اگر روغن کافی در موتور نباشد، ممکن است آسیب بزرگی وارد کند زیرا قطعات فلز بدون روغن بر روی یکدیگر می پیچند و ایجاد اصطکاک، ایجاد گرمای بیش از حد و ایجاد پیچ و خم شدن موتور و حتی اجزای فیوز در کنار هم را خواهند داشت.

ما می خواهیم به شما در محافظت از موتور اتومبیلتان كمك كنیم تا در طولانی ترین زمان ممکن دوام بهتری داشته باشد. تکنسین های ما در این گروه صنعتی، می توانند به مراقبت از اتومبیل شما کمک کنند، این بدان معناست که هر چند هفته یک کوارته روغن را درون موتور ریخته یا مشکل را برطرف کنید، بنابراین موتور شما در وهله اول متوقف نمی شود. در زیر، دلایل از دست دادن موتور و استفاده از روغن شل را جمع آوری کرده ایم. در مورد اتومبیل خود، نحوه مراقبت از آن و استفاده از روغن شل برای اتومیبل و قطعات آن را بهتر بشناسید.

نشت روغن را مهندسی کنید و خاصیت های روغن شل

اگر ماشین شما خوب کار کرده است و هیچ موتور چک یا چراغ فشار روغن کم نشان نمی دهد، اما یک آزمایش با قطر نشان می دهد که سطح روغن هنوز کمی پایین است بنابراین میتوانید با استفاده از روغن شل این نیاز را برطرف کنید، ممکن است در موتور نشتی کمی داشته باشید اگر نشت بزرگی داشتید، حتماً آن را خواهید شد یا با چراغ هشدار دهنده در داشبورد یا یک گودال بزرگ روغن که زیر اتومبیل شما تشکیل می شود. خاصیت چسبناک روغن شل به معنای آن است که گودالهای بزرگ، آشکار و سیاه رنگی را در زیر ماشین شما باقی می گذارد. اما یک نشت روغن بسیار کم می تواند باعث شود موتور بدون هیچ علامت دیگری مقدار کمی روغن از دست بدهد. روغن به آرامی از موتور بیرون می زند و اجزای فلزی مانند پوشش دریچه ها و منیفولدهای اگزوز را از موتور خارج می کند. شما هیچ نشتی و دود قابل مشاهده را مشاهده نمی کنید که در غیر این صورت شما را به سمت مشکل بر می دارد. بعد از این علائم میتوانید به اولین تعمیرگاه های اتومیبل بروید و بخواهید از روغن شل برای موتور استفاده کند تا این مشکل برطرف شود.

نشت روغن را مهندسی کنید و خاصیت های روغن شل

صدا مانند ماشین شما؟

توصیه می کنیم از خدمات ما در این گروه صنعتی بازدید کنید. با استفاده از ابزارهای ویژه می توانیم نشت روغن ماشین شما را بیابیم و بهترین راه کار را برای وسیله شما پیشنهاد کنیم.

میل لنگ یک قسمت مرکزی از موتور خودروی شما است که بسیاری از قسمتهای متحرک آن را نگه می دارد. این قطعات باید توسط روغن موتور از گرما و اصطکاک محافظت شوند. اما با گذشت زمان، فشار این قطعات می تواند مشکلاتی در داخل میل لنگ ایجاد شود زیرا گازهای احتراق از طریق حلقه های پیستون فشار عجیبی به موتور ماشین شما وارد میکند. این فرآیند "دم دستی" نامیده می شود. سیستم تهویه مثبت Crankcase ، این فشار را تسکین می دهد و گازهای احتراق را به مانیفولد ورودی می فرستد تا در موتور سوخت شود. اگر این سیستم ناقص باشد، فشار می تواند در قطعات ایجاد شود و روغن را به قطعات مصرفی نرساند، در نتیجه باعث نشت موتور می شود. یا اینکه ، شیر PCV می تواند گرفتگی کرده و باعث شود موتور از روغن استفاده کند و آن را درون داخلی بسوزاند. این مشکل حتی می تواند باعث شود موتور به طور تقریبی کار کند، باعث شارژ مجدد و متوقف شدن موتور شود. ما به شما پیشنهاد میکنیم که از روغن شل استفاده کنید تا بتواند با توجه به ترکیبات منحصر به فرد و کارآمدی که برای قطعات دارد عمر موتور ماشین شما را طولانی و از ایجاد اصطلاک و گرمای بیش از اندازه در موتور و یا حتی توقف بیجا در حین حرکت را، جلوگیری کند.

حلقه های پیستون با استفاده از روغن های شل در اتومبیل

اگر موتور روغن نشت کند، و سیستم PCV همانطور که باید کار می کند، این بدان معنی است که موتور شما احتمالاً داخل آن فرسوده است. در نتیجه موتور مقداری روغن مصرف می کند. اگر موتور به اندازه کافی روغن بسوزاند، در واقع می توانید دودهای اگزوز مایل به خاکستری را مشاهده کنید که از قسمت انتهایی خارج میشود. حلقه های پیستون به گونه ای طراحی شده است که در برابر دیواره سیلندرهای موتور خاموش می شود و روغن موتور را در میل لنگ و مخلوط هوا- سوخت در سیلندرها نگه می دارد.

حلقه های پیستون با استفاده از روغن های شل در اتومبیل

دمنده مخلوط هوا / سوخت را از طریق حلقه های پیستون و داخل میل لنگ همانطور که در بالا توضیح داده شده، اما اگر حلقه های پیستون بدی داشته باشید و یا از روغن های موتور بد استفاده کنید، روغن می تواند راه دیگر را به داخل محفظه های احتراق نیز طی کند. این روغن در موتور می سوزد و می تواند منجر به آسیب شود. برای برطرف کردن این مشکل، باید از روغن مناسب برای موتورها استفاده کنید، بهترین گزینه میتواند روغن شل موتور باشد که میتواند با استفاده از خاصیت های خود از ایجاد هرگونه آسیب به ماشین و موتور جلوگیری کند.

منبع : https://exirgroup.com/shell-oil/

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران